رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضویک:

تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، اولویت آموزش و پرورش استثنایی‌ است

مشهد (پانا) - رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت:فلسفه تشکیل این جلسات را تعامل و ارتباط بین ادارات آموزش و پرورش عادی و استثنایی و شناخت اقتضائات یکدیگر به منظور اجرای عدالت آموزشی دانست.

کد مطلب: ۱۳۹۵۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر،  اولویت آموزش و پرورش استثنایی‌ است

جواد روحانی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی رویکرد آموزش و پرورش استثنایی را فراگیرسازی دانست و گفت: در فراگیرسازی علاوه بر متناسب‌سازی مدارس عادی باید آموزش مهارت‌های چندگانه به معلمان، مناسب‌سازی کتب و فراهم کردن شرایط حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی در نظر گرفته شود.

وی اظهار کرد: انتظار داریم در ادارات کل استان و مناطق نیز به آموزش و پرورش استثنایی توجه شود و تقسیم کار صورت گیرد و با تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، آموزش و پرورش استثنایی‌ را در اولویت قرار دهند.

این مقام مسئول افزود: با توجه به اینکه اداره آموزش و پرورش استثنایی فقط در مرکز استان است، تشکیل کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در راستای ارتقای کیفیت وگسترش عدالت آموزشی، امری لازم و ضروری است و هدف مشارکت تمامی ادارات شهرستان‌ها، مناطق و بخش‌های برون سازمانی، جهت پیشبرد اهداف و ارائه خدمات مناسب و کافی به نوآموزان و دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان به سه شاخص مشترک آموزش و پرورش عادی و استثنایی اشاره کرد و افزود: اولین شاخص طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است و مجری طرح اداره آموزش و‌ پرورش استثنایی است و سن پذیرش در طرح سنجش به ۴ سال رسیده است تا با شناسایی مشکلات ‌‌نوآموزان پیش دبستانی بتوانیم از بروز و یا تشدید معلولیت ها جلوگیری کنیم.

وی دومین شاخص را فراگیرسازی عنوان کرد و گفت: ۲۴۰۰ دانش آموز با هوشبهر عادی که از معلولیت های خفیف برخوردارند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل می کنند، اما سایر دانش آموزان با درجه معلولیت شدید به دلیل شرایط خاص و فراهم نبودن زیرساخت ها از لحاظ محتوایی، فیزیکی و آموزشی در مدارس ویژه تحصیل می کنند، از این رو فراگیرسازی نیاز به مناسب سازی فضا، ‌‌محتواهای آموزشی و فرهنگ سازی در میان معلمان و مدارس عادی دارد.

روحانی، سومین شاخص مشترک را مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری بیان کرد و افزود: این مراکز به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی تغییر ساختار داده است و با انجام مداخلات به هنگام رشدی و تربیتی کمک شایانی به کاهش نرح تکرار پایه و افت تحصیلی دانش آموزان خواهد کرد.

وی یکی از مهمترین مأموریت های آموزش و پرورش را فراهم کردن فرصت‌های برابر آموزشی برای همه کودکان واجب التعلیم عنوان کرد و گفت: هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی این است که با فراهم کردن امکانات آموزشی بتوانیم دانش آموزان با نیارهای ویژه را به جامعه برگردانیم و از آسیب های اقتصادی و اجتماعی به این عزیزان پیشگیری کنیم و با همکاری سایر نهادها این آسیب ها را به حداقل برسانیم.

وی ضمن اشاره به افزایش مداوم هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه، خواستار همکاری و هم افزایی شهرداری ها در جهت اجرایی کردن بند د تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به منظور ارائه خدمات ایاب و ذهاب به دانش آموزان استثنایی شد.

شایان ذکر است حضور یک نفر از مدیران مدارس استثنایی یا مراکز جامع در شورای آموزش و پرورش شهرستان ها، تشکیل کمیته هماهنگی در هر یک از شهرستان‌ها هر سه ماه یک‌بار، پیگیری سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزن با نیازهای ویژه هر دو شهرستان، تامین تجهیزات رایانه ای و کیت های آموزشی و گفتاردرمانی برای مدارس استثنایی توسط اداره استثنایی استان برای مدارس شهرستان خلیل آباد، تامین نیروی انسانی و فضای مناسب برای مرکز جامع شهرستان خلیل آباد، پیگیری فضای آموزشی مناسب برای دانش آموزان استثنایی شهر آباد بردسکن از اهم مصوبات این دو جلسه بود.

در پایان از سوی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ابلاغ رییس کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی با امضای مدیرکل آموزش و پرورش استان به مدیران آموزش و پرورش شهرستان های خلیل آباد و بردسکن اهدا شد.

دانش آموز خبرنگار:حسنا داریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار