کنعانی:

لغو روادید با عربستان سعودی و چند کشور در حال بررسی است

مخالف تغییر مرزهای بین‌المللی هستیم/ تا زمانی که منافع ملی ایران تامین شود، به مسیر گفت‌وگو پایبند هستیم

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت لغو روادید با برخی کشورها از جمله عربستان سعودی موضوع در دست بررسی توسط وزارت امور خارجه است.

کد مطلب: ۱۴۰۹۲۸۱
لینک کوتاه کپی شد
لغو روادید با عربستان سعودی و چند کشور در حال بررسی است

ناصر کنعانی صبح امروز در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر اسلام (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: امیدواریم شاهد انسجام اسلامی میان کشورهای مسلمان باشیم تا همگی از شر فتنه های نظام سلطه و دشمنان اسلام در امان باشند و با وحدت بیشتر جایگاه اثرگذار خودشان را داشته باشند.

وی در خصوص مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: بارها اعلام کردیم که به روند مذاکرات برای بازگشت مسئولانه همه طرف ها به برجام پایبند هستیم و روند مذاکره را فرایند مناسبی برای این مهم می‌دانیم و گفت‌وگوهای غیرمستقیمی با نمایندگان آمریکا هم انجام شده و کشورهای دوست هم ابتکار عمل‌هایی را برای نزدیک کردن دیدگاه طرف‌ها مطرح کردند.

طرح سلطان عمان یک توافق و طرح جدید نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: توافق مد نطر ما همان توافق برجام ۲۰۱۵ هست که ایران به تعهداتش در آن چارجوب عمل کرد و اروپا و آمریکا متأسفانه شانه خالی کردند و آمریکا هم یکجانبه از آن خارج شد. ابتکار عمل عمان توافق جدید نیست و منظور از این ابتکار مجموعه اقداماتی برای نزدیک کردن دیدگاه طرفین و بازگشت طرف‌ها به اجرای تعهداتشان است و ایران هم از تلاش‌های با حسن نیت کشورهای دوست برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام استقبال و حمایت می‌کند.

وی افزود: اگر طرف مقابل برای بازگشت مسئولانه به برجام اراده داشته باشد ایران هم آمادگی دارد تا در این مسیر کمک کند و ما به روند دیپلماسی برای توافق پایبند هستیم، اما در عین حال تلاش‌های دیپلماتیک خود را به برجام و توافق گره نمی‌زنیم و مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را هم دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: روند دیپلماسی و تبادل پیام‌ها باز هست و ادامه دارد. طرح‌های مطرح شده صرفا ابتکار عمل‌هایی برای بازگشت مسؤولانه طرف‌ها به برجام است و نه چیزی بیشتر از آن و ما هم از ابتکار عمل کشورهای‌ دوست برای نزدیک شدن دیدگاه طرف‌ها همچنان استقبال می‌کنیم. شرایط فعلی در برجام نتیجه عدم پایبندی و خروج یکجانبه آمریکا از توافق است و شرایط موجود هم ناشی از نبود عزم جدی آمریکا برای بازگشت مسئولانه به برجام است. ما پایبند به مسیر گفت‌وگوها و دیپلماسی هستیم و تا زمانیکه منافع ملی ایران بتواند از این مسیر تامین شود از آن بهره خواهیم برد.

دیدار مشاور امنیت ملی ارمنستان با امیرعبداللهیان

وی در خصوص سفر مشاور امنیت ملی ارمنستان به تهران افزود: سفر مقام عالی رتبه ارمنستان به ایران در راستای استمرار تماس‌ها و گفت‌وگو های میان ایران با ارمنستان در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات اخیر قفقاز است. در همین چارچوب هم روز گذشته گفتگوهایی میان مقام ارمنستانی با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران صورت گرفت. در این دیدار آخرین وضعیت تحولات مورد بررسی قرار گرفت و گزارشی از آخرین وضعیت منطقه و شرایط میان آذربایجان و ارمنستان مطرح کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تحرکات نظامی در منطقه قفقاز نیز در این جلسه مطرح شد، اظهارکرد: این دیدار فرصتی بود که ایران هم دیدگاه خودش را در خصوص استفاده از ظرفیت‌های منطقه برای حل اختلافات منطقه قفقاز مطرح کند.

کنعانی با بیان اینکه این مقام عالی رتبه ارمنستانی امروز با وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهد داشت افزود: شرایط قفقاز برای ایران اهیمت دارد و البته صلح، ثبات و امینت در کل منطقه برای ایران مهم است و می‌توان گفت بنا به تمایل همسایگان برای گفت‌وگو با ایران این سفر انجام شده است.

از گفت‌وگوهایی در قالب ۳ +۳ و مشورت سایر کشورها استقبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه بارها گفتیم که معتقد به ضرورت تلاش همه طرف ها برای حل و فصل اختلافات از طریق سیاسی هستیم و از حل اختلافات ارمنستان و آذربایجان هم استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: ما مخالف تغییر مرزهای بین‌المللی و ژئوپلتیکی هستیم. معتقدیم که حل این اختلافات در قفقاز می‌تواند در چارجوب گفت‌وگوهای سیاسی، استفاده از طرفیت‌های منطقه‌ای و پرهیز از دخالت بیگانگان حل و فصل شود.

وی در خصوص اظهارات اخیر اردوغان مبنی بر کریدور زنگزور بیان کرد: ما با توسعه راه‌های مواصلاتی و شبکه‌های حمل و نقل به نحوی که منافع همه کشورهای منطقه را تامین کند موافق هستیم اما در عین حال تاکید می‌کنیم که با تغییر مرزهای بین المللی مخالف هستیم. در خصوص بازگشت قره باغ به آذربایجان گفتیم که از بازگشت این منطقه اشغالی به آذربایجان حمایت می‌کنیم.

کنعانی بیان کرد: از گفت‌وگوهای منطقه‌ای در چارچوب قالب ۳ بعلاوه ۳ و مشورت سایر کشورها استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم برای حل مساله قفقاز آنچه می‌توانیم را انجام دهیم.

آخرین خبرها در خصوص توافقنامه امنیتی ایران و عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص توافقنامه امنیتی ایران و عراق نیز افزود: بر اساس توافق قرار بود که ظرف شش ماه مقامات عراق و دولت محلی اقلیم شمال عراق نگرانی های ایران را نسبت به وجود گروه‌های ترویستی در منطقه اقلیم عراق برطرف کنند، انها را خلع سلاح و در مقرات مورد توافق مستقر کنند.

وی ادامه داد: این موعد در تاریخ ۲۸ شهریور تمام شد و بر اساس ارزیابی ما بخش هایی از این توافق انجام و برخی دیگر باقی‌مانده و هیات ارزیابی ایران جهت ارزیابی میدانی میزان دقیق اجرای توافقنامه به عراق سفر کردند و با همکاری خیلی خوب مقامات عراقی هم همراه بوده است.

کنعانی بیان کرد: ارزیابی دقیق این موضوع پس از ارائه گزارش بررسی میدانی هیات نظارتی ایران با طرف عراقی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در گفت‌وگوهای انجام شده دو طرف، مقامات عراق و مقامات اقلیم شمال عراق خودشان را برای اجرای توافقنامه ملزم می‌دانند و گفتند که بخس قابل توجهی از مقرات گروه‌های مسلح ترویستی تخلیه شده و خلع سلاح شدند و به عمق خاک عراق منتقل شدند و برخی از مقرهای آنها به طور کامل تخریب شده و باقی نیز تخریب خواهد شد. تا روند اجرای این توافق، همکاری‌ها و ارتباطات میان ایران و عراق برقرار است و ما بارهای گفته‌ایم که در خصوص تامین امنیت مرزهای ایران با کسی تعارف نداریم.

کمک‌های بشردوستانه ایران به مهاجران ارامنه قره باغ

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برنامه ایران برای اقدامات بشردوستانه به ارامنه‌ای که مجبور به مهاجرت از قره باغ به ارمنستان شدند، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای جمعیتی که مجبور به مهاجرت شدند را در دستورکار دارد که جزئیات و خبرهای مرتبط با آن را جمعیت هلال احمر اطلاع رسانی خواهد کرد.

وی در خصوص تداوم تبادل زندانیان با آمریکا اظهار کرد: مرحله تبادل زندانیان با امریکا انجام شد و تبادل جدیدی در این زمینه نداریم، اما موضوع آزادسازی زندانیان ایرانی در کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا از دستورکارهای دولت ایران است و ما این موضوع را در قالب حمایت کنسولی خود از اتباع ایرانی دنبال می‌کنیم.

وی در خصوص گمانه‌زنی‌های برخی رسانه‌ها در خصوص پیوستن ایران به FATF هم گفت: در خصوص سازوکارهای شفافیت مالی هم باید گفت که در داخل کشور این سازوکارها را داریم و اینکه برنامه‌ای برای پیوستن به FATF داشته باشیم یا خیر اطلاعی ندارم.

سفر یک مقام جمهوری آذربایجان به تهران

کنعانی در خصوص روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان ادامه داد: سفر مقامی از جمهوری آذربایجان به تهران را دستورکار داریم اما تاریخ دقیق آن اطلاع رسانی خواهد شد. گفتگوهای دوجانبه ادامه دارد و بحث‌های زیادی میان یکدیگر داریم که از جمله از سرگیری فعالیت سفارتخانه آذربایجان و تحولات منطقه قفقاز است که همچنان در قالب گفت‌وگوهای دو جانبه مسیر ارتباطات ما استمرار دارد و امیدواریم که به زودی شاهد از سرگیری فعالیت‌های سفارت خانه جمهوری آذربایجان در تهران باشیم.

وی درباره لغو روادید با عربستان نیز اظهار کرد: لغو روادید با برخی کشورها از جمله عربستان موضوع در دست بررسی توسط وزارت خارجه است. چند طرح و ایده در این زمینه وجود دارد و جلساتی با نهادها و موسسات و سازمان‌های ذیربط در داخل کشور در این خصوص برگزار شده است و بعد از بررسی دقیق همه ابعاد فرهنگی، سیاسی و امنیتی و اقتصادی از جمله با نگاه به سیاست افزایش جذب گردشگر خارجی به کشور طبق قانون وزارت خارجه جمع بندی کارشناسی و نهایی خودش را برای بررسی و تصویب به هیأت وزیران ارسال می‌کند و این روند است و در سازوکارهای خود دنبال می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار