کارشناس حوزه رسانه و مطبوعات و پژوهشگر تاریخ مشروطه:

طنز نثر یک پیشینه قوی و قدرتمند است

تبریز(پانا) - یک کارشناس حوزه رسانه و مطبوعات و پژوهشگر تاریخ مشروطه، با اشاره به اهمیت طنز نثر در تاریخ، این نوع از طنز را دارای پیشینه قوی و قدرتمند عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۳۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد
طنز نثر یک پیشینه قوی و قدرتمند است

محمد عزیزی راد در جمع پژوهشگران حوزه هنر گفت: بعد از تهران اولین نشریه که منتشر شد نشریه فارس متعلق به استان فارس است. ما اگر بخواهیم شبنامه (علی قلی سفر اوف) را به عنوان نشریه طنز حساب کنیم جزء ماجرا های اختلاف دار است که در سال ۱۳۱۰ قمری در تبریز منتشر شده است.

وی در ادامه افزود: درسال ۱۳۸۵ روزنامه آذربایجان را چاپ میکند که روزنامه بسیار ارزشمند و طنزو کاریکاتوری است که ملقب به ملا نصرالدین ثانی و کنونی معروف است.

وی افزود: که طنز دوره مشروطه ادامه دار نبود. نشریات طنز آذربایجان خوشبختانه جز طنز های اجتماعی است و به سوی طنز های سیاسی رو نمی آورد. طنز مطبوعاتی در گشتره ایران ما نقش بسیار مهمی داریم.حدود یک ششم نشریاتی که در دوران قاجار منتشر شده است طنز است که مخاطب بسیار زیادی دارد.

وی در آخر خاطر نشان کرد: اصالت این طنز به دوران ادبیات طنز منصوری برمیگردد و فقط مطبوعات به عنوان پدیده جدید است و طبیعی است که مردم درک بیشتری نسبت به این موضوع دارند و ادبیاتشان جز ادبیات کوچه بازاری و ادبیات عامیانه است و بعد از چند سال از این موضوع ادبیات ژورنالیسمی که انقلاب جدیدی در نشریات و مطبوعات است و طنز به نهادینه شدن این موضوع بسیار کمک زیادی کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار