رئیس کل دادگستری خراسان شمالی خبر داد:

مصالحه ی بیش از 73 درصد پرونده های دارای قابلیت سازش در شهرستان رازوجرگلان

بجنورد (پانا)_ رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از حصول سازش در بیش از 73 درصد پرونده های دارای قابلیت مصالحه در شهرستان رازوجرگلان خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۲۸۴۱۹
لینک کوتاه کپی شد
مصالحه ی بیش از 73 درصد پرونده های دارای قابلیت سازش در شهرستان رازوجرگلان

حجت الإسلام والسلمین براتی زاده، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی، در همایش «بررسی راهکارهای کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق اهل تسنن استان و نحوه اجرایی شدن مفاد میثاق نامه منعقده» که در روستای امانلی از توابع شهرستان رازوجرگلان برگزار شد؛ از تلاش ها و اهتمام جدی کلیه عوامل مرتبط در مسیر کسب این افتخار و موفقیت قدردانی کرد.

براتی زاده تصریح کرد: تشکیل شوراهای حل اختلاف در شهرستان رازوجرگلان نشان داد که در جاهایی که همواره ظرفیت های لازم وجود دارد؛ فرهنگ صلح و سازش به بهترین شکل ممکن جلوه هایی ناب از گذشت و مصالحه را متجلی می سازد.

وی افزود: به دلالت داده های آماری این ظرفیت در حوزه های روستایی با حصول سازش بالای 96 درصدی در پرونده های دارای قابلیت سازش، بیشتر خودنمایی می کند و به همین اعتبار، در حال حاضر، عمدتاً بسیاری از اختلافات به صورت مسالمت آمیز رفع می گردد.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به ضرورت تبلور انسجام ، وحدت، همدلی و یکپارچگی بین مذاهب در سیمای دین مبین اسلام گفت: هر چند ممکن است هر یک از این مذاهب راه های جداگانه ای را برای نیل به مقصود طی کنند ولی هدف همه آنان یکی است و این موضوع بسیار مهم و قابل احترام است چراکه بدون شک اکنون حرکت علمای شیعه و سنی در یک مسیر و مدار وحدت بخش، می تواند افکار عمومی و مردم را نیز بیش از پیش همگام و همراه نماید.

وی ادامه داد: در سایه چنین اتحاد مثال زدنی، ملت مسلمان و امت اسلامی می توانند در برابر دشمنان خود یکدل و همصدا بپاخیزند و استکبار جهانی، نظام سلطه و رژیم منحوس و جعلی صهیونیستی را با عزم و اراده خلل ناپذیر خود نابود سازند.

مقام عالی قضایی استان در ادامه به تاریخچه تنظیم، تنسیق و ابلاغ مصوبات میثاق نامه منعقده فی مابین علمای اهل تسنن و دستگاه قضایی اشاره و با بیان اینکه در دوره های زمانی مختلف به اعتبار شکل گیری برخی دیگر از آسیب های اجتماعی، ضرورت بروزرسانی مفاد و مقررات مندرج در آن کاملاً محسوس به نظر می رسید؛ از اعمال اصلاحات و الحاقات و تغییرات لازم پس از حصول توافق جدید خبر داد.

وی با مثبت ارزیابی کردن نقش مقررات تنظیمی و ابلاغ شده در میثاق نامه در راستای کاهش میزان جرائم و آسیب های اجتماعی، عملکرد علمای اهل تسنن و همراهی آنان را در این مسیر ستودنی توصیف و از تلاش های کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ذی ربط از جمله معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان، ائمه جمعه و جماعات، مدیران قضایی و ... در این خصوص تقدیر کرد.

براتی زاده اظهار کرد: در گذشته در برخی از جوامع روستایی اهل تسنن و در بستر وجود پاره ای مشکلات فرهنگی و اجتماعی و در نتیجه جهل و ناآگاهیِ بسیاری از افراد، عناوین مجرمانه ای به وجود می آمد که عمدتاً ریشه در آداب و رسوم نادرست و ناصواب داشت و منشأ پیدایش بسیاری از پرونده ها در دستگاه قضایی به شمار می رفت؛ لذا به منظور پیشگیری از تبعات این قسم مشکلات جلسات متعددی با علمای اهل تسنن و نمایندگان دستگاه قضایی طی دوره های مختلف با هدف کاهش آسیب های اجتماعی برگزار شد و اکنون خوشحال هستیم که پس از سالها مجاهدت و ایجاد روند تعاملی راهگشا و سازنده، این تلاش ها به بار نشسته و اینک شاهد کاهش محسوس جرائم در حوزه های متعدد از قبیل مسائل خانوادگی مانند طلاق (با 42 درصد کاهش) و همچنین در حوزه مواد مخدر، منابع طبیعی و عبور عبور غیر مجاز از مرز هستیم.

براتی زاده با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات سال جاری، بر ضرورت مشارکت حداکثری جامعه اهل تسنن استان در این رویداد مهم و تاریخی تأکید و بیان کرد: انتظار داریم امسال نیز همانند دوره های گذشته این مردم عزیز در کنار علما و زعمای اهل سنت و همگام و همراه برادران شیعی خود پای صندوق های رأی حاضر شوند و حماسه ای دیگر و برگ زرین و در خشانی را در کارنامه افتخارآفرین استان خراسان شمالی به ثبت و منصه ظهور برسانند.

وی ضمن تأکید بر ضرورت تقویت روند تعاملات دستگاه قضایی با محافل علمی و پژوهشی و آموزشی در راستای تسهیل زمینه های کاهش میزان آسیب های اجتماعی و کمک به اجرای بهتر برنامه ها و طرح های پیشگیرانه در این حوزه ها، از مدیر کل آموزش و پرورش و کلیه متولیان امور فرهنگی در استان خواست دستگاه قضایی را در این مسیر بیش از پیش یاری، حمایت و همراهی کنند.

در ادامه، حجت الإسلام واالمسلمین یوسفی زرومی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گزارشی از فرایند برگزاری جلسات هماهنگی مختلف در خصوص تهیه پیش نویس نهایی و بروزرسانی مفاد میثاق نامه جدید و حصول توافق و تفاهم نهایی در خصوص نحوه اجرای مقررات پیش بینی شده در آن ارائه و اظهار کرد: این میثاق نامه در واقع یک ظرفیت بسیار مهم و بسیار ارزشمند و از جمله افتخارات دستگاه قضایی به شمار می رود.

وی تصریح کرد: میثاق نامه جدید در 41 ماده تنظیم شده و آسیبهای اجتماعی متعدد و متنوعی را در حوزه مباحث خانواده، مسائل روز جامعه و مؤلفه های فرهنگی و امنیتی و فضای مجازی در بر می گیرد.

گلدی آخوند کمالی از علمای اهل تسنن استان نیز در این همایش روند فعلی تعاملات فی مابین دستگاه قضایی و جامعه اهل سنت استان را بسیار مثبت و سازنده ارزیابی و اظهار کرد: تنظیم پیش نویس نهایی و تأیید و ابلاغ مقررات این میثاق نامه در واقع یک مصداق عینی برای توصیف این روند مثبت پیش رو به شمار می رود.

وی همچنین ضمن تأکید بر ضرورت احیاء و اجرای کامل و اشاعه دقیق فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در بین آحاد جامعه خاطر نشان کرد: وظیفه هر مسلمانی است که در این مسیر تلاش کند چراکه تجربه ثابت کرده گسترش و نهادینه شدن این قابلیت بسیار مهم و ارزشمند در جامعه بطور مؤثری در پیشگیری از بسیاری از آسیب های اجتماعی نقش خواهد داشت.

در پایان این نشست از علمای اهل سنت که در تنظیم مصوبات و مقررات و تهیه پیش نویس نهایی میثاق نامه مشترک در راستای کاهش آسیب های اجتماعی بطور سازنده نقش آفرینی کردند قدردانی شد.

خبرنگار : مرضیه سعیدی برجی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار