کارن حسین زاده*

برنامه اورژینال وطنی

ساخت برنامه های گفت وگو محور در سال های اخیر یکی از پایه های مرسوم سرگرمی در پلتفرم ها و صدا و سیما بوده است. البته اگر رصد درستی در سال های اخیر داشته باشیم در می یابیم که صدا و سیما به هر دلیلی از برنامه های گفت وگو محور فاصله گرفته و گوی این تولیدات امروز در دست پلتفرم ها است.

کد مطلب: ۱۳۹۲۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد
برنامه اورژینال وطنی

سرمایه گذاری پلتفرم ها روی برنامه های گفت وگو محور با ماهیت سرگرمی نشان می دهد مردم دوستدار شنیدن هستند و استفاده از این علاقه مندی پایه و بنیان تولید بسیاری از برنامه ها است.
درباره مناسبت ها اما قصه در تلویزیون در همه این سال ها متفاوت بوده است. عموما ما یک سخنران را برای گفت وگو درباره مصائب سید الشهدا که بارها و بارها به آن اشاره شده روبروی دوربین می نشاندیم و با بک گراندی برگرفته از حرم امام حسین (ع) تلاش می کردیم برنامه ای را با حال و هوای محرم تولید کنیم که این کلیشه مرسوم، همواره چارچوب کلی برنامه های دهه محرم بوده و حتی هنوز هم در خیلی از شبکه ها این روش مرسوم است.
از سرگذشت که در ایام محرم امسال از شبکه نسیم پخش شد اما راه دیگری را انتخاب کرد. این برنامه با استفاده از مخاطب شناسی و دقت در سلیقه مخاطبان، با نگاهی دیگر با مخاطبان سخن گفت.
چنانچه برنامه سازان بخواهند در تولید کاری موفق باشند بدون شک باید از نیازهای مخاطبان ارزیابی درستی داشته باشند و به نظر می رسد از سرگذشت نسبت به مخاطب بی تفاوت نبوده و تلاش کرده بر خلاف رویه سابق و خلاف جهت رودخانه شنا کند.
در این نگاه در ابتدای از سرگذشت، قصه ای از سرگذشت افرادی را می بینیم که به امام حسین (ع) پیوند خورده و این سرنوشت با الهام گرفتن از سید الشهدا دستخوش تغییر شده است. اگر اهل محرم و قدم زدن در کوچه پس کوچه های شهر در ایام محرم باشید در حرف مردم قصه های شنیدنی درباره عنایت امام حسین (ع) در زندگی افراد مختلف می شنوید و از سرگذشت با مخاطب شناسی درست از این عنصر برای جذب مخاطبان خود استفاده کرده است.
از سوی دیگر این برنامه در انتخاب میهمانان خود تلاش کرد وجهه دیگری از آنان را به مردم عرضه کند. از مداح تا مجری و بازیگر هر کسی به این برنامه دعوت شد از او پرسش های کلیشه ای درباب امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان و عاشورای حسینی نشد بلکه تلاش شد وجوه پنهان مانده از خصایص مهم انسانی که در ایام محرم بروز و ظهور بیشتری دارد در میهمان مدعو جست و جو شده و این عنصر با قصه ابتدایی مطرح شده که روایت افراد مختلف جامعه بود گره بخورد.
آنچه از سرگذشت را متمایز از دیگر برنامه های ماه محرم می کند این است که این برنامه تلاش نکرده بر گرده برنامه های مشابه سوار شده و سلبریتی زده شود بلکه افراد و قصه هایشان را برای مردم با زبانی ساده بدور از حاشیه شرح می دهد.
این برنامه می تواند قدمی نو برای برنامه سازی صدا و سیما در بزنگاه های مذهبی باشد و قطعا با ارزیابی بهتر از مخاطبان، شاهد ارتقای کیفی بیشتر این برنامه و رفع ناقیص آن خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار