سخنگوی قوه قضاییه خبر داد؛

تشکیل پرونده برای برخی رسانه‌های شایعه‌ساز در پرونده قتل مهرجویی

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه برخی جریانات سعی کردند سر نخ‌های قتل داریوش مهرجویی را به سمت نظام اسلامی ببرند، گفت قوه قضاییه نسبت به افراد و برخی رسانه‌های شایعه‌ساز وارد شده است و ضمن ارائه هشدار‌های لازم برای تشکیل پرونده برای برخی از آن‌ها اقدام کرد.

کد مطلب: ۱۴۱۵۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل پرونده برای برخی رسانه‌های شایعه‌ساز در پرونده قتل مهرجویی

مسعود ستایشی در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران، با اشاره به اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و لزوم محاکمه سردمداران این رژیم گفت: مجامع مدعی حقوق بشری و دولت‌های سرسپرده صهیونیسم دیگر با چه رویی دم از انسان بودن خواهند زد. امروز مطالبه عموم ملت‌ها محاکمه جنایتکاران جنگی و شیطانی صهیونیسم به دست ملت‌های آزاده است علاوه بر انتظار پیگیری محاکمه سردمداران این رژیم ناپاک از سوی نهادهای بین‌المللی باید سیستم‌های قضایی مستقل کشورهای اسلامی وارد صحنه کارزار شوند و با تشکیل نهادهای قضایی جامع محاکمات جنایت پیشگان رژِیم منحوس صهیونیستی را در سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه درخصوص اقداماتی که شایعه‌سازان در جامعه انجام می‌دهند نیز اظهار کرد: بار‌ها در نشست‌های مختلف و خصوصا رسانه‌هایی که مبادرت به اعلام مطالب کذب می‌کنند، تذکراتی داده شده است. در هفته‌های اخیر و روی دادن برخی حوادث تلخ و ناپسند همچون قتل یکی از شخصیت‌های معروف هنری و سینمایی کشور، عده‌ای از افراد و جریانات سیاسی بدون اینکه سند و مدرکی در دست داشته باشند یا نسبت به ریشه‌ها و عوامل وقوع این قتل اطلاعی کسب کرده باشند در اقدامی هماهنگ با جریانات شایعه‌ساز و مغرض خارجی تلاش کردند تا با سرعت از خون به ناحق ریخته شده یک فردی که مشهور است، اهداف سیاسی و امنیتی ناپسندی برداشت کرده و نوک قتل را قبل از پیدا شدن سرنخ‌ها را به سمت نظام اسلامی ببرند. در صورتی که از همان ابتدای حادثه تمام عوامل قضایی و انتظامی در پی دستور قاطع رئیس قوه قضاییه به صورت شبانه روزی اهتمام کردند تا ابعاد و زوایای حادثه به‌سرعت و دقت موشکافی کنند. نهایتا پس از ۷۲ ساعت از وقوع حادثه، عوامل اصلی شناسایی و بازداشت شدند.

ستایشی خاطرنشان کرد: قوه قضاییه نسبت به افراد و برخی رسانه‌های شایعه‌ساز وارد شده است و ضمن ارائه هشدار‌های لازم برای تشکیل پرونده برای برخی از آن‌ها اقدام کرد.

آخرین وضعیت پرونده سدید و کینگ‌مانی

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درباره آخرین وضعیت پرونده‌های کثیرالشاکی از جمله تعاونی کارکنان دادگستری در شهریار و سدید، گفت: پرونده سدید با حکم شعبه اول دیوان عالی تعیین تکلیف شد و حکم را به نفع مردم و سهامداران صادر کرد و حکم قطعی است. پرونده کینگ‌مانی نیز ۴۲۰۰ شاکی و ۸ متهم دارد و ۴ جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه دوم دادگاه اقتصادی تشکیل شده است و در مرحله کارشناسی است. پس از تکمیل نظریه کارشناسی موید اتخاذ تصمیم یا صدور رای خواهد بود.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: تا آنجا که می‌دانم پرونده‌ای در تعاونی کارکنان دادگستری شهریار مفتوح نشده است.

آخرین وضعیت تغییر کاربری زندان رجایی شهر

وی در ادامه درباره آخرین وضعیت تغییر کاربری زندان رجایی شهر گفت: تخلیه ندامتگاه در راستای سفر مصوبات سفر استانی رئیس قوه قضاییه به استان البرز بوده است و یکی از نکات مهم، اجرای این مصوبه در کمترین زمان ممکن با بهترین کیفیت بوده است و اینکه تمام اقدامات در راستای مطالبات مردم کرج و رضایتمندی آن‌ها بوده است که علی‌رغم محدودیت‌های قوه‌قضاییه با دستور رئیس دستگاه قضا اجرایی و عملیاتی شد. در راستای اجرای دستور ریاست قوه قضاییه در سفر استانی به البرز در تاریخ ۱۷ فروردین سال جاری مبنی بر تعطیلی زندان رجایی شهر، سازمان زندان‌ها بلافاصله نسبت به تشکیل کمیته انتقال ندامتگاه رجایی شهر اقدام کرد و با برنامه‌ریزی مدون و پیگیری مصوبات، ظرف ۳ ماه دستورات رئیس قوه قضاییه اجرایی شد، همچنین تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای با وزارت دادگستری استانداری البرز و سازمان زندان‌ها منعقد شد که براساس آن احداث نوسازی، بهسازی، بازسازی و ایمن سازی واحد شماره ۲ ندامتگاه قزلحصار مورد توجه قرار گرفت و انتقال بخشی از زندانیان به زندان قزلحصار صورت گرفت.

اقدامات قوه قضاییه در راستای پیشگیری از جرایم انتخاباتی

ستایشی همچنین درباره اقدامات قوه قضاییه در راستای پیشگیری از جرایم انتخاباتی، اظهار کرد: ششمین جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم به صورت فوق‌العاده در ۳۱ مرداد با دستورکار پیشگیری از جرایم انتخاباتی برگزار شد. طی آن تصمیماتی در ۱۲ بند اتخاذ شد که جهت اجرا و اقدام به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ می‌شود. ستاد پیشگیری و رسیدگی به انتخاباتی از شهریور امسال در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی راه اندازی شد. اولین و دومین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی به ریاست دادستان کل کشور و دبیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برگزار و اصول پیشگیرانه از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی به تصویب رسید و جهت اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

به گفته وی، جرایم انتخاباتی اولویت‌دار در مقاطع مختلف انتخاباتی متناسب با ۷۳ راهکار پیشگیری جهت جلوگیری از وقوع جرایم انتخاباتی تنظیم و در جلسه اخیر ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در تاریخ ۲۵ مهرماه امسال به تصویب رسید. راهبرد اصلی عدلیه در این دوره از انتخابات متمرکز بر توجیه، ارشاد و هشدار به تشکل‌ها، افراد، گروه‌ها و نامزد‌های انتخاباتی است. با هدف بازدارندگی از جرایم انتخاباتی و توضیح قانون انتخابات و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی نسبت به فرآیند‌های انتخاباتی است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: آگاهی مردم اقدامی پیشگیرانه است و ما را در راستای وظایف پیشگیرانه‌مان رهنمون می‌کنند. بررسی سریع و خارج از نوبت به جرایم انتخاباتی از طریق شعب ویژه در دستورکار ویژه قوه قضاییه است و ایجاد و راه‌اندازی شعب جرایم انتخاباتی بر اساس دستور رئیس قوه قضاییه بر عهده روسای دادگستری‌های استان‌های سراسر کشور است که باید شعبی را در دادسرا‌ها و دادگاه‌های کیفری و محاکم تجدید نظر تشکیل دهند تا وقفه‌ای در کار نباشد.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر شکایت صدا و سیما از مهران مدیری گفت: اگر مستندی از این ادعا وجود دارد ارائه دهید تا رسیدگی صورت گیرد و اگر مستندی نیست در این مقطع زمانی حساس در راستای حفظ و صیانت از امنیت روانی مردم مطالبی مطرح نکنید. پرونده‌‌ای در خصوص افرادی که اطراف این موضوع واقع شدند، مطرح نشده است. همچنین مطابق پیگیری‌ها، معاون حقوقی صدا و سیما نیز اعلام کردند شکایتی طرح نشده است و اگر اختلافی وجود داشته باشد در چند جلسه برگزار شده، پیگیری شده است.

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های روحانی و آخوندی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های آقایان روحانی رئیس جمهور دوره یازدهم و دوازدهم و آخوندی وزیر راه دولت سابق گفت: نسبت به فرد اول اطلاع رسانی صورت گرفته است، با توجه به اینکه این فرد در کسوت روحانیت هستند باید روند رسیدگی به پرونده وی را از دادگاه ویژه روحانیت درخواست کنید. نسبت به فرد دوم، براساس بررسی‌هایی که داشتیم این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح رسیدگی و در مرحله انجام تحقیقات مقدماتی است و اگر طبق قانون شرایط اطلاع رسانی فراهم شد این اقدام صورت خواهد گرفت.

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده اراضی ژاندارمری

ستایشی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده اراضی ژاندارمری گفت: رفع اطاله دادرسی در این پرونده مطالبات مردمی است، ما نیز پیگیری لازم در این زمینه را داریم. رئیس کل دادگستری تهران با اهتمام ویژه به این پرونده وارد شده و گزارش کاملی از روند رسیدگی به این پرونده با تذکر نسبت به تسریع روند فرآیند رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی لازم را از شعبه مربوطه داشته است. پرونده‌ای مرتبط با همین موضوع از دادگاه کیفری یک مطالبه شده تا کار با دقت و سرعت پیش برود.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت سو قصد به معاون وزیر صمت که یکسال پیش رخ داد گفت: در این پرونده تحقیقات تکمیلی بعمل امده و یک نفر مهاجم به اتهام شروع به قتل و ایراد و ضرب و جرح عمدی و ۴ نفر دیگر که در شروع به قتل عمدی‌ متهم اند موقتا بازداشت شد و متعاقب قرار تامینی که صادر شد با صدور قرار قبولی ازادند و کیفرخواست پرونده صادر شده و باید به دادگاه صالح ارسال شده باشد.

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده فرزندان معاون اول قوه قضاییه نیز گفت: در دو مرحله قبل راجع به این پرونده مطالبی را گفتم و اگر اطلاعات جدیدی حاصل شود با رعایت موازین عرض می‌کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار