مدیریت ۳۱۸ میلیون مترمکعب آب با اجرای پروژه شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی

تهران(پانا)- اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان اردبیل در سطح ۳۶۰ هزار هکتار در سال زراعی جاری هدفگذاری شده است.

کد مطلب: ۱۴۱۰۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیریت ۳۱۸ میلیون مترمکعب آب با اجرای پروژه شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ضمن بیان این مطلب اعلام کرد: برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، ضمن همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به عنوان مجری طرح، ۵۰ کارشناس زبده در بخش زراعت و ۱۳۰ کارشناس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به کار گرفته شده‌اند.

نوبخت اژدری با اشاره به آغاز کشت پاییزه در استان اردبیل گفت: کاشت ۷۵۰۰ هکتار کلزا در کشت پاییزه ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به استان اردبیل ابلاغ شده است.

وی افزود: ما برای مقابله با خشکسالی و استفاده از آب سبز، سطح کشت پاییزه را امسال به ۶۰ درصد و کشت بهاره را به ۴۰ درصد رسانده‌ایم.

اژدری ادامه داد: کشت پاییزه سال زراعی جاری در این استان شامل ۴۱۲ هزار هکتار گندم، جو، کلزا و چغندرقند می‌شود.

وی درهمین حال گفت: امسال کشت پاییزه سیب‌زمینی را انجام می‌دهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، کشت قراردادی محصولات کشاورزی، خرید گوشت قراردادی و الگوی کشت را از دیگر اقدامات مهم در بخش کشاورزی استان اردبیل نام برد.

وی تولیدات بخش کشاورزی این استان را ۴ میلیون تن عنوان و اذعان کرد: ۳.۱ میلیون تن از این تولیدات مربوط به بخش زراعت، ۳۴۰ هزار تن تولیدات بخش دام و طیور و ۴۰۰ هزار تن تولیدات بخش شیلات است.

اژدری اجرای پروژه شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در استان اردبیل را در راستای تامین امنیت غذایی، افزایش تولید و بهره‌وری آب برشمرد و گفت: این پروژه که از سال ۱۳۹۴ در استان اردبیل آغاز شده است بیش از ۴۲ هزار هکتار اراضی را پوشش می‌دهد.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۷ مبلغ ۱۴۱۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به این پروژه پرداخت شده است.

اژدری با تاکید بر تکمیل و بهره‌برداری این پروژه ابراز داشت: با بهره‌برداری از این پروژه، تولیدات بخش کشاورزی استان اردبیل به حدود ۵ میلیون تن می‌رسد.

وی خواستار تسریع در تامین اعتبار برای تکمیل و همچنین حل مساله آب مورد نیاز پروژه شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی از سوی وزارت نیرو شد.

این مقام مسول در همین حال گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه، ۲۷۵ میلیون مترمکعب آب در اراضی پایاب سد خداآفرین، ۱۸ میلیون هکتار در اراضی پایاب سد احمدبگلو و ۲۵ میلیون متر مکعب آب در اراضی پایاب سد عمارت مدیریت و در اختیار بخش کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی توسعه سیستم‌های آبیاری نوین را از برنامه‌های مهم استان اردبیل نام برد و تصریح کرد: بیش از دو میلیارد مترمکعب نیاز آبی اراضی کشاورزی این استان است و یکی از اهداف ما تداوم و توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی است.

اژدری تامین آب را از مشکلات بخش کشاورزی استان اردبیل دانست و افزود: ما توانسته‌ایم تاکنون ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را با یارانه دولتی به سیستم آبیاری نوین مجهز کنیم و ۲۵ هزار هکتار نیز توسط خود کشاورزی سیستم آبیاری نوین اجرا شده است.

وی اظهار داشت: با اجرای سیستم آبیاری نوین ۱۳۸ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شده است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار