معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان ورامین، خبر داد:

اجرای طرح پایلوت پوسیدگی دندان در شهرستان ورامین، با هدف بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان در مدارس

ورامین(پانا)- معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ورامین، از اجرای طرح پایلوت پوسیدگی دندان در مدارس این شهرستان همزمان با سراسر کشور خبرداد و هدف از اجرای این طرح را بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان در جامعه دانست.

کد مطلب: ۱۴۲۱۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح پایلوت پوسیدگی دندان در شهرستان ورامین، با هدف بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان در مدارس

امیر ابلو، معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان ورامین، در رابطه با طرح پایلوت پوسیدگی دندان به پانا بیان کرد:« یکی از عوامل مهم بهداشت در دوره ابتدایی آگاهی‌بخشی در حوزه سلامت است.پوسیدگی دندان‌ها اغلب در دوره ابتدایی به خصوص در سن ۸ سالگی یا پایه دوم ابتدایی آغاز می‌شود.طبق آمار وزارت بهداشت حدود ۵۰ درصد دانش‌آموزان این دوره با مشکل پوسیدگی دندان مواجه هستند که اگر با علل و علائم و روش‌های درمان آن آشنایی داشته باشند می‌توانند تا حدود زیادی از امر پوسیدگی دندان جلوگیری کنند. طرح پایلوت پوسیدگی دندان یک برنامه پیشگیری از پوسیدگی دندان است.»

وی از اجرای این طرح در مدارس کشور خبر داد و گفت:« امسال با امضای تفاهم‌نامه‌ای که بین دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ۱۵ خرداد امضا شد، طرح آموزش و کنترل بهداشت دهان و دندان در مدارس کشور اجرا می‌شود. این طرح با آموزش‌های گسترده دانش‌آموزان و اولیای آنها به وسیله جزوه‌های آموزشی همچنین آموزش‌های حضوری توسط مربیان و مراقبین سلامت آموزش و پرورش و پشتیبانی بنیاد ملی ۱۵ خرداد، در مدارس انجام خواهد شد.»

او ادامه داد:« در واقع این برنامه با هدف کاهش شیوع پوسیدگی دندان در جامعه و افزایش آگاهی افراد از بهداشت دهان و دندان طراحی شده است. در این برنامه، دانش‌آموزان و اعضای خانواده‌هایشان به صورت دوره‌ای و با استفاده از دستگاه‌های خاصی که شامل دوربین دندان و سایر تجهیزات پزشکی هستند، بررسی می‌شوند. این دستگاه‌ها قادرند تا تصاویر دندان‌ها را با کیفیت بالا ثبت کنند و به دنبال آن، نتایج بررسی به پزشک یا دندان‌پزشک ارائه می‌شود.پس از بررسی دندان‌ها، افراد به صورت شفاف و دقیق در مورد وضعیت دندان‌های خود آگاهی پیدا می‌کنند و در صورت وجود هرگونه مشکل، به مراکز بهداشتی یا دندان‌پزشک معرفی می‌شوند تا درمان لازم را دریافت کنند.»

امیر ابلو اظهار کرد:« پایلوت پوسیدگی دندان یک برنامه پیشگیری و درمانی است که توسط سازمان بهداشت جهانی تدوین شده است. این برنامه شامل ارزیابی دندان ها، تشخیص پوسیدگی و درمان آن، آموزش بهداشت دهان و دندان، و پیگیری درمانی برای بیماران است.در این برنامه، ابتدا دندان های بیمار ارزیابی می شوند تا هر گونه پوسیدگی و نقص در دندان شناسایی شود. سپس، در صورت وجود پوسیدگی، درمان لازم انجام می شود. این درمان ممکن است شامل پر کردن دندان، روکش کردن دندان، یا حتی خارج کردن دندان باشد.»

معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان ورامین، گفت:« همچنین، برنامه پایلوت پوسیدگی دندان شامل آموزش بهداشت دهان و دندان به بیماران نیز است. این شامل تمیز کردن دندان ها، استفاده از محصولات بهداشتی دهان و دندان و تغذیه سالم است که به بیماران کمک می‌کند تا پوسیدگی دندان را پیشگیری کنند و دندان های سالمی داشته باشند. پایلوت پوسیدگی دندان شامل پیگیری درمانی برای بیماران نیز می‌شود که شامل بررسی های دوره ای و درمان های لازم برای حفظ سلامت دندان ها است. این پیگیری ها به بیماران کمک می کند تا پوسیدگی دندان را پیشگیری کنند و دندان های سالمی داشته باشند.»

وی در رابطه با هدف طرح پایلوت پوسیدگی دندان بیان کرد:« هدف طرح پایلوت پوسیدگی دندان بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان در جامعه است. هدف این طرح شامل شناسایی و درمان پوسیدگی دندان در مراکز بهداشتی و درمانی، آموزش بهداشت دهان و دندان به افراد، ارائه خدمات پیشگیری و درمان مناسب برای کاهش شیوع پوسیدگی دندان، افزایش سطح سلامت دهان جامعه، شناسایی و ارزیابی روش‌های جدید و بهبود یافته در تشخیص و درمان پوسیدگی دندان می‌شود. این طرح می‌تواند بهبود موثری در تشخیص زودهنگام و درمان پوسیدگی دندان ایجاد کند و به کاهش ابتلا به بیماری‌های دندانی کمک کند. استفاده از فناوری‌های نوین در تشخیص پوسیدگی دندان و ارائه روش‌های درمانی بهبود یافته، از جمله اهداف این طرح است.»

او در پایان در رابطه با شیوه اجرای این طرح در شهرستان ورامین اظهار کرد:« در ابتدا مراقبین سلامت شهرستان ورامین به طور کامل تحت آموزش قرار خواهند گرفت. سپس در مدارس حاضر خواهند شد و دانش‌آموزان پایه دوم را تحت آموزش های مورد نیاز جهت پیشگیری از پوسیدگی دهان و دندان قرار خواهند داد؛ همچنین در این طرح کاربرگ هایی میان دانش‌آموزان توزیع می‌شود که در این کاربرگ ها از طریق ارائه بازی های مختلف آموزش های لازم در جهت مراقبت از دهان و دندان به کودکان آموزش داده خواهد شد. پس از پایان طرح، این کاربرگ ها جمع آوری می‌شوند و اگر از این طرح پاسخ خوبی گرفته شود در تمامی مناطق کشور گسترش پیدا خواهد کرد.»

دانش‌آموزان خبرنگار:پریا یاراحمدی/ معصومه حاجی پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار