در گفت‌و‌گو با پانا

رامین ناصرنصیر: بچه‌های امروز نسبت به نسل گذشته دید گسترده‌تر و قدرت تحلیل بالاتری دارند

کارهای کودک و نوجوان جنبه پرورشی، فرهنگی و تربیتی هم دارد

تهران (پانا) - رامین ناصرنصیر با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و تغییر نسل‌ها گفت طبیعتاً خیلی شکاف نسلی گسترده بوده است در هیچ دوره‌ای نداشتیم که بین دو یا سه نسل اینقدر فاصله ایجاد شده باشد و دلیلش تحولات پر سرعتی است که در ابعاد مختلف دنیا اتفاق افتاده است، مخصوصاً تحولات تکنولوژی ای که روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود. بچه های امروزه نسبت به نسل‌های گذشته دید گسترده‌تر و قدرت تحلیل بالاتری دارند، در مجموع موجودات جدی‌تری هستند و اینکه این اتفاق خوب است یا بد خارج از دانایی او به عنوان هنرمند است.

کد مطلب: ۱۴۰۲۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد
رامین ناصرنصیر: بچه‌های امروز نسبت به نسل گذشته دید گسترده‌تر و قدرت تحلیل بالاتری دارند

رامین ناصر نصیر بازیگر شناخته‌شده سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با پانا درباره آغاز فعالیت فرهنگی‌اش گفت:« من متولد 1351 هستم، در رشته سینما گرایش تدوین در دانشگاه هنر تهران (دانشکده سینما تئاتر) درس خواندم البته قبل از ورود به دانشگاه فعالیت‌های آماتوری تئاتر داشتم همین‌طور در محافل ادبیات و داستان‌نویسی شرکت داشتم و حرفه عکاسی را هم به‌صورت حرفه‌ای دنبال کردم. ازآنجایی‌که فعالیت‌های آماتوری خود را در حوزه تئاتر انجام داده بودم ترجیح دادم حرفه سینما را در دانشگاه پیگیری کنم و همین امر سرنوشت حرفه‌ای من را ساخت. از سال 70 که وارد دانشکده شدم درست در سال 72 در گروهی که مهران مدیری برای برنامه‌های کمدی و طنز برای اولین بار جمع‌آوری می‌کرد جذب شدم و اولین محصول این ابتکار مجموعه جنجالی ساعت خوش‌ بود.»

وی از علاقه شخصی و فعالیت‌هایش در حوزه کودک و نوجوان سخن گفت:« از سال‌های آغازین فعالیتم تا اکنون یکی از حوزه‌های موردعلاقه‌ام کودک و نوجوان بوده است و شاید بیشتر از هر حوزه‌ای هم در آن فعالیت کرده باشم که این امر اتفاقی نبوده است. دلایل متعددی را شامل می‌شود اعم از اینکه روحیه‌ام با فضای بچه‌ها سازگارتر بوده است، دنیای بچه‌ها پر از تخیل و اعجاب است که هرکسی را مجذوب خودش می‌کند.
بچه‌ها معمولاً مخاطب‌های رک و سالمی هستند به این معنا که یا کار شما را می‌پسندند و یا نمی‌پسندند،بچه‌ها تماشاگران وفاداری هستند و این‌ها برای من بسیار لذت‌بخش است. از بعد دیگر بنگریم، کارهای کودک و نوجوان جنبه پرورشی، فرهنگی و تربیتی هم دارد.»

ناصر نصیر درادامه سخنان خود درباره تغییرات نسل‌ها و لزوم شناخت از کودکان امروز گفت:« طبیعتاً خیلی شکاف نسلی گسترده بوده است در هیچ دوره‌ای نداشتیم که بین دو یا سه نسل این‌قدر فاصله ایجادشده باشد و دلیلش تحولات پرسرعتی است که در ابعاد مختلف دنیا اتفاق افتاده است، مخصوصاً تحولات تکنولوژی‌ای که روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود. بچه‌های امروزه نسبت به نسل‌های گذشته دید گسترده‌تر و قدرت تحلیل بالاتری دارند، درمجموع موجودات جدی‌تری هستند و اینکه این اتفاق خوب است یا بد خارج از دانایی من به‌عنوان هنرمند است.»

وی در ادامه به توانمندی سازنده فیلم‌ها و توجه برخی افراد‌ از گذشته‌های دیرین به حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت:« ساخت و تولید فیلم‌ کودک و نوجوان برای نسل امروز، کار هرکسی نیست، کماکان می‌بینیم کسانی که فیلم‌سازی برای کودک و نوجوان را به سرانجام می‌رسانند اما مورد تائید بچه‌ها قرار نمی‌گیرد این حاکی از ذائقه سخت نسل امروز است.»

وی در ادامه به تجربه این سال‌هایش در تئاتر و سینما اشاره کرد و گفت:« من در این سال‌ها یاد گرفتم، مخاطب را فارغ از سن و جنسیت جدی بگیرم برای مثال به هوای اینکه مخاطب ما بچه‌ها هستند کار را ساده نگیریم زیرا بچه‌ها به‌شدت زیرک و باهوش هستند. متأسفانه این رویکرد مخصوصاً در تلویزیون وجود دارد و جز خواهش و تمنا چاره‌ای هم برایش نیست. اینکه فقط لحن و چهره کودکانه باشد یا حتی موسیقی و عروسک درون کار وجود داشته باشد دلیل نمیشه کار خوبی از آب دربیاید.»

وی افزود:« در همین سال‌های نه‌چندان دور یک گروه نمایش کودک و نوجوان داشتیم همچنین تعدادی گروه‌های سینمایی تألیف شده بودند و اختصاصاً در ژانر کودک و نوجوان‌ فعالیت می‌کردند، در آن زمان کم‌وبیش آثار موفقی ساخته می‌شد اما خب با گذر زمان متلاشی شد و به شرایطی رسیدیم که فیلم کودک و نوجوان خیلی به‌ندرت و سختی نمایش پیدا می‌کند.»
رامین ناصر نصیر از نادیده گرفتن مسئولین نسبت به وظایفشان سخن گفت:« هزینه و توجه به ژانر کودک و نوجوان وظیفه سیاست‌گذارهای فرهنگی و دولت است، وظیفه‌ای که رفته‌رفته از دور خارج‌ شده است.

این بازیگر سینما و تلویزیون به جایگاه کودک و نوجوان در فعالیت‌های هنری اشاره کردو افزود:« در تئاتر، تلویزیون و سینما اوضاع خوبی حاکم نیست، اگر فعالیت خوبی هم‌شکل می‌گیرد به خاطر آدم‌هایی است که از گذشته‌های دور علاقه‌مند به این حوزه بودند کسانی همچون حسین قناعت، بازیگرهایی که خارج از بحث مادی به پررنگ شدن این ژانر توجه می‌کنند.»

دانش‌آموز خبرنگار : فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار