میزبانی 100 مدرسه ‌‌استان کرمانشاه از ‌زائران اربعین

تهران (پانا) - ‌صد مدرسه ‌استان کرمانشاه به‌منظور اسکان موقت، میزبان زوار اربعین حسینی هستند و در این استان هفت موکب دانش‌آموزی در هفت شهرستان برپا شده که به‌صورت ویژه به دانش‌آموزان، فرهنگیان و زائران خدمات ارائه می‌دهند.

کد مطلب: ۱۴۰۱۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد
میزبانی 100 مدرسه ‌‌استان کرمانشاه از ‌زائران اربعین

استان کرمانشاه به دلیل همسایگی با کشور عراق و دارا بودن مرز مشترک، هرساله در ایام اربعین حسینی میزبان زائران زیادی است که از این مبادی مرزی به قصد شرکت در بزرگترین راهپیمایی و تجمع مذهبی جهان، ایران را ترک می‌کنند و راهی زیارت حرم ابا عبدالله حسین (ع) می‌شوند. همچنین پس از اتمام راهپیمایی بزرگ اربعین این استان مجددا میزبان زائرانی است که قصد بازگشت به ایران را دارند. در نتیجه همواره از این استان به عنوان یکی از اصلی‌ترین مدخل‌های ورودی کشور یاد می‌شود.

اقشار مختلفی در این راهپیمایی بزرگ حضور دارند، فرهنگیان و دانش‌آموزان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و طی سال‌های اخیر با حضور چشمگیر خود ثابت کرده‌اند که پیرو آرمان‌های سرور و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع) هستند. اما نکته قابل توجه در این رابطه بحث ارائه خدمات به زائران به‌خصوص زائران فرهنگی و دانش‌آموز است که اداره‌کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در این رابطه تمهیداتی اندیشیده است.

سلمان محمدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در خصوص ارائه خدمات به زائران فرهنگی و دانش‌آموز به پانا گفت: «به تعداد مورد نیاز‌ مدارسی را در جهت اسکان رائران آماده کردیم و الحمدلله تا به این‌ لحظه مشکلی در این خصوص وجود نداشته است. همچنین موکب‌های دانش‌آموزی نیز برپا شده تا به بهترین نحو ممکن خدمات ارائه دهند.»

وی با اشاره به اینکه سعی شده تا تمامی ظرفیت‌های موجود پای کار بیایند، اطهار کرد: «موکب‌های دانش‌آموزی امسال فقط به ارائه خدمات رفاهی اکتفا نکردند و سعی شد تا رویکردهای تربیتی و فرهنگی نیز وجود داشته باشد. همچنین برای برپایی این موکب‌ها از خود دانش‌آموزان استفاده کردیم و آن‌ها را در قالب خادمیاران مسیر راهپیمایی اربعین حسینی(ع) سازماندهی کردیم.»

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در پایان یادآور شد: «تمام تلاش این بوده که به وظیفه خود عمل کنیم و علاوه بر همکاران فرهنگی و دانش‌آموزان به سایر زائران نیز خدمت ارائه شود و ‌از آن‌ها غافل نشویم.»

برپایی هفت موکب دانش‌آموزی در هفت شهرستان استان کرمانشاه

همچنین رضا محمدی، مدیر سازمان دانش‌آموزی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به این موضوع که تمهیدات اندیشیده شده برای ایام اربعین حسینی ماحصل فعالیت چندماهه بخش‌های مختلف آموزش و پرورش این استان است، اظهار کرد: «با محوریت معاونت پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد که اعضای اداره فرهنگی هنری، اعضای سازمان دانش‌آموزی استان و اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کرمانشاه در این جلسات حضور داشتند و نتیجه آن برپایی هفت موکب دانش‌آموزی در هفت شهرستان استان کرمانشاه بود.»

وی ادامه داد: «این موکب‌ها آماده پذیرایی از دانش‌آموزان، فرهنگیان و زائران عزیز هستند و به نحو احسن خدمات خود را تا به این لحظه ارائه کرده‌اند.»

وی در خصوص نحوه اسکان فرهنگیان نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: «براساس آمار ارائه شده از سوی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان کرمانشاه، صد مدرسه برای اسکان موقت زائران آماده شده است. همچنین اردوگاه شهیدباهنر کرمانشاه نیز آماده میزبانی از فرهنگیان عزیز است و به لطف خدا مشکلی در این خصوص نداشته‌ایم.»

فردین یاوری، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز طی چند روز گذشته در مصاحبه با نماینده خبرگزاری پانا در استان کرمانشاه از افزایش ۳۵ درصدی ظرفیت اماکن اقامتی آموزش و پرورش این استان برای اسکان شبانه زوار اربعین حسینی خبر داده بود.

وی در ادامه اظهار کرد: «ظرفیت اسکان شبانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر از زوار اربعین در مدارس و مراکز اقامتی آموزش و پرورش استان فراهم است. همچنین ۱۰۰ مدرسه در شهرستان‌های مسیر عتبات عالیات در سطح استان کرمانشاه برای اسکان زوار اربعین در نظر گرفته شده و در هر مدرسه ۱۲ کلاس درس برای اسکان زوار مدنظر قرار گرفته است.»

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره‌کل آموزش و پرورش کرمانشاه با بیان این‌که مراکز اقامتی آموزش‌وپرورش هم برای اسکان زوار اربعین آماده شده‌ است، گفت: «سه خانه معلم در شهر کرمانشاه با ظرفیت اسکان شبانه ۵۰۰ نفر آماده میزبانی از زوار اربعین حسینی هستند. همچنین سه مجموعه ورزشی در هر کدام از شهرستان‌های مسیر تردد زوار در استان از سوی آموزش و پرورش برای اسکان اضطراری در حال آماده شدن است.»

یاوری افزود: «زوار در حالت معمول تمایلی به ماندن نداشته و ترجیح می‌دهند زودتر به سمت عتبات عالیات حرکت کنند، با این حال برای مواقع اضطراری آمادگی اسکان زوار در سطح بالا را در ورزشگاه‌ها داریم.»

وی با بیان این‌که زوار فرهنگی و دیگر اقشار با مراجعه به خانه‌های معلم و مدارس اسکان داده می‌شوند و نیازی به رزرو از قبل ندارند، تصریح کرد: «اولویت با اسکان فرهنگیان است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار