رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان خبر داد:

تعریف 25 شایستگی برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد

۱۳۰ هزار دانش‌آموز در ۷۰۰ مدرسه سمپاد کشور تحصیل می‌کنند

تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت ۲۵ شایستگی برای دانش‌آموزان سمپادی طراحی شده که اگر دانش‌آموزان به آن 25 شایستگی دست پیدا کنند، نیروهای خوبی برای پیشبرد کشور خواهند بود.

کد مطلب: ۱۴۰۶۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد
تعریف 25 شایستگی برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد

الهام یاوری در برنامه «پرسشگر» شبکه آموزش سیما با بیان اینکه حدود 130 هزار دانش‌آموز در بیش از ۷۰۰ مدرسه سمپاد کشور تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: عُرف جهانی جداسازی دانش‌آموزان با سطح بالا بین ۱.۵ تا ۳ درصد است و ما هم این میزان را رعایت می‌کنیم و هر شهری که ۲ درصد جمعیتش به اندازه یک مدرسه می‌رسد در آن مدرسه سمپاد داریم.

وی با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان دختر و پسر در این مدارس در همه استان‌ها و در تمام مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم مساوی است، خاطرنشان کرد: شعاری در سمپاد داریم تحت عنوان «هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده اثرگذاری است» که خیلی به این شعار اهتمام می‌ورزیم.

یاوری خاطرنشان کرد: برای تحقق این شعار معتقدیم که دوره اول متوسطه، دوره شخصیت‌شناسی، کسب تجربه‌های یادگیری و دوره پرداخته شدن به شخصیت اثرگذار است. به همین دلیل دانش‌آموزان این دوره درگیر فعالیت‌های پرورشی و مهارت‌آموزی هستند و وزن این فعالیت‌ها در دوره اول بیشتر است.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته در قالب اردوی راهیان پیشرفت 2 هزار نفر در مناطق جنوبی کشور و چند صد نفر نیز در اردوی کاشان شرکت کردند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: برای اینکه در مرحله پذیرش سمپاد، عدالت آموزشی را ترویج کنیم، چند اقدام انجام شد که یکی از آن‌ها برنامه تلویزیونی هوشیار است که در قالب بیش از 50 قسمت به صورت مسابقه تلویزیونی برای کسب آمادگی بهتر جهت شرکت در آزمون سمپاد در اختیار دانش‌آموزان قرار دادیم.

وی افزود: این امر باعث شد که سال گذشته ۲۷ درصد پذیرش دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد در پایه ششم و ۷۱ درصد نیز در پایه نهم افزایش پیدا کرد.

یاوری اظهار کرد: کار دیگری که انجام شد این بود که قالب و فرم آزمون ورودی سمپاد را تغییر می‌دهیم و سعی می‌کنیم از آنچه در کلاس‌های تقویتی و آموزشی خارج از مدرسه می‌بینند، فاصله بیندازیم. آزمون سمپاد در حال حاضر بیشتر به‌صورت تحلیلی است اما آزمون نمونه دولتی از مطالب درسی است که اگر بتوانیم این 2 آزمون را با یکدیگر ادغام کنیم صرفه‌جویی می‌شود که مطالعات آن در حال انجام است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار کرد: ۲۵ شایستگی را طراحی کرده‌ایم که اگر دانش‌آموزان به آن 25 شایستگی دست پیدا کنند، نیروهای خوبی برای پیشبرد کشور خواهند بود.

یاوری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیداری که سال ۹۹ داشتند، تاکید کردند که وضعیت المپیادها باید بهتر و تعداد مدال‌ها باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: بر همین اساس 20 مدال طلای جهانی المپیاد در سال 1401 داشتیم که درصد آن از ابتدای المپیادها تاکنون بیشتر بوده و امسال نیز با فاصله کمی از سال گذشته همان نتایج تکرار شد که نشان از تغییر شرایط دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار