پژوهشگر تعلیم و تربیت عنوان کرد:

ضرورت انتخاب محتوا و موضوعات مطابق با علایق و نیازهای دانش‌آموزان

اسلامشهر(پانا)- پژوهشگر تعلیم و تربیت، انتخاب محتوا و موضوعات مطابق با علایق و نیازهای دانش‌آموزان را از جمله عوامل ایجاد انگیزه در راستای تعیین اهداف آموزشی برشمرد.

کد مطلب: ۱۴۱۲۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت انتخاب محتوا و موضوعات مطابق با علایق و نیازهای دانش‌آموزان

دانش‌آموز تعریف‌شده در سند تحول بنیادین دارای عناوینی از جمله، خلاقیت،‌ کارآفرین، دارای اخلاق الهی، مثبت‌گرا، امیدوار به آینده و هدفمند است؛ که نظام تعلیم و تربیت و مدارس موظف به فراهم‌آوردن زمینه دستیابی به این ویژگی‌ها هستند.دانش‌آموزان باید کارگروهی را در مدرسه یاد بگیرند و با مسئولیت‌های فردی و اجتماعی در کلاس درس و مدرسه آشنا شوند.

رامین نوظهوری، پژوهشگر تعلیم و تربیت و دکترای مشاور تحصیلی در گفتگو با پانا و در رابطه با تعریف آموزش اظهار کرد:«آموزش یعنی ساختن و دگرگون کردن ذهن و عاطفه است. یک معلم و تمامی دست اندرکاران آموزش و پرورش می‌بایست در چگونگی رشد، مهارت‎، عواطف، باورها و ارزش‌های مورد باوردانش‌آموزان نقش داشته باشند. آنچه که ضروری به نظر می‌رسد شکل‌گیری هویت ملی،اسلامی دانش‌آموز می‌باشدکه در سند تحول نیز بر آن تاکید شده است. در دنیایی که با انبوهی از اطلاعات و شبکه‌های ارتباطی مواجه هستیم، چنانچه بازخورد درست و سازنده‌ای به امر آموزش و پرورش نداشته باشیم چه بسا دچار زیان خواهیم شد.»

وی در ادامه با اشاره به نقش برنامه‌های آموزش و پرورش در رابطه با ایجاد جذابیت و انگیزه برای دانش‌آموزان در مدارس تصریح کرد:« بحث انگیزه یک موضوع روانشناختی است که بسیار پیچیده و دشوار است، و به دلیل تفاوت‌های فردی در افراد مختلف نیز متفاوت می‌باشد. در کل برای اینکه بتوان در دانش‌آموز ایجاد انگیزه کرد باید اهداف مشخص شود، همچنین هر محتوا و موضوعی که مطابق با علایق و نیازهای دانش‌آموزباشد، سبب ایجاد انگیزه در وی می‌شود. برای همین است که یکی از منابع تعیین اهداف آموزشی توجه به نیازهای دانش‌آموزان است.»

نوظهوری در رابطه با نقش والدین و کادر واحد آموزشی در زمینه تطبیق دانش‌آموزان بعد از یک دوره تعطیلات از جمله سه ماه تابستان با دوران حضور در مدرسه بیان کرد:« دانش‌آموزان در دوره‌های مختلف تحصیلی دارای روحیات و ویژگی‌های متفاوتی هستند. برای مثال اگر با دانش‌آموزی سر و کار داریم که برای اولین بار وارد مدرسه می‌شود، حتما" مدرسه برای او سرآغاز اشک‌ها و لبخندهاست و بدون شک باید برای چنین دانش‌آموزانی فضایی بسیار صمیمی و آکنده از محبت فراهم کرد و فضای آموزشی را به فضای خانه و خانواده نزدیک ساخت. اما در شرایط کلی بهتر است همه مدارس برنامه‌ریزی درست و مطلوبی داشته باشند تا همه دانش‌آموزان با اشتیاق بیشتر در مدرسه حضور داشته باشند پدران و مادران نیز باید با برنامه‌ریزی درست، نیاز ها و ملزومات را پیش از حضور فرزندان خود در مدرسه را مهیا سازند و با یادآوری مطالب مهم به فرزندان خود از مشکلات ناخواسته پیشگیری کنند.»

این کارشناس تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه یک دانش‌آموز با چه برنامه‌ریزی می‌تواند در درس و اوقات فراغت موفق عمل کند، افزود:« برنامه‌ریزی یعنی چگونه نقشه راه خودمان را برای رسیدن به آنچه میخواهیم و هدف ماست ترسیم کنیم. هر فردی متناسب با روش یادگیری خود، شیوه مطالعه خود و همچنین سبک زندگی خود می‌تواند برنامه‌ریزی متفاوتی داشته باشد. نخستین گام برای برنامه‌ریزی درسی مشخص کردن هدف است. ترسیم یک هدف درست و منطقی و تهیه ملزومات و ابزار برای رسیدن به آن هدف مسأله اساسی برنامه‌ریزی است و می‌تواند کمک بسزایی در موفقیت دانش آموزان داشته باشد. بهترین برنامه برای هر فرد برنامه‌ای است که خود فرد ترسیم کند، »

پژوهشگر آموزش و پرورش با اشاره به ویژگی دانش‌آموز در تراز جمهوری‌اسلامی تأکیدکرد: «دانش‌آموز در تراز جمهوری‌اسلامی ایران و در اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین به این صورت معرفی شده است، که به جای اینکه فرد منفعل باشد بایستی تاثیرگذار، پویا و خلاق باشد که با اراده و پشتکار خود به اندیشه‌ورزی و به شناخت می‌رسد. تنها ساحت تربیتی و علمی و رشد ذهنی در این سند مد نظر نیست بلکه دانش‌آموزی مورد توجه است که رشد همه جانبه و بالندگی داشته باشد، یعنی دانش‌آموزان نه تنها از نظر ذهنی بلکه از نظر عاطفی و رشد ارزش‌ها و باورها و نیز کسب مهارت‌های و کردارهای شایسته نیز پرورش یابند.»

خبرنگاردانش‌آموز: محدثه نوروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار