معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

55 هزار بازمانده در سال گذشته به چرخه تحصیل بازگشتند

نقشه راه نظام‌مند دوره ابتدایی برگرفته از سند تحول بنیادین تدوین شد

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به راه‌اندازی سامانه دقیق برای رصد بازماندگان از تحصیل گفت سال گذشته از 205 هزار بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی در سطح کشور 55 هزار نفر وارد چرخه تحصیل شدند.

کد مطلب: ۱۴۰۶۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد
55 هزار بازمانده در سال گذشته به چرخه تحصیل بازگشتند

معصومه نجفی پازوکی در برنامه «پرسشگر» شبکه آموزش سیما با اشاره به شعار سال تحصیلی جاری مبنی بر «همه با هم یکصدا ایران؛ مدرسه قوی ایران قوی» اظهار کرد: ‌مطمئناً انرژی و نشاط دانش‌آموزان می‌تواند نشانه‌ای از مدرسه قوی را به نمایش بگذارد.

وی با اشاره به حضور خود در مراسم آغاز سال تحصیلی در استان آذربایجان غربی خاطرشنان کرد: در آنجا از دانش‌آموزان نظرسنجی کرده و خواستیم بگویند که دوست دارند کلاسشان چطوری اداره شود که این نیازسنجی جالبی بود. یکی از دانش‌آموزان در یک سطر نوشته بود: «دوست دارم شور و نشاط در کلاسم باشد بدون استرس» از معلمان خواهش کردیم که فضای کلاس‌های مقطع ابتدایی متفاوت بوده و شبیه فضای زندگی باشد تا دانش‌آموزان در موقعیت یادگیری باشند و بتوانند کشف کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه ابتدایی باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: نقشه راهی مطابق سند تحول بنیادین تدوین کردیم که کاملا معلوم بود از کجا می‌خواهد شروع کند و به کجا می‌خواهد برسد. این نقشه راه، یک نقشه راه نظام‌مند و واقعی است که همه باید از آموزش بهره‌مند شوند.

نجفی پازوکی در خصوص کیفیت آموزشی با بیان اینکه اگر معلم کنار تخته بایستد و مطلبی را بگوید، دانش‌آموز را خسته می‌کند، ابراز کرد: اگر موقعیت‌های یادگیری متنوع ایجاد کنیم در بین همسالان محتوا را کشف می‌کنند که این امر نیاز به آموزش معلم دارد که همه این‌ها را برای نقشه راه داشتیم و در این زمینه به این فکر بودیم که چطور از فناوری برای آموزش استفاده کنیم و نهادهای بیرونی چطور می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام گزاره‌های نقشه راه برگرفته از سند تحول بنیادین است و هر کدام برنامه خاصی داشت، گفت: اولین مورد، دسترسی همه کودکان به آموزش بود که سال گذشته با مقایسه آمار سیدا و ثبت احوال در مقطع ابتدایی ۲۰۵ هزار بازمانده از تحصیل وجود داشت.

وی اظهار کرد: کاری که انجام شد این بود که سامانه دقیق طراحی شد و کمک کرد که برای تک‌تک ۲۰۵ هزار نفر، یک نفر در کل کشور پیگیری‌کننده داشته باشیم. لذا با مراجعه به افراد بازمانده از تحصیل مشخص شد که در چه وضعیتی قرار دارند که برخی از آن‌ها فوت کرده و برخی مهاجرت کرده و تعدادی جزو دانش‌آموزان استثنایی بودند و تعدادی بیماری صعب‌العلاج داشتند یا به دلایل دیگر بازمانده از تحصیل بودند.

نجفی پازوکی خاطرنشان کرد: سامانه این مساله را دقیق و کاملا شفاف کرد و ۵۵ هزار نفر از بازماندگان از تحصیل یا به عبارت دیگر 27 درصد را توانستیم جذب کنیم و به مدرسه برگردانیم که دستاورد بزرگی بود.

وی افزود: الان متناسب با عاملی که باعث بازماندگی از تحصیل شده، بسته حمایتی آماده می‌شود و این یکی از گام‌هایی بود که با برنامه‌ریزی دنبال کردیم.

نجفی پازوکی در خصوص بانشاط بودن کلاس‌ها گفت: بسته‌هایی برای آموزش معلمان در سال تحصیلی گذشته ارسال می‌کردیم که حتی به مدارس روستایی هم ارسال می‌شد. بازخورد ارسال بسته‌ها این بود که معلمان می‌گفتند وقتی بسته‌ها به‌صورت هفتگی به کلاس می‌آید، دانش‌آموزان می‌پرسند بازی این هفته چیست. چون برای هر هفته یک بازی طراحی می‌شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار