شبکه‌ای از هنرمندان توانمند در داخل کشور ایجاد می‌‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل همکاری‌ها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت شبکه ای از هنرمندان توانمند در داخل کشور ایجاد می‌شود که اعضای این شبکه به صورت تعاملی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی در اختیار دفتر نمایندگی های ایران قرار می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۴۱۲۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
شبکه‌ای از هنرمندان توانمند در داخل کشور ایجاد می‌‌شود

به گزارش ایرنا، عبدالرضا سیفی عصر پنجشنبه در ششمین و آخرین روز نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه افزود: استان های هدف هم شناسایی شدند که به اطلاع رایزنی های فرهنگی همجوار این استان ها خواهد رسید.

وی به برگزاری هفته ها و روزهای فرهنگی در کشور محل ماموریت رایزنان فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: امسال هفته فرهنگی را در روسیه برگزار کردیم که نگاه جدیدی در برگزاری هفته های فرهنگی در سازمان ایجاد کرد؛ زمینه فعالیت های فرهنگی در حوزه صنایع خلاق و انیمیشن در این رویدادها باز شده و هفته های فرهنگی دیگر محدود به برگزاری برنامه های هنری نیست. برای برنامه های بعدی هفته فرهنگی در عمان، قطر وچین هم از این مدل سعی می کنیم استفاده کنیم.

مدیرکل همکاری ها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: گزارش خوبی هم از هفته فرهنگی روسیه تهیه شده استا که اطلاعات جامعی را در اختیار ما می گذارد. در ارتباط با هفته های دوستی ایران و کشورهای مختلف هم وارد گفت و گو شده ایم و در این زمینه حوزه هنری کودک و نوجوان، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پای کار هستند و سعی می کنیم هزینه ها را دربرگزاری این رویدادها تقسیم کنیم.

سیفی یادآور شد: استقبال خوبی از برگزاری هفته دوستی ایران و سریلانکا شد. برنامه ریزی برای برگزاری هفته دوستی ارمنستان و لبنان هم انجام شده است. به نمایندگی از طرف سازمان با بسیاری از دستگاه های فرهنگی داخل کشور مکاتبه می کنیم و گروه های هنری را معرفی و بعضا هم حضور پیدا می کنند؛ برنامه هفته دوستی پاکستان نیز برگزار شد که یک گروه تئاتر به کراچی اعزام شد.

وی با تاکید بر شناسایی هنرمندان و گروه های مستعد هنری برای حضور در رویدادهای خارج از کشور گفت: شبکه ای از هنرمندان توانمند در داخل کشور را ایجاد می کنیم که به صورت تعاملی در اختیار نمایندگی ها برای برگزاری رویدادهای فرهنگی باشد. در معرفی و اعزام هنرمندان به خارج از کشور هر برنامه ای که رویداد فرهنگی و هنری باشد اداره کل همکاری ها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حمایت و پشتیبانی می کند.

مدیرکل همکاری‌ها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: در سازمان پیگیر اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه با سازمان میراث و گردشگری هستیم و اتفاق های خوبی هم می افتد و تا جایی که امکان پذیر باشد کمک می کنند.

سیفی همچنین به فراهم بودن زمینه میزبانی از برگزاری هفته های فرهنگی کشورهای مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: امسال برنامه هفته فرهنگی ترکمنستان را داریم که به خوبی پیش می رود. هفته فرهنگی روسیه را هم میزبانی می کنیم. برای تعدادی دیگر از کشورها هم برنامه ریزی می کنیم که ویتنام از جمله این هاست.

وی در عین حال با تاکید بر اهمیت تامین اقلام نمایشگاهی برای نماینگی ها گفت: چند سالی است که این کار صورت نگرفته و به دنبال این هستیم که نمایندگی ها را پشتیبانی کنیم. بخشی از هدایا به صورت نمایشگاهی در محل ماموریت نگهداری و در رویدادهای مختلف از آنها استفاده می شود و برخی هدایا هم به ملاقات شونده ها اهدا می شود. به دنبال تامین اقلام ارزان تر هستیم مانند بانکی از موسیقی فاخر که در ملاقاتهای دیپلماتیک به میهمانان اهدا شود.

وی افزود: نگاه ما به صادرات محصولات فرهنگی صرفا تجاری نیست که عملا فرهنگ ما را هم صادر می کنند. محصول فرهنگی فاخری که به خارج از کشور صادرمش ود نشان می دهد که بر خلاف تبلیغات سوء غرب، تولید کننده آن فرهنگ غنی و استعداد بالایی دارد.

این مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآور شد: سهم ما از صادرات فرهنگی بسیار کم است. بازار گسترده ای برای این کار فراهم است که باید تلاش کنیم دست تولید کنندگان داخلی را باز تا در خارج از کشور حضور پیداکنند.

سیفی در این زمینه به تایید سند توسعه صادرات محصولات فرهنگی از سوی بخش بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و تشکیل دفتر توسعه صادرات فرهنگی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

وی گفت: بخش های مختلفی برای توسعه صادرات محصولات فرهنگی ایجاد شده است؛ اولین جلسه توسعه صادرات فرهنگی هم تشکیل شده که مصوباتی هم برای دستگاه های مختلف داشتیم که برای اجرایی شدن آنها تلاش می کنیم.

مدیرکل همکاری‌ها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عین حال با اشاره به سامانه صبا اظهار داشت: سامانه صبا بستری را ایجاد می کند که هنرمندان داخل و خارج از کشور در آن ثبت نام و ظرفیت های فرهنگی، هنری و رزومه خود را ارائه کنند و ما که وظیفه اعزام هنرمان را داریم فضای عادلانه در این زمینه ایجاد می کنیم.

نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار