درسومین روز از دوره آموزشی دیده‌بان قانون اساسی مطرح شد:

قانون اساسی میثاق ملی ایرانیان است

برای حفظ محیط زیست‌مان چه کرده‌ایم؟

تهران (پانا) - کارشناس معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، قانون اساسی را میثاق ملی همه ایرانیان دانست که تمام بر نامه‌ها و قوانین کشور بر اساس متن این قانون باید اجرا شود.

کد مطلب: ۱۴۲۹۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد
قانون اساسی میثاق ملی ایرانیان است

اولین دوره آموزشی «دیده‌بان قانون اساسی» ویژه نمایندگان مجلس دانش‌آموزی توسط سازمان دانش‌آموزی در حال برگزاری است. این دوره آموزشی با هدف آشنایی و افزایش آگاهی دانش‌آموزان با اصول مختلف قانون اساسی و کنشگری آن‌ها در موضوعات مختلف برگزار می‌شود. موضوع کلاس‌های امروز «سازوکارهای پاسداری و اجرای قانون اساسی» و «قانون اساسی و حق بر محیط زیست» بود.

رضا بکشلو، کارشناس معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در این دوره آموزشی گفت: قانون اساسی، میثاق ملی ماست که همه برنامه‌های کشور بر اساس متنی که به آن رای داده و با همدیگر توافق کرده‌ایم، اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه آنطور که باید نتوانسته‌ایم قانون اساسی را به مردم توضیح دهیم، خطاب به نمایندگان پسر مجلس دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: مقدمه قانون اساسی را حتما بخوانید و بدانید که قانون اساسی که چه هدفی را دنبال می‌کرد، چرا تصویب شد و چه مطالبی در داخل آن آمده است.

بکشلو با بیان اینکه یکی از مردمی‌ترین قانون‌های اساسی دنیا را داریم چون مردم به آن رای داده‌اند، اظهار کرد: اصل ۸ قانون اساسی مربوط به «امر به معروف و نهی از منکر» مردم نسبت به مسئولان و مسئولان ‌نسبت به مردم است.

کارشناس معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری گفت: شورای نگهبان، پاسدار تقنینی قانون اساسی است یعنی حواسش هست که هیچ قانونی، مغایر با قانون اساسی تصویب نشود. در واقع شورای نگهبان، عامل حفظ چهارچوب‌های نظام قانون اساسی است.

وی افزود: آنچه مورد تاکید قانون اساسی ما است اینکه همه مردم را یکسان می‌بیند و نگاه، قومی و قبیله‌ای نیست.

بکشلو سپس به توضیح شرح وظایف روسای قوای سه‌گانه و سایر مسئولان با توجه به اصول مختلف قانون اساسی پرداخت.

عدم رعایت حق بر محیط زیست حیوانات و گیاهان سبب دخالت در حق بر محیط زیست انسان‌ها شده است

دومین کلاس امروز برای نمایندگان پسر مجلس دانش‌آموزی، با موضوع قانون اساسی و حق بر محیط زیست بود که محمدجواد سیاح‌پور، فعال محیط زیست در این باره گفت: حق بر محیط زیست سالم در اصل ۵۰ قانون اساسی آمده است.

وی با بیان اینکه انسان برای ادامه زندگی نیاز به تخریب طبیعت محیط زیست دارد، اظهار کرد: جلبک‌های ته اقیانوس‌ها ۸۰ درصد اکسیژن دنیا را تولید می‌کنند اما انسان با خطوط لوله، جلبک‌ها را از بین‌ می‌برد و نفتکش‌ها هم آب اقیانوس‌ها را آلوده می‌کنند. یا اینکه مردم بیش از 30 سال است که احداث آزاداره تهران - شمال را مطالبه می‌کنند در حالی که این آزادراه در محلی احداث شده که منطقه حفاظت‌شده البرز را 2 تکه کرده و هنگام عبور از آزادراه تهران - شمال با گله قوچ و میش مواجه می‌شویم.

سیاح‌پور با بیان اینکه مدیون محیط زیست هستیم پس جور دیگری به آن باید نگاه کنیم، خاطرنشان کرد: حق بر محیط زیست حیوانات و گیاهان را رعایت نکرده‌ایم و به همین دلیل در حق بر محیط زیست انسان هم دخالت شده و امروز با سونامی سرطان در کشور و جهان مواجه هستیم.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه مطالبه‌گری به‌خصوص در حوزه محیط زیست، هزینه زیادی دارد، گفت: مشکلات و بحران‌ها درهم‌تنیده هستند و مطالبه یک مشکل، مستلزم مطالبه موضوع دیگری است. محیط زیست هم مستثنی از این قاعده نیست و برای مطالبه آن، موضوهات دیگری هم نیاز به مطالبه خواهد داشت.

وی خطاب به دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: این سوال همواره در ذهنتان باشد و از خود بپرسید که «من برای حفظ محیط زیستم چه کار می‌کنم؟»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار