معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

‌مجلس دانش‌آموزی با تمرکز دقیق بر مسائل مطالبه‌گری کند

وصول ۴۰ هزار سوال از دانش‌آموزان در سامانه نورینو/ مانور زلزله و ایمنی به خوبی توسط سازمان دانش‌آموزی در مدارس کشور اجرا شد

تهران (پانا) - ‌معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت اگر مساله فرهنگی و اجتماعی در جامعه به وجود آید، مجلس دانش‌آموزی می‌تواند از آن تحلیل داشته و حمایت یا عدم حمایت خود را اعلام کند. ‌این کنشگری‌ها است که هویت ‌مجلس دانش‌آموزی را تقویت می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۲۹۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
‌مجلس دانش‌آموزی با تمرکز دقیق بر مسائل مطالبه‌گری کند

‌اصغر باقرزاده در نشست کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و هنری مجلس دانش‌آموزی با معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: نمایندگان‌ مجلس دانش‌آموزی به‌خوبی به مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی در مدارس ورود کرده‌اند اما پیشنهاد می‌شود تمرکز بیشتری کرده و عمیق‌تر و با نگاه قوی به مسائل ورود کنند چرا که برخی مسائل راهبردی هستند که اگر حل شوند، خودشان چند مساله را می‌توانند حل کنند.

وی با بیان این‌که ایجاد موقعیت و فرصت از حضور و انتخاب در شورا ‌و مجلس دانش‌آموزی و سپس عضویت در کمیسیون‌ها، دانش‌آموزان را رشد داده و سبب ارتقای مهارت‌آموزی آن‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: شما از بین حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز انتخاب شده‌اید و چنین فرصت‌های خوبی به‌صورت محدود به دست می‌آیند. بنابراین حداکثر استفاده از این فرصت را داشته باشید.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چکیده و نکات مهم جلسات مجلس دانش‌آموزی و کمیسیون‌های آن به وزیر آموزش و پرورش و متعاقبا به رئیس‌جمهوری ارسال می‌شود تا به‌صورت فرآیندی در جریان امور باشند، افزود: اگر مساله فرهنگی و اجتماعی در جامعه به وجود آید، مجلس دانش‌آموزی می‌تواند از آن تحلیل داشته و حمایت یا عدم حمایت خود را اعلام کند. ‌این کنشگری‌ها است که هویت شما و مجلس دانش‌آموزی را تقویت می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای برنامه فراگیر پرورشی، جلب مشارکت دانش‌آموزان در تشکل‌های دانش‌آموزی است، اظهار کرد: آنچه مربوط به حوزه ستادی بوده در برنامه فراگیر پرورشی آمده است. شما می‌توانید راهکارها و روش‌های فعال کردن سازمان دانش‌آموزی را در کمیسیون خود مطرح کرده و اقدامات لازم و مربوط به ستاد، استان و... را بگویید.

باقرزاده، مراسم صبحگاه مدارس را یکی از‌ موارد قابل دسترس در مدرسه نام برد و خاطرنشان کرد: برای مثال؛ کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و هنری مجلس دانش‌آموزی می‌تواند برنامه‌ای طراحی کند که برگزاری مراسم صبحگاه مدارس را سازمان دانش‌آموزی بر عهده بگیرد. بنابراین کمیسیون‌ها با بررسی دقیق و با ملاک و معیار بر روی مسائل تمرکز کرده و نسبت به تقویت تشکل‌ها مطالبه‌گری کنید.

وی در ادامه با اشاره به تجهیز کتابخانه‌های کلاسی گفت: سال گذشته ۵ هزار کتابخانه کلاسی با محوریت و اولویت مدارس عشایری و روستایی تجهیز شد و امسال هدفگذاری کرده‌ایم که به حدود ۲۰ هزار کلاس برسانیم.

باقرزاده با اشاره به مزایای کتابخانه‌های کلاسی گفت: هم اهداف تربیتی را دنبال می‌کند و ضریب استفاده دانش‌آموزان از کتاب‌ها بالا می‌رود و دانش‌آموزان هم می‌توانند کتاب‌های خود را به این کتابخانه‌ها امانت دهند تا سایر دانش‌آموزان نیز بتوانند مطالعه کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان) اظهار کرد: نماد در راستای سلامت اجتماعی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تشخیص دهند که دانش‌آموز از لحاظ روانی و اجتماعی در چه وضعیتی قرار دارد.

باقرزاده در خصوص معاونان و مربیان پرورشی و مشاوران مدارس خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ هزار مربی و مشاور در مدارس کشور فعال هستند‌.‌ حساسیت‌های لازم برای جذب مربیان و مشاوران در آینده اِعمال خواهد تا نیروهای باکیفیت و علاقه‌مند و توانمند در این زمینه جذب شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت سامانه نورینو گفت: تاکنون در سال تحصیلی جاری ۴۰ هزار سوال در سامانه معاونت پرورشی و فرهنگی توسط دانش‌آموزان کل کشور ارسال شده که ۲۹ درصد از طرف پسران و ۷۱ درصد از طرف دختران بوده است که به تفکیک‌ پایه‌های تحصیلی مشخص هستند. ضمن اینکه ۴۱ درصد سوالات مربوط به حوزه اعتقادی، ۳۵ درصد سیاسی، ۶ درصد اقتصادی و درصدی هم هنری است.

وی با اشاره به نظرسنجی مانور زلزله در سامانه نورینو خاطرنشان کرد: طبق این نظرسنجی، دانش‌آموزان ۷۵ درصد مدارس گفته‌اند که مانور زلزله در مدارس آن‌ها برگزار شده و حتی به چندین سوال دیگر نیز پاسخ داده‌اند که نشان می‌دهد مهارت‌های لازم در زمان وقوع زلزله را به خوبی فرا گرفته‌اند.

باقرزاده با بیان اینکه طبق این نظرسنجی دقیقا می‌دانیم در کف مدرسه چه اتفاقی می‌افتد، ابراز کرد: به سازمان دانش‌آموزی تبریک عرض می‌کنم که مانور زلزله را به خوبی در مدارس کشور برگزار کرد.

تشکیل کمیسیون ویژه برای مطالبات وزیر آموزش و پرورش در مجلس دانش‌آموزی‌

علیرضا خدابنده‌لو نیز در این نشست ‌با اشاره به آغاز فعالیت مجلس از تیرماه امسال و سپس تشکیل کمیسیون‌ها اظهار کرد: تاکنون ۱۵ جلسه حضوری ‌یا مجازی با کمیسیون‌ها و نمایندگان مختلف برگزار شده است.

رئیس مجلس دانش‌آموزی افزود: کمیسیون‌ها به‌صورت میانگین هر ۲ هفته یک بار، یک جلسه درون ساختاری داشتند.

خدابنده‌لو با اشاره به مکاتبات صورت‌گرفته در بابت تاثیرگذاری دروس عمومی در رتبه کنکور خاطرنشان کرد: دیدار با رهبر معظم انقلاب، سخنرانی یک نفر از نمایندگان مجلس دانش‌آموزی برای اولین بار در محضر رهبر معظم انقلاب، دیدار با رئیس‌جمهوری، دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و حضور در برنامه دیده‌بان قانون اساسی از جمله برنامه‌های مجلس دانش‌آموزی طی چند ماه اخیر بوده است.

رئیس مجلس دانش‌آموزی در خصوص مطالبه وزیر آموزش و پرورش از نمایندگان این‌ مجلس گفت: کمیسیون ویژه‌ای در این رابطه تشکیل شده و مراحل اولیه نیز طی شده و پیشنهادات و برنامه‌ها و نقد و تحلیل دوستان رسیده و در حال جمعبندی جهت ارائه به مقام عالی وزارت هستیم.‌

هر یک از اعضای کمیسیون در ادامه این نشست به بیان نظرات و پیشنهادات و مطالبات خود پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار