معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

آموزش ۱۲ هزار معلم در حوزه هوش مصنوعی

۵۰ درصد مشاغل ایجاد شده در سال گذشته نیاز به مدرک تحصیلی دپیلم داشته است

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت یک میلیون شغل در سال گذشته توسط دولت ایجاد شد که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها با مدرک تحصیلی دیپلم بوده است بنابراین عمده مشاغل شاید نیاز به مدرک دانشگاهی نداشته باشند.

کد مطلب: ۱۴۰۶۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
آموزش ۱۲ هزار معلم در حوزه هوش مصنوعی

محمدمهدی کاظمی در برنامه «پرسشگر» شبکه آموزش سیما با بیان اینکه آموزش متوسطه شامل دوره اول و دوم است، اظهار کرد: دوره اول متوسطه از طرفی هویت‌یابی و از طرفی شناسایی استعدادها و علایق دانش‌آموزان است و مسیر شغلی و آینده زندگی دانش‌آموز در این دوره مشخص می‌شود که ۳‌ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در این دوره داریم و در تلاش هستیم با ارائه دروس مهارتی از جمله هنر و کار و فناوری بتوانیم زمینه شناسایی استعدادهای آن‌ها را فراهم‌ کنیم و به دنبال این هستیم که استعدادیابی و فرآیند هدایت تحصیلی را از پایه چهارم ابتدایی شروع کنیم.

وی با بیان اینکه دوره دوم متوسطه شامل شاخه نظری و فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش است، خاطرنشان کرد: در کشورمان بیش از 12 هزار شغل داریم و یکی از برنامه‌هایی که دنبال می‌کنیم این است که معلمان، نقش اصلی را در هدایت تحصیلی داشته باشند.

کاظمی با بیان اینکه یک میلیون شغل در سال گذشته توسط دولت ایجاد شد که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها با مدرک تحصیلی دیپلم بوده است، افزود: عمده مشاغل شاید نیاز به مدرک دانشگاهی نداشته باشند. هدف ما این است که مهارت‌های فرد را ارتقا دهیم و شایستگی‌های نرم و سخت او را شناسایی کنیم چرا که عمده کسب‌وکارها در دنیا به اوج نرسیده از رده خارج می‌شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از دنبال کردن برنامه مهارت‌آموزی در این دوره خبر داد و گفت: بر روی هوش مصنوعی تاکید داریم. دروازه ورود به هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی و کدنویسی است که ۱۲ هزار معلم را آموزش داده‌ایم و به دنبال این هستیم که همه معلمان را در طول سال تحصیلی و تابستان آینده آموزش دهیم تا بتوانیم پوشش گسترده‌ای داشته باشیم.

وی اظهار کرد: طرح پویش جهاد علمی را با حمایت وزارت آموزش و پرورش در معاونت آموزش متوسطه داشتیم که بهترین معلمان را آموزش دادیم که معلمان دیگر را آموزش دهند و این به دورترین مدارس هم رسید.

کاظمی خاطرنشان کرد: یک سیر ملایمی در گذشته در آموزش‌های مهارتی داشتیم اما در 2 سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزان هنرستانی اضافه شده و الان به یک میلیون و ۸۴ هزار نفر رسیده که در طول دوران آموزش و پرورش، بی‌سابقه بوده و این آمار تا پایان برنامه هفتم توسعه به یک میلیون و ۵۷۴ هزار نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه به دنبال تنوع رشته‌ها متناسب با بازار کار هستیم، افزود: صرفا توسعه کمی مد نظر نبوده و توسعه متوازن را در نظر داریم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: یک اشتباه راهبردی داشتیم‌که طی ۲۳ سال گذشته، سهم رشته ریاضی از ۲۸ به ۱۴ درصد تقلیل پیدا کرده بود.

وی با بیان اینکه امسال پیش‌بینی شده که سهم هنرستان‌ها به حدود ۴۱ درصد برسد، گفت: از کارخانجات و واحدهای اقتصادی خواستیم پای کار بیایند و هنرستان‌های جوار کارگاه بسازیم. نگاه به مهارت‌آموزی هم از چرخه اقتصادی و هم از چرخه فرهنگی است. اگر به دنبال حل مساله جمعیت هستیم، راه حل آن آموزش‌های فنی و مهارت‌آموزی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در همه جای دنیا پرهزینه است، خاطرنشان کرد: در برخی کشورها در ۱۲ سال ۹ بار برنامه آموزشی، تغییر می‌کند اما آموزش فنی‌وحرفه‌ای بدون امکانات و نیروی انسانی بی‌‌معناست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار