حاشیه‌نگاری دانش‌آموزخبرنگاران پانا از آخرین روز اردوی ملی خبرنگاری

تهران(پانا) - اولین اردوی ملی تخصصی آموزش خبرنگاری پانا در بخش دختران شب گذشته با برگزاری آیین اختتامیه به کار خود پایان داد.

کد مطلب: ۱۴۱۲۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد
حاشیه‌نگاری دانش‌آموزخبرنگاران پانا از آخرین روز اردوی ملی خبرنگاری

در میان مکان‌های دیدنی تهران، حال و هوای هنری و متفاوت موزه سینما، این مکان را به پاتوق ثابت دوستداران سینما بدل کرده است؛ چرا که این مجموعه، موزه سینمای ایران را در بر دارد و علاقه‌مندان می‌توانند با بازدید از این موزه سرگذشت سینمای کشور را ورق بزنند.

موزه سینما در روز سوم اردوی آموزش خبرنگاری نیز همچون روزهای گذشته میزبان بخشی از دانش‌آموزخبرنگاران بود، در این بازدید؛ عکس‌ها، اسناد، وسایل و تجهیزات قدیمی سینما از شخصیت‌های سینمایی نظیر دوبلورها و فیلم‌سازان و نیز پشت صحنه فیلم‌های بزرگ، پوسترها و دیگر چیزهای وابسته به سینما برای دانش‌آموزان به نمایش گذاشته شد.

در روز سوم و آخرین روز اردوی خبرنگاران، کارگاه آموزش خبرنویسی با تدریس مدرس کشوری خبرگزاری پانا، در‌ راستای آشنایی خبرنگاران با مزایای حیطه خبرنگاری و جذب و ایجاد انگیزه در آنان برای ورود به خبرگزاری پانا برگزار شد. مدرس خبر‌‌نویسی در دوره آموزش خبرنگاری اظهار کرد: هدف از حضور دانش‌آموزان در خبرگزاری پانا، کسب مهارت‌های مهم اجتماعی است؛ از‌ این‌رو دانش‌آموزان با فعالیت‌ در خبرگزاری‌ پانا، رویکرد خود را از تک‌بعدی بودن تغییر داده و در راستای پیشرفت همه‌جانبه خود به کسب مهارت‌های گوناگون اجتماعی می‌پردازند.

این کلاس با استقبال تعداد زیادی از دانش‌آموزان همراه بود. به گفته فراگیران دوره‌هایی که در این اردو برای دانش‌آموزان و رابطین برگزار شد، بسیار مفید بود؛ چرا که دانش‌آموزان ضمن آشنایی با آموزش اصول صحیح خبرنویسی در خبرگزاری پانا، می‌توانند از این مهارت‌ها در مراحل دیگر زندگی خود استفاده کنند و روزی به یک خبرنگار حرفه‌ای تبدیل شوند.

هنگامی که دانش‌آموزان در بخشی از اردوگاه مشغول آموزش خبرنویسی بودند، بخش دیگری از دانش‌آموزان در آن سوی اردوگاه مشغول آشنایی با سواد رسانه‌ای در حضور صالح عسگری بودند.

برای همه ما پیش آمده که هنگام چک کردن خبر در سایت‌های خبری و یا شبکه‌های اجتماعی با خبری عجیب یا حتی نزدیک به واقعیت روبرو شده باشیم و بدون آن که از صحت خبر اطلاع داشته باشیم، آن را منتشر کرده‌ایم اما بعد از مدتی متوجه شدیم که آن خبر شایعه‌ای بیش نبوده است! این شگرد شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی است که با توجه به نوع هدف و نیت خود، مطالب را تحریف کرده و منتشر می‌کنند و اگر بخواهیم درستی یا نادرستی خبری را متوجه شویم باید از سواد رسانه‌ای برخوردار باشیم. در این کلاس نیز تلاش‌ شد پیرامون آموزش سواد رسانه‌ای، دانش‌آموزان را با تفکر نقاد آشنا کنند.

عسگری در این کلاس ضمن اشاره به اهمیت یادگیری آموزش ‌سواد رسانه‌ای برای دانش‌آموز‌خبرنگاران پانا، گفت «علاوه بر اهمیتی که سواد رسانه‌ای در زندگی فردی و کنترل هیجانات کاذب دارد، در روند پیشرفت خبرگزاری‌ها و شرکت‌ها نیز بسیار موثر است چرا که می‌تواند منجر به شناخت فرصت‌های جدید و توسعه کسب و کار شود. اگر یک خبرنگار به الفبای سواد رسانه‌ای مسلط باشد، می‌تواند از بحرانی‌ترین شرایط، به نفع خود استفاده کند. این خبرنگار نه تنها سرمایه‌های خود را از دست نمی‌دهد، بلکه می‌تواند فرصت‌های سرمایه گذاری جدیدی را نیز کشف کند.»

همزمان با پایان کلاس سواد رسانه‌ای، دانش‌‌آموزان در کلاس مجید اسماعیلی، داور برنامه عصر جدید حاضر شدند تا در کلاس این فرهیخته سینما با تحریفات و بزرگنمایی خبرنگاران و هنرمندان در موضوعات مختلف آشنا شوند. دانش‌آموزان پس از کلاس سوال‌های خود را با مجید اسماعیلی مطرح کردند.

در ادامه محمد‌مهدی کاظمی در جمع دانش‌آموز خبرنگاران حاضر در اولین اردوی ملی خبرنگاری پانا حاضر شد و اظهار کرد: فعالیت خبرنگاری از ویژگی‌های بسیار‌‌ مهم‌ است و همواره به عنوان یکی اصلی‌ترین فعالیت‌ها از آن نام برده می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: اما آ‌ن‌چه مهم است، فعالیت در عرصه آموزش و پرورش و سرزنده نگهداشتن فضای تعلیم و تربیت است که باید در این حوزه بسیار تلاش کنید.

وی با بیان اینکه انتظاراتی از سوی اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین، خانواده و دانش‌آموز نسبت به فرایندهای آموزشی وجود دارد، گفت: البته در بسیاری از مواقع بین انتظارات خانواده و سند تحول بنیادین تفاوت زیادی وجود ندار‌ند اما شما خبرنگاران باید کمک کنید تا زمینه تحقق اهداف این اسناد و انتظارات فراهم شود، در نتیجه مسئولیت سنگینی برعهده دارید. اخلاق را در نظر بگیرید و ‌برای بهتر شدن فعالیت‌ها نظارت کنید.

پس از پایان سخنان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان در سالن بهشت با یکی از هنرمندان عرصه خبر و خبرگزاری روبه رو شدند. در چند‌سال اخیر خبرهای جالب از زندگی‌های دانشجویی و سازمان سنجش، حسینی بای را به شدت در بین نوجوانان محبوب کرده است.

وی راه موفقیت خبرنگاران را در موقعیت فعلی‌شان دانست‌ و ‌گفت: در دهه ۶۰ کار خود را با تولید محتوا برای شهدا و تبلیغ برای کمک‌رسانی برای آن‌ها آغاز کردم. از‌ آنجا که تکرار و تمرین لازمه ارتقای مهارت در خبرگزاری است با تکیه بر توان و مهارت لازم به این درجه از توانایی رسیدم. پس با تکیه بر توانایی خود، باید در این زمینه پیشرفت کنید.

حسینی بای در پاسخ به پرسش یکی از دانش‌آموزان در خصوص پیشرفت در حوزه گویندگی خبر عنوان کرد: گوینده اخبار با خبرنویسی و خبرنگاری متفاوت است و در ارزیابی موارد مختلف، یک گوینده انتخاب می‌شود.

دانش‌آموزی از خراسان جنوبی ضمن پرسش در خصوص چگونگی راه یافتن به حوزه مجری‌گری و گویندگی خاطرنشان کرد: بسیاری از گویندگان مشهور این عرصه، کار خود را ابتدا از حوزه خبری آغاز کرده‌اند. اما در این سن حرفه گویندگی برای شما دانش‌آموزان بسیار سخت است‌.

دانش‌آموزان پس از پایان پرسش‌های خبری خود از این خبرنگار حرفه‌ای، با پخش ویدئویی، با برخی از گزارش‌های این خبرنگار در موضوعات مختلف و جذاب آشنا شدند.

همچنان که حسینی بای در سالن بهشت مهمان سیل بیشماری از دانش‌آموزان بود، با حضور رییس شورای اطلا‌ع‌رسانی دولت سالن حال و هوای دیگری به خود گرفت، سالن بهشت در روز پایانی اردو میزبان یکی دیگر از دولت‌مردان کشور شد.

رئیس شورای اطلا‌ع‌رسانی دولت در مراسم اختتامیه اردوی ملی خبرنگاری پانا، خطاب به دانش‌آموزخبرنگاران پانا، اظهار کرد: خبری که تهیه می‌کنید روایت یک رویداد است. نباید نظر خود را در آن دخیل کنید، باید روشنگری کنید و همینطور به عنوان اصحاب رسانه به مردم جامعه امید بدهید. ان‌شاءالله روزی بتوانید در زمزه خبرنگاران برجسته آینده کشور قرار گیرید البته باید بدانید که خبرنگاری یک استعداد است که باید همراه با علاقه باشد، کار سختی است که ممکن است چالش‌های مختلفی داشته باشد. ان شاءالله با حضور شما ایران قوی‌تر از آنچه هستیم را شاهد خواهیم بود.

سپهر خلجی در پایان عنوان کرد: امیدوارم نام تک‌تک شما عزیزان را در روزنامه‌ها و تلویزیون به عنوان خبرنگار ببینم. این کار را با علاقه دنبال کنید تا در ادامه از شما عزیزان استفاده شود و چشم امید ما به شما خبرنگاردانش‌آموزان عزیز است.

پس از پایان سخنان رئیس شورای اطلا‌ع‌رسانی دولت، اصغر باقر زاده در جمع خبرنگار دانش‌آموزان پانا گفت: قدردان حضور با نشاط شما در این اردو هستم، امیدوارم که این انرژی خوب را به سایر دانش‌آموزان نیز تزریق کنید.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه از حضور تعداد محدودی از خبرنگار دانش‌آموزان در اردوی این دوره خبر داد و گفت: ما از بین ۶۰۰۰ دانش‌آموز علاقه‌مند در سراسر کشور، تنها بستر حضور ۷۲۶ دختر و ۷۲۶ پسر را که هفته بعد حضور خواهند داشت را برای این اردو فراهم کردیم تا ضمن حضور در این اردو با آموزش‌های لازم آشنا شوند و آموزش ببینند و این آموزش‌ها را به دیگر خبرنگاران منتقل کنند.

وی خطاب به سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: با کمک شما می‌توانیم این برنامه را در ۳۲ استان کشور اجرایی کنیم.

در ادامه رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش که به صورت ویدیوکنفرانس در بین دانش‌آموزان اردوی ملی خبرنگاری حاضر شد، اظهار کرد: شما یک ماموریت مهم دارید؛ نور تاباندن به جاهایی که تاریک است. شما باید حقیقت را به تشنگان حقیقت برسانید.

صحرایی در ادامه خبرنگاری را یک تخصص دانست و گفت: اگر کسی این علم را در کودکی بیاموزد در بزرگسالی از قدرت تشخیص بالایی برخودار خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همه ما یک ماموریت مهم داریم، این ماموریت دفاع از ثمره خون شهدا و آرمان‌های امام(ره) یعنی انقلاب اسلامی است که هرکسی به اقتضای موقعیت خود باید این تکلیف را انجام دهد. گاهی اوقات انعکاس یک خبر خوب، اطلاع رسانی یک موفقیت و روشنگری یعنی دفاع از انقلاب اسلامی. ان‌شالله همگی بتوانیم این کار را به خوبی انجام دهیم.

صحرایی در پایان خاطرنشان کرد: معاونت پرورشی و سازمان دانش‌آموزی و مجموعه مدیریتی خبرگزاری پانا برای برگزاری این اردو بسیار زحمت کشیدند، جا دارد از تمامی عزیزانی که زحمت کشیدند تشکر کنم.

در بخش پایانی مراسم، باری دیگر آوای سرود من دختر ایرانم در سالن طنین انداز شد.

به پایان رسید این دفتر حکایت همچنان باقی است، اردوی خودمانی‌ دانش‌آموزان از قومیت‌های مختلف، با گویش‌ها و لهجه‌های متفاوت به پایان رسید. این اردو زمانی برای آشنایی بیشتر، دوستی و رفاقت و عکس‌های یادگاری‌ بود. دانش‌آموزان در آخرین حضورشان در سالن بهشت با شنیدن خبر خوش قائم مقام سازمان دانش آموزی مبنی بر اعطای میکروفون رایگان به دانش‌آموزان حاضر در این جلسه، با لب‌هایی خندان به سمت خوابگاه رفتند‌، تا پس از دو روز آموزش‌های مختلف، با توشه‌ای پر به دیار خود بازگردند.

دانش‌آموزخبرنگاران: عطیه چوپانی، آرمیتا رزاقیان، سارا بتولی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار