تمرین تجربه حل مساله در جامعه با انجام بازی‌ها شکل می‌گیرد

بازی‌ها، بازوی تربیتی جامعه هستند/ متأسفانه متولی بازی‌های محیطی در کشور نداریم

تهران (پانا) - رئیس ستاد فناوری نرم و فرهنگی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری می‌گوید جامعه‌ای که مخاطبانش با بازی رشد کرده است جامعه آگاه‌تری است و نیازهای جوامع  با طراحی و الگوی بازی قابل‌دسترس هستند .

کد مطلب: ۱۴۲۰۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد
تمرین تجربه حل مساله در جامعه با انجام بازی‌ها شکل می‌گیرد

صبح امروز نشست خبری اولین رویداد بازی نامه‌نویسی با حضور محمود حسن لو رئیس ستاد فناوری نرم و فرهنگی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری، محمدرضا امامقلی رئیس حوزه هنری استان قزوین و مسعود مهراد مدیر دفتر هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار شد.

در بخشی از این نشست مسعود مهراد مدیر دفتر هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان با اشاره به برگزاری رویداد بازیستا گفت: امروز دنیا، دنیای روایت‌هاست و این روایت‌ها مسأله‌ای است که نوجوانان به آن نیاز دارند به همین دلیل در گام اول محصولاتی که در گروه سنی نوجوانان داریم که قصد داریم با استفاده از کنشگری مخاطب، آن‌ها را وارد بحث بازی‌سازی کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که نوجوانان قرار است در آن رویداد نسبت به مفاهیم ملی و هویتی و محصولات رسانه‌ای و فرهنگی کنشگری داشته باشند، گفت: به همین دلیل موضوعات رویداد نیز طوری انتخاب‌شده‌اند که بتوانند این هدف را پوشش دهند.

در ادامه این نشست مسعود حسن لو رئیس ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به این مطلب که هویت ما با قصه رشد پیدا می‌کند، گفت: بازی‌ها در طول تاریخ شکل‌های مختلفی داشته است از قصه‌گویی تا کتابت و روایت فیلم‌سازان از قصه‌ها. حالا به نقطه‌ای رسیدیم که بازی‌سازها قصه‌گویی می‌کنند.
وی تصریح کرد: بازی فناوری مهم در عصر ما است و در سده‌های قبل قصه هویت‌ساز بوده است و امروز با فناوری‌های عصر خود جلو رفته، الان قصه با مفهوم بازی در حال رشد است ازاین‌جهت بازی و بازی‌درمانی مهم‌ترین مسأله ما برای حل مسائل اجتماعی است و این مقوله مهمی برای ما است.

حسن لو به اهمیت بازی در جامعه اشاره کرد و گفت: ما امروز از طرفی با یک جامعه پیچیده طرفیم که به یک سیاست‌گذاری پیچیده و همچنین دانش طراحی بازی نیاز داریم زیرا جامعه‌ای که مخاطبانش با بازی رشد کرده است جامعه آگاه‌تری است و نیازهای جوامع با طراحی و الگوی بازی قابل‌دسترس هستند و اگر زیرساخت حل مسأله را در کودکی ایجاد نکنیم به مشکلاتی برخورد خواهیم کرد و با نخبگانی که توانایی حل مسائل را ندارند، مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: بازی مسأله‌ای حیاتی است زیرا هر فردی در طی روز حداقل یک ساعت در حال بازی است و بسیاری از آموزش‌های کودکان و نوجوانان از طریق بازی اتفاق می‌افتد و ازاین‌جهت رویداد بازیستا دست روی جای درستی گذاشته است و امیدوار به آینده روشنی می‌توانیم باشیم.

حسن لو با اشاره به هدف‌گذاری معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری در امر بازی‌سازی گفت: همراهی مختصری با دوستان داشتیم اما سعی داریم مسیر را با سرعت و قوت بیشتری طی کنیم و هم خروجی خوبی را برای حل مسائل اجتماعی بیابیم. فهم اینکه بازی چه قالب و کارکردهایی دارد، مسأله ما است.

وی در ادامه به اهمیت انجام بازی در خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: شاید سینما یک اثر خانوادگی باشد اما تعاملی در آن صورت نمی‌گیرد ولی بازی‌های محیطی و اتاق‌های فرار بستری است که خانواده‌ها به آن نیاز دارند. همچنین بازی نامه‌نویسی بستری است که باید تبدیل به کسب‌وکارهای پایدار شوند و این نکته‌ای است که ما دوست داریم آن را به‌صورت جدی در نظر بگیریم. که این دو محور اصلی رویداد است.

در ادامه این نشست محمدرضا امامقلی رئیس حوزه هنری استان قزوین که دبیرخانه رویداد بازیستا در این استان مستقر است، گفت: جای تأسف است که ما قرار است یک رویداد با محور بازی را رونمایی می‌کنیم درحالی‌که چهار هزار کودک را در عرض یک ماه به شهادت رساندند و متأسفانه جامعه جهانی نیز فعلاً در حال محکوم کردن است. این آرمان و نستوهی در مقاومت چیزی است که قطعاً به پیروزی می‌رسیم و همین کودکان سرنوشت فلسطین را رقم خواهند زد.

وی ادامه داد: اگر امروز مهارت حل مسئله و تعامل را در کودکی تقویت کنیم قطعاً در آینده موفق خواهند بود. بازی بازوی تربیت است و به دلیل فضایی که بازی ایجاد می‌کند، حتماً تأثیرگذار خواهد بود. بازی به‌عنوان یکی از پرتراکنش‌ترین صنعت‌ها است و این به آن معنی است که در کشور خودمان در عنفوان تجربه نوعی هستیم.

امامقلی خاطرنشان کرد: تجربه حل مسأله و تعامل و حل تعارض، تمرینش در بازی است و اگر جایگاه خودش را درست پیدا کند، می‌توانیم امیدوار به تحول‌آفرینی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری خواهیم بود.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: هدف اصلی بازیستا این است که نوجوانان ضمن یادگیری بازی‌سازی، نسبت به محصولات و اقتصاد آن نیز به دانش برسند، چراکه بازی‌سازی یک صنعت پردرآمد دنیاست.

امامقلی اضافه کرد:» این رویداد نخستین رویدادی است که برای نوجوانان در نظر گرفته‌شده است و 20 عنوان جایزه در نظر گرفته‌شده است و امیدواریم با استقبال دانش آموزان همراه شود زیرا تاکنون برای نوجوانان کار ویژه‌ای صورت نگرفته است و این اتفاق نوعی است.

وی تصریح کرد: به‌هیچ‌عنوان برگزیدگان رها نمی‌شوند و این رویداد استمرار خواهد داشت.

یادآور می‌شود، در رویداد بازیستا، بازی رومیزی، اتاق فرار و بازی محیطی، بخش‌های رویداد بازیستا است. همچنین موضوعات ایران من (بخش ملی)، قهرمان قوی (اساطیر شاهنامه، شهدا و فرماندهان را در برمی‌گیرد)، بخش آیین من (شامل موضوعات غدیر، فاطمیه، عاشورا و ظهور است) و بخش ویژه (شامل پیشرفت و هیس طوری است) به‌صورت جزئی تولیدات را در برمی‌گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار