مدرس دانشگاه‌های خراسان شمالی:

اثرگذاری هوش مصنوعی در تمام حوزه‌ها به زودی نمایان خواهد شد

بجنورد (پانا )_ حمید خسروی خواجه‌ها مدرس دانشگاه‌های خراسان شمالی گفت: هوش مصنوعی به زودی در تمام حوزه از جمله آموزش، نقش های اساسی را ایفا خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۷۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
اثرگذاری هوش مصنوعی در تمام حوزه‌ها به زودی نمایان خواهد شد

به گزارش خبرگزاری پانا در خراسان شمالی، جهان امروز با رشد فناوری هوش مصنوعی شاهد معرفی نقش آفرینی این فناوری در عرصه های مختلف است؛ به منظور بررسی فعالیت های این حوزه گفتگویی با یکی از نویسندگان و مترجم مجموعه کتاب های هوش مصنوعی در خراسان شمالی داشتیم.

حمید خسروی خواجه ها از مولفان و مترجمانی است که در این حوزه فعالیت داشته است.

لطفا خود را معرفی نمایید؟

حمید خسروی هستم مدرس و مترجم زبان انگلیسی، مدت زیادی است که به کار ترجمه مشغول هستم.

چه ضرورتی باعث شد به تالیف و ترجمه کتاب در حوزه فناوری هوش مصنوعی توجه نمایید؟

با توجه به رشد و همه گیری بحث هوش مصنوعی ضمن شناسایی نیازهای مختلف در این حوزه منابع دسته اول و جدید را مشخص و ترجمه آنها را در دستور کار خویش قرار دادیم.در همین راستا تلاش بر این داشتیم که دانش عمومی اقشار مختلف جامعه به ویژه جامعه بزرگ فرهنگیان کشور را به عنوان موثرترین افراد بالا ببریم و شروع به ترجمه کتاب های با موضوع هوش مصنوعی با عناوین و سرفصل های ذیل نمودیم: هوش مصنوعی برای معلمان، هوش مصنوعی برای یادگیری، هوش مصنوعی برای زندگی، هوش مصنوعی برای کشف علمی و...

نقش هوش مصنوعی در حوزه تعلیم و تربیت را چگونه ارزیابی می کنید؟

پیشرفت‌های مهم فناوری همیشه معلمان، مربیان و سیستم‌هایی را که در آن کار می‌کنند را وادار کرده تا برای برآوردن نیازهای آموزشی دانش‌آموزان خود و استفاده از فرصت‌های جدید تکامل یابند. به این ترتیب، هوش مصنوعی شبیه چالش‌هایی است که معلمان و مربیان در گذشته با آن‌ها روبرو بوده‌اند. با این حال، چیزی که این چالش‌ها را متفاوت می‌کند، سرعت رشد آنها و نقاط درد و شکستگی‌های مدل‌های آموزشی ما است که آنها در معرض نمایش قرار می‌دهند. این دو عامل ضروری می‌سازد که مربیان و معلمان سریع‌تر و دقیق‌تر از همیشه درباره پیامدهای این پیشرفت‌ها بر روی تمرین و آموزش خود فکر کنند.

ضرورتی دارد که هوش مصنوعی به دانش آموزان نیز معرفی شود؟

همانطور که دانش آموزان برای ورود به دنیایی که هوش مصنوعی در آن همه جا حاضر است، چه در مراحل آینده آموزشی، شغلی یا زندگی اجتماعی خود آماده می‌شوند، باید بتوانند پیامدهای اخلاقی و اجتماعی فناوری های مختلف هوش مصنوعی را تجزیه و تحلیل کنند. لازم است چند نکته در خصوص ضرورت آشنایی دانش آموزان با هوش مصنوعی را ذکر کنیم تا با اهمیت این فناوری بیشتر آشنا شویم.

دانش آموزان باید بتوانند نحوه و زمان استفاده از کمک هوش مصنوعی را تعیین کنند و تعریف کنند که یکپارچگی برای آنها و همتایانشان چه معنایی دارد. آنها باید بتوانند اطلاعات نادرست، رسانه‌های جعلی عمیق، و دستکاری و تبلیغات سفارشی را هدایت کنند. فشر محصل ما همچنین باید در مورد آنچه تولید می کنند و به جهان عرضه می کنند و پیامدهای آن برای بقیه جامعه فکر کنند. در نهایت، آنها باید خروجی هوش مصنوعی را به طور انتقادی ارزیابی کنند تا سوگیری ها و نادرستی ها را شناسایی و برطرف کنند. مربیان نیز باید با دقت عمل کنند تا اطمینان حاصل شود که معرفی هوش مصنوعی مشکلات موجود در آموزش را بدتر نمی کند.

به هوش مصنوعی باید به عنوان یک فرصت نگاه کرد یا یک تهدید؟

در حالی که هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که به ما کمک کند شکاف دستیابی را کم کنیم، باید اطمینان حاصل کنیم که از آن بهره برداری مناسب می شود. برای انجام این کار، ما همچنین باید در زمینه بستن شکاف دیجیتال پیشرفت کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که مزایای هوش مصنوعی بیشتر از چالش هایی است که ممکن است ما را دچار مشکل نماید.

نقش معلمان در معرفی هوش مصنوعی را چگونه ارزیابی می کنید؟

معلمان باید بتوانند از طریق حریم خصوصی و امنیت داده ها فکر کنند تا اطمینان حاصل کنند که دانش آموزان مورد سوء استفاده قرار نمی گیرند و هویت ایرانی و اسلامی آنها مورد حمله قرار نگیرند. معلمان باید بین فناوری و تعاملات چهره به چهره تعادل برقرار کنند تا عنصر انسانی ضروری در آموزش حفظ شود. این تعاملات برای تقویت همدلی، مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی حیاتی هستند. ما باید به دفاع از اهمیت معلمان به عنوان تسهیل کنندگان انسانی در کسب دانش و مهارت ادامه دهیم. آنها همچنین باید مراقب باشند زیرا تمرکز بیش از حد بر هوش مصنوعی در کلاس ممکن است منجر به وابستگی ناسالم به فناوری شود و توانایی دانش‌آموزان را برای تفکر انتقادی و حل مشکلات بدون کمک دیجیتال کاهش دهد. در حالی که درست مانند ماشین‌حساب و حتی تلفن‌های هوشمند انواع مهارت‌هایی را که دانش‌آموزان برای عملکرد مؤثر در جهان نیاز دارند تغییر داده‌اند، مهارت‌های سطوح بالاتر بر روی مهارت‌های سطح پایین‌تر ساخته می‌شوند و دور شدن خیلی سریع از آن‌ها می‌تواند دانش‌آموزانی را که قادر به انجام آن نیستند به خطر بیندازد.

صحبت از چالش هوش مصنوعی داشتید، در صورت امکان برخی از این موارد را معرفی بفرمایید؟

چالش‌های اخلاقی و عملی قابل توجهی وجود دارد که چنین تغییرات شدیدی در جریان کار و ابزار آموزشی ما به همراه خواهد داشت، و دانش‌آموزان و معلمان باید بتوانند انتقادی فکر کنند و عمل کنند. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که آموزش و یادگیری را با ساده‌سازی وظایف اداری، فعال کردن تجربیات یادگیری شخصی‌سازی‌شده، و تقویت توسعه مهارت‌های حیاتی لازم برای موفقیت در دنیای دیجیتالی، متحول کند. اما با این حال، برای استفاده کامل از این مزایا، معلمان باید در زمان آموزش این فناوری و فرصت های آن، به طور فعال به نگرانی ها و مقاومت های والدین و دانش آموزان رسیدگی کنند. فراموش نکنیم ربات‌های متعصبانه، الگوریتم‌های تبعیض‌آمیز، درجه‌بندی مغرضانه، سوگیری الگوریتمی، جایگزینی معلمان انسانی و بسیاری داستان‌های ترسناک دیگر مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی در آموزش به طور مداوم آسمان تکنولوژی آموزشی را ابری می کند و اغلب فرصت های زیادی را که هوش مصنوعی می تواند ارائه دهد تحت الشعاع قرار می دهد. استفاده روزافزون از هوش مصنوعی مجموعه دیگری از چالش ها را در کنار خطرات ذاتی استفاده عمومی از تکنولوژی آموزشی مانند: تعصب و تبعیض، انکار بالقوه خودمختاری و حقوق، تجاوز به حریم خصوصی، نتایج ناقص، ناایمن یا بی کیفیت؛ و در نهایت روابط عمومی بد را تحمیل می کند. با توجه به این موضوعات ضروری است آموزش های لازم در خصوص نحوه بهره گیری از این فناوری برای اقشار مختلف از جمله در عرصه تعلیم و تربیت برگزار شود تا آشنایی بیشتری با این فناوری صورت گیرد.

خبرنگار: حامد شاکریان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار