رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی:

هوش مصنوعی در کشاورزی منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود

بیرجند (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت امنیت غذایی از مهم‌ترین مسایل کشور است و با ورود هوش مصنوعی به عرصه کشاورزی می‌توان مصرف آب را کاهش و بهره وری را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.

کد مطلب: ۱۴۱۶۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
هوش مصنوعی در کشاورزی منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود

سید مجتبی خیام نکویی در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در دولت سیزدهم با افزایش تولید گندم در آستانه خودکفایی قرار گرفته ایم، بنابراین فعالیت های به نژادی در محصولات زراعی در خراسان جنوبی هم باید دنبال شود تا شاهد افزایش بهره وری به خصوص در گندم باشیم.

وی با اشاره به اینکه اگر مسیر بهره وری ادامه پیدا کند قطعا به خودکفایی خواهیم رسید.

معاون وزیر ادامه داد: معرفی ارقام جدید، تأمین کود به موقع و قیمت تضمینی سه عامل مهم در افزایش تولید گندم کشور بوده که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: با بهره وری و تولید ارزان می‌توان به بزرگ تر شدن سفره مردم کمک کرد، باید به دنبال متنوع سازی سفره غذایی کشور بود.

خیام نکویی ادامه داد: 10 میلیون نفر جمعیت زنان روستایی و عشایر کشور است که از این تعداد 6 میلیون در عرصه تولید فعال هستند.

به گفته وی؛ ظرفیت حمایت از زنان روستایی بی نظیر است و چون در سال های بعد از پیروزی انقلاب به خوبی فعالیت زنان روستایی به داخل و خارج کشور منعکس نشده، تصور بر این است که جمعیت زنان روستایی نقش ندارند.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به فعالیت 4 هزار و 200 صندوق زنان روستایی در کشور گفت: زنان روستایی نقش بی بدیل در ماندگاری جمعیت روستاها دارند از این حیث باید با تزریق اعتبارات در بحث اشتغال و تولید مورد حمایت قرار گیرند.

وی دو مشکل اساسی زنان روستایی در عرصه تولید را بازار و مجوز سیب سلامت عنوان کرد و افزود: در حوزه عرصه محصولات طبق توافق با فروشگاه های زنجیره ای اتکا از این پس تولیدات زنان روستایی امکان عرضه بدون واسطه در غرفه ویژه در اتکا را خواهند داشت که این قاعده مشمول خراسان جنوبی هم می شود.

به گفته وی؛ وزارت بهداشت در بحث مجوز سیب سلامت برای جامعه روستایی و به خصوص قشر زنان روستایی باید شرایط مساعدی فراهم کند تا شاهد تحول در عرضه تولید باشیم.

خیام همچنین با اشاره به تغییرات اقلیمی کشور و خشکسالی هایی که دامن کشاورزان و دامداران را گرفته، گفت: در طول 50 سال اخیر ایران 2 درجه گرمتر شده بنابراین محدودیت های اقیلمی به نحوی است که اگر برای افزایش درآمد جامعه روستایی مدیریت نشود شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها خواهیم بود.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با تأکید بر اینکه روستا، کانون تولید است و باید به حفظ و نگهداشت جمعیت روستایی کمک کرد، ادامه داد: بسیاری از مشکلات حاشیه شهرها ناشی از پدیده مهاجرت است.
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران هم با اشاره به وجود 30 شرکت سهامی زارعی در کشور گفت: از این تعداد هفت شرکت سهامی زراعی در خراسان جنوبی فعالیت می کنند که باید حمایت‌های دولت از این شرکت‌ها ادامه داشته باشد.

غلامرضا هادربادی اظهار کرد: سه سهامی زراعی کشور در بهترین سطح قرار دارند که یک مورد شرکت سهامی زراعی خضری خراسان جنوبی است.

وی همچنین ادامه داد: خرید توافقی در راستای حمایت از کشاورزی سیاست فعلی تعاون روستایی است که برای محصول زرشک ، عناب و زعفران هم دنبال می شود.

به گفته وی؛ امسال هم از ورود یکباره زعفران به بورس جلوگیری کردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار