دبیر مطالعات پایه هفتم دبیرستان هیأت امنایی راضیه شکرایی:

قانون‌اساسی دربر دارنده تمام اهداف، آرمان‌ها و اصول حاکم بر جمهوری اسلامی ایران است

ری‌دو (پانا) - دبیر مطالعات پایه هفتم دبیرستان هیأت امنایی راضیه شکرایی در ری، قانون‌اساسی را دربردارنده‌ همه‌ اهداف، آرمان‌ها و اصول حاکم بر جمهوری اسلامی ایران دانست.

کد مطلب: ۱۴۲۹۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
قانون‌اساسی دربر دارنده تمام اهداف، آرمان‌ها و اصول حاکم بر جمهوری اسلامی ایران است

ملیکا امینیان دبیر مطالعات پایه هفتم دبیرستان هیأت امنایی راضیه شکرایی در ری، به مناسب ۱۲آذر روز قانون‌ اساسی در گفت‌و‌گو با پانا اظهار کرد: «قانون‌ اساسی جمهوری اسلامی ایران مجموعه‌ای از قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است. قانون‌اساسی دربردارنده‌ تمام اهداف، آرمان‌ها و اصول حاکم بر جمهوری اسلامی ایران است. طرح حکومت اسلامی بر پایه ولایت فقیه زمانی که از سوی امام خمینی (ره) ارائه شد، انگیزه مشخص و نوینی را در مردم مسلمان ایجاد نمود. قانون‌اساسی در برقراری نظم اجتماعی بر پایه حقیقت و عدالت، حفظ وحدت بشریت و رشد جامعه انسانی نقش دارد.»

وی افزود: «مدتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مجلسی تحت عنوان مجلس خبرگان، برای نوشتن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد، خبرگان که توسط مردم انتخاب شده بودند، طی چندین ماه قانون‌ اساسی را بر اساس بحث‌های دینی و علمی فراوان و باتوجه به اهداف انقلاب اسلامی نوشته و تصویب کردند. قانون‌اساسی در روزهای ۱۱ و ۱۲ سال ۱۳۵۸ به همه‌پرسی رسید و ۹۸ درصد مردم به آن رأی مثبت دادند.»

این دبیر مطالعات،تصریح کرد: «از مهمترین ویژگی‌های قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌توان به آمیختگی این قانون با آموزه‌های مذهب شیعه اشاره کرد.قانون‌اساسی ایران از چهارده فصل و ۱۷۷ اصل تشکیل شده است و در فصل نخست به مبانی و اصول کلی آن اشاره شده است. جمهوری اسلامی بودن نوع حکومت، مبتنی بودن نظام بر باورهای اسلامی و شیعی، تعیین ولی فقیه به عنوان رهبری جامعه از جمله اصول و مبانی این قانون است.»

امینیان اذعان کرد: «قانون‌اساسی در واقع مجموعه قوانین و مقررات کلی کشور است که شکل حکومت، سازمان عالی قوای سه گانه کشور و ارتباط آنها با یکدیگر و حقوق و آزادی‌های افراد در مقابل دولت و به زبان ساده مهمترین حقوق ملت و همچنین مهمترین وظایف حکومت و مردم را مشخص می‌کند.»

امینیان در پایان با اشاره به مراحل شکل‌گیری قانون‌اساسی گفت: «به یاد داشته باشیم که قانون‌اساسی به منظور برقراری نظم و آرامش در جامعه و اداره بهتر کشور، دستاورد سال‌ها مبارزه علیه ظلم و ناعدالتی‌است،با پیروی از قوانین این کتاب در داشتن جامعه‌ای مقتدر و توانا کوشا باشیم.»

دانش‌آموز خبرنگار:زهرا خسروزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار