عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

نیاز ضروری بازار کار به تربیت نیروی انسانی بر اساس شرایط بازار و علم روز

تهران(پانا)- عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به تغییرات علم روز و تاثیر آن بر تجهیزات کشاورزی اظهار کرد نیروی انسانی باید با توجه به شرایط روز تربیت شود و با توجه به شرایط بازار و نیازمندی‌های کشور در حوزه اشتغال، درآمدزایی و تولید تربیت شده و آموزش ببیند.

کد مطلب: ۱۳۹۹۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد
نیاز ضروری بازار کار به تربیت نیروی انسانی بر اساس شرایط بازار و علم روز

عبداله ایزدپناه؛ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به موضوعیت و اهمیت هنرستان‌های کشاورزی، بیان کرد: «هنرستان‌های کشاورزی یکی از فرصت‌های مهمی است که کشور می‌تواند برای تربیت نیروی انسانی متخصص متبحر از ظرفیت آن‌ها استفاده کند. دستگاه‌های درگیر همچون وزارت آموزش و پرورش در حوزه آموزش، وزارت علوم، وزارت کار و وزارت جهادکشاورزی نیز به عنوان وزارتخانه‌های پایه مسئول پیگیری هستند. اما متاسفانه هنرستان‌‌ها را راه‌اندازی می‌کنیم و کارها و هزینه‌هایی را انجام می‌دهیم ولی خیلی در مورد کیفیت کار نتیجه لازم رو کسب نمی‌کنیم.»

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر آموزش نیرو ها و تربیت با علم روز گفت: «اگر بناست که ما کار کیفی انجام دهیم باید آیین‌نامه‌ها، برنامه‌ها و تصمیماتی که می‌گیریم، با آنچه در روز برخورد می‌کنیم هم‌خوانی داشته باشد. نیرو را باید با توجه به شرایط روز تربیت کنیم و با توجه به شرایط بازار و نیازمندی‌های کشور در حوزه اشتغال، درآمدزایی و تولید کشور، تربیت کنیم.»

ایزدپناه در ادامه حضور و کمک تمام دستگاه‌های درگیر را با وزارت آموزش و پرورش با اهمیت بر شمرد و اظهار کرد: «برای اینکه چنین کاری به درستی صورت پذیرد، و نتیجه قابل قبول و قابل لمس داشته باشد باید دستگاه‌های درگیر همه دست به دست هم دهند تا نیاز مالی مدارس فنی‌حرفه‌ای و هنرستان‌ها برطرف شود.»

وزارتخانه‌های مرتبط باید کمک کنند تا بتوان از ظرفیت‌های ایجادشده آموزشی مانند هنرستان‌ها بهره‌برداری کرد

وی همچنین ادامه داد: « اینکه ما یک ساختمان با عنوان هنرستان کشاورزی داشته باشیم و دانش‌آموز جذب کنیم، اما مربی متخصص نداشته باشیم ، امکانات آموزشی مناسب نداشته باشیم یا آنکه امکانانت آموزشی منطبق با نیاز روز نداشته باشیم سبب می‌شود نیرو‌ها و فارغ التحصیلانی صرفا در حد مدرک، کم سواد و بدون دانش روز فارغ التحصیل کنیم و در کشور شاهد برآورده نشدن نیاز حقیقی جامعه خواهیم شد. بنابراین در حوزه آموزش و در حوزه تجهیزات آموزشی و مربی آموزشی همه وزارتخانه‌های درگیر می‌بایست کمک کنند تا بتوان از ظرفیت‌های ایجادشده آموزشی نظیر هنرستان‌ها و مدارس فنی‌حرفه‌ای کشاورزی که می‌توانند برای کشور موثر باشند به درستی استفاده شود.»

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در رابطه با جذب فارق التحصیلان رشته‌های هنرستان‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای پس از اتمام تحصیل به بازار کار گفت: «متخصصان که در هنرستان‌ها مشغول به کار هستند و مربیانی که مشغول به آموزش هستند حتمما با نیازهای بازار کار آشنایی دارند. برای مثال مکانیزاسیون کشاورزی، الگوی کشت، نوع کشاورزی، اقتصاد کشاورزی، طرح‌های کشاورزی گلخانه‌ای، پرورش ماهی و دامپروری از انواع زیرشاخه‌هایی است که می‌توانند در آن‌ها تحصیل کنند. بشر روز به روز در حال تغییر و حرکت است. بنابراین حتی نوع محصولاتی همچون بذر، کودشیمیایی و... تغییر می‌کند. کافی است افراد را با علم روزی که در جهان وجود دارد تربیت کنیم که بتوانیم همزمان آن نیازمندی‌های جامعه در تمام این زمینه‌ها را برطرف کنیم. مربیان می‌توانند در هدایت محصلان و پیدا کردن مسیر درست کمک شایانی داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار