جشنواره پرواز شناسنامه‌دارترین و معتبرترین جشنواره‌ها در عرصه جهانی جامعه معلولان است

تهران (پانا) - محمدعلی خبیر، دبیر اجرایی ششمین جشنواره فیلم پرواز؛ تهیه‌کننده و مدیرعامل مؤسسه هنرمندان مشرق زمین سخنران بعدی مراسم بود.

کد مطلب: ۱۴۲۹۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره پرواز شناسنامه‌دارترین و معتبرترین جشنواره‌ها در عرصه جهانی جامعه معلولان است

خبیر با اشاره به آنکه از دوره پنجم به‌عنوان دبیر اجرایی افتخار همراهی با این رویداد را داشتم گفت: 21 شهریور 1402 هم‌زمان با روز ملی سینما، فراخوان این اثر منتشر شد و تمامی هنرمندان در ایران و سراسر جهان تا سی‌ام مهر فرصت داشتند تا آثار خود را برای شرکت در این رویداد ارسال کنند.

وی با تأکید بر رشد چشمگیر اقبال نسبت به جشنواره فیلم پرواز در سراسر جهان، این جشنواره را یکی از شناسنامه‌دارترین و معتبرترین جشنواره‌ها در عرصه جامعه معلولان در سراسر جهان دانست و خاطرنشان کرد: از گام نخست تا به امروز هر سال شاهد استقبال رشد استقبال بودیم اما از دوره پنجم این رویداد شکل استقبال جهشی پنج برابری داشته است. به‌گونه‌ای که از ارسال 1700 اثر از 100 کشور در دوره پنجم؛ در گام ششم به ارسال 2361 اثر از 113 کشور در بخش فیلم داستانی، مستند، پویانمایی، آثار تجربی و البته در حوزه فیلم‌نامه بوده‌ایم.

دبیر اجرایی ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز با اشاره به آن‌که 488 اثر در بخش ملی این رخداد حضور دارند و 1873 اثر مربوط به آثار بین‌المللی هستند خاطرنشان کرد: امسال شاهد ارسال آثار توسط 134 فیلمساز دارای معلولیت در مقام کارگردان و تهیه‌کننده از سراسر دنیا بوده‌ایم و همچنین در قامت بررسی 10 کشور نخست مشارکت‌کننده در این جشنواره کشور ایران با 488 اثر؛ هند با 218 اثر؛ ترکیه با 104 اثر؛ برزیل با 101 اثر؛ اسپانیا با 99 اثر؛ امریکا با 97 اثر؛ فرانسه با 87 اثر؛ چین با 65 اثر؛ ایتالیا با 59 و انگلیس با 56 اثر؛ 10 کشور نخست ازنظر میزان مشارکت‌کنندگان در این رویداد را به ‌نام خود ثبت کرده‌اند.

خبیر با اشاره به آنکه ابتدا قرار بود از 10 الی 12 آذر امسال شاهد برگزاری گام ششم جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز باشیم درباره دلایل تغییر تاریخ این رویداد و برگزاری‌اش در اسفند امسال گفت: در کنار استقبال بالایی که از این رویداد از سوی هنرمندان سراسر جهان صورت گرفت؛ دقت هیئت انتخاب در آثار و نگرش علمی و هنری دقیقی که تک‌تک اعضای هیئت داوران برای پذیرش آثار در بخش رقابتی این رخداد داشتند یکی دیگر از دلایل تغییر تاریخ برگزاری این جشنواره بود تا حقی از کسی ضایع نشود؛ چراکه یکی از اصلی‌ترین ملاک‌های جشنواره فیلم پرواز در ادوار قبلی به بخش داوری آن بازمی‌گشت که مورد وثوق و اعتماد جامعه فیلم‌سازان شرکت‌کننده در این رخداد به شمار می‌رفت.

خبیر با اشاره به اینکه جشنواره فیلم پرواز جشنواره کاملاً مستقل است و هیچ سفارش پذیری و به دلیل همین استقلال هیچ سفارش‌پذیری را نداشته خاطر نشان کرد: همین عامل باعث شد که تا این رویداد به رویدادی کم حاشیه و در نوع خود جریان‌ساز بدل شود. رویکرد ما به شکل ویژه به هنر سینما؛ دسترس‌پذیر کردن سینما برای جامعه نابینایان و ناشنوایان کشورمان در سالن‌های سینمایی است.

وی ادامه داد: همچنین رویکرد دوم جشنواره ششم فیلم پرواز توجه ویژه به مادران دارای فرزند معلول است که در این حوزه آثار ممتازی به دست ما رسیده است. همچنین رویکرد سوم با توجه به همراهی برنامه کاربردی «روبیکا» به مسئله «اختلالات اوتیسم» بازمی‌گردد. در این حوزه روبیکا را به‌عنوان دوست اوتیسم معرفی کرده‌ایم و بنا داریم هم‌زمان با برپایی جشنواره بخشی از جوایز اختتامیه را به تولید آثار در حوزه حمایت از تهیه‌کنندگان با محوریت آثار سینمایی اختلالات اوتیسم متمرکز کنیم.

خبیر با تأکید بر آنکه همواره بر این مسئله تأکید کردم که زندگی من و همسرم از زمان آشنایی با جشنواره فیلم پرواز به قبل و بعد از این رخداد تقسیم می‌شود یادآور شد: در مواجهه با این جشنواره و نگاه هنرمندانه به فراز و فرود ابعاد مختلف زیست جامعه معلولان نگاه ویژه‌ای را در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود و مؤسسه هنرمندان مشرق‌زمین قرار داده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا این نگاه را به شکلی مستمر حفظ کنیم.

وی ادامه داد: بر این مسئله تأکید ویژه دارم که معتقدم دو قشر در کنار جشنواره هستند؛ افرادی که برادری خود را به حوزه سینما یعنی فیلم‌سازان، تهیه‌کنندگان و مجریان این عرصه پیش‌از این ثابت کرده‌اند و همچنین کسانی که برادری خود را به افراد معلول به اثبات رسانده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار