مدیر انجمن خوشنویسان شیروان:

خط اولین رسانه در تاریخ بشر است

شیروان (پانا) - مدیر انجمن خوشنویسان شیروان در آیین افتتاح نمایشگاه آثار خوشنویسان این شهرستان اظهار کرد خط اولین اختراع بشر است که در آغاز به عنوان ابزاری برای انتقال پیام مورد استفاده قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۴۱۴۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد
خط اولین رسانه در تاریخ بشر است

علی رحیمی با بیان اینکه انسان های نخستین خواسته های خود در قالب حکاکی اشکال روی سنگ را بیان می کردند، گفت: بشر برای به تصویر کشیدن افکار و اندیشه‌های خود وارد دنیای نگارش شد و در این نوع از نگارش، با کمبودهایی مانند عدم امکان به تصویر کشیدن عواطف و احساسات مواجه بود.

وی در ادامه افزود: کم کم تصویرها شکل ساده‌تری به خود گرفتند و برای مفاهیم عاطفی، علائمی قراردادی مشخص شد که بطور مثال نقش چشم اشک آلود نشانه اندوهگینی بود و مجموعه این تلاش ها نوعی خط اندیشه نگار را در دسترس نگارندگان قرار داد که به آن خط هیروگلیف می گفتند که در زبان یونانی به معنی نوشته نشانه‌های مقدس است و آنها نوشته را با تصویری از انسان یا حیوان آغاز می کردند.

مدیر انجمن خوشنویسان شیروان گفت: رفته رفته در طول تاریخ و ایجاد فرهنگ های متفاوت، خط که علائمی قراردادی بود در هر قوم و ملیتی شکل خاص خود را پیدا کرده و در طول تاریخ با نام هایی مثل خط میخی، خط آرامی، خط پهلوی و ... به یادگار ماند و در ایران نیز رایج بوده تا اینکه تاریخ ایران وارد مرحله جدیدی شد و ابتدا خط کوفی مورد استفاده قرار گرفت و سپس توسط هنرمندان باذوق ایرانی خطوطی چون نسخ، ثلث، ریحان و ... از خط کوفی استخراج شد و سال ها گذشت تا خط کنونی ما در قرن هفتم از ترکیب دو خط نسخ و خط تعلیق بوجود امد و نستعلیق نام گرفت و نستعلیق به خاطر فرم و اشکالی که داشت بیشتر معرف فرهنگ و هویت ایرانی شد.

رحیمی تصریح کرد: خط نستعلیق که الهام گرفته از طبیعت و زیبایی های آن است به عنوان خط ملی ایرانیان به ثبت رسیده است و آثار بسیار با ارزشی با قواعد و اصول زیبایی نگاشته شده است که خوشنویسی نام گرفت و خوشنویسی همواره برای مسلمانان اهمیتی خاص داشته‌، چون بیشترین کاربرد خوشنویسی تحریر کلام الهی بوده است و به خاطر این، خوشنویسی را هنر قدسی می دانند.

وی در رابطه با آثار به نمایش گداشته شده در این نمایشگاه اظهار داشت: تعداد ۶۵ اثر خوشنویسی و خط تحریری از ۲۵ هنرمند و هنرجوی انجمن خوشنویسان شیروان در شیوه های چلیپا، قطعه نویسی، سیاه مشق، سطر نویسی، کتابت، نقاشی خط و خط تحریری از غبار نویسی تا کتیبه نویسی با خطوط نستعلیق، ثلت، نسخ، شکسته و کوفی به نمایش گذاشته شده است و همچنین در این ایین افتتاح، از رباعیات خوشنویسی شده برگرفته از سخنان گهر بار امام علی علیه السلام توسط (شاعر ابوالقاسم حالت و...) که به نظم درآمده، به خط هنرمند خوشنویس براتعلی پریشان در قالب 321 چلیپا رونمایی شد.

مدیر انجمن خوشنویسان شیروان گفت: در این آیین، ۸ نفر از اعضای خانواده هنرمند خوشنویس، براتعلی پریشان که موفق به دریافت گواهینامه دوره های عالی و ممتاز شده اند و همچنین سینا پریشان، متولد سال 1392 با ۱۰ سال سن، با راهیابی به دوره عالی، به عنوان خردسال ترین عضو انجمن خوشنویسان شیروان معرفی و تجلیل شدند.

رحیمی افزود: در بخش خوشنویسی، قربان گواهی، یاسین افرا، حسن آذری، مجید عبدالله پو ر، فاطمه فریدا، علی اکبر ولی زاده، مهدی عباسیان، ساناز تنهایی، محمدمحمدنژاد، زهره جنتی، براتعلی پریشان، زهرا شفیق، مهسا امانی، مریم امانی، زهرا منصوری، محبوبه عبدالله پور، مهلا علام زاده. نیما پریشان. سینا پریشان. محمود پریشان. مهبد سلیمانی و در بخش خط تحریری، مهیار اسماعیل پور، ابوالفضل خندان. زهرا شفیق و مطهره کریمی با اهدای لوح تقدیر و هدیه مورد تجلیل قرار گرفتند.

لازم به یادآوری است، علاقمندان به فراگیری هنر زیبای خوشنویسی، می توانند به انجمن خوشنویسان شیروان، واقع در خیابان شفای ۵ یا ورزش ۱۲ پلاک ۴۷ (نگارستان) مراجعه کنند.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار