بررسی جایگاه آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه در گفت‌وگو با پانا

پرونده الکترونیکی - مهارتی دانش‌آموزان، شکاف میان نیروی ماهر و بازار کار را پر می‌کند

تهران (پانا) - یک عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با اشاره به اینکه میان نیروی ماهر و بازار کار متقاضی آن مهارت شکاف بسیار زیادی وجود دارد عنوان کرد که اگر آموزش پرورش طرح ایجاد پرونده جامع الکترونیکی برای هر دانش‌آموز را که در برنامه هفتم توسعه آمده اجرایی کند قطعاً بازار کار در‌آینده نزدیک متحول خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۸۷۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد
پرونده الکترونیکی - مهارتی دانش‌آموزان، شکاف میان نیروی ماهر و بازار کار را پر می‌کند

در برنامه هفتم توسعه و زیرمجموعه ارتقا نظام آموزشی برای آموزش و پرورش تکلیف شده تا آموزش و پرورش با همکاری چند نهاد دیگر یک پرونده جامع الکترونیکی برای فعالیت‌های ‌آموزشی و مهارتی دانش آموزان تعریف کند.

مرتضی مهرعلی تبار، عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در گفت‌وگو با پانا درباره اثرگذاری جمع‌آوری اینگونه داده‌ها بر بازار کار و توسعه اقتصادی گفت: «باید دید این بانک جامع اطلاعاتی قرار است چگونه دانش‌آموز درس‌خوانده در مدارس فنی و حرفه‌ای را به بازار کار متصل کند. در این بانک اطلاعاتی مهارت و تخصص عملی دانش آموزان چگونه تعریف می‌شود.»

وی افزود: «درواقع لازم است سرفصل‌های این بانک اطلاعاتی واضح و مشخص و کاربردی تعریف شود تا برای طولانی‌مدت قابل‌استفاده باشد.»

مهر علی تبار با اشاره به اینکه دانش‌آموز قرار نیست وارد بازار کار شود و در مرحله دانش‌آموزی در حال مهارت‌آموزی برای ورود به بازار کار شود، گفت: «مهارت‌آموزی دانش‌آموز ازاین‌جهت مهم است که فرد به‌واسطه تخصص کاربردی که فراگرفته بلافاصله بعد از گرفتن دیپلم می‌تواند جذب بازار کار شود. تعریف چنین بسته‌ای که شامل دانش نظری و عملی دانش‌آموز است کمک می‌کند تا کارفرما با اطمینان نیروی انسانی موردنظرش را انتخاب کند و بداند سرمایه‌گذاری روی چنین نیروی انسانی به پیشرفت کار خودش کمک می‌کند.»

وی افزود: «اگر چنین طرحی اجرایی شود قطعاً در بازار کار تحول بسیار بزرگی ایجاد می‌کند. ازآنجایی‌که فلسفه راه‌اندازی مدارس فنی و حرفه‌ای این بوده که نیروی انسانی بتواند به‌راحتی متناسب با تخصصش به بازار کار وصل شود قاعدتاً اجرایی شدن چنین طرحی به کم کردن شکاف میان بازار کار و نیروی انسانی کمک می‌کند.»

مهرعلی تبار گفت:‌ «از یک‌سو تقاضا برای نیروی انسانی وجود دارد و از سوی دیگر جایی این نیروی انسانی مهارت‌هایی را آموزش‌دیده که بازار کار و کارفرما از آن بی‌خبر است. این دو از هم بی‌خبر هستند و راه‌اندازی مرجعی که بتواند این دو را به هم معرفی کند می‌تواند شکاف را پر می‌کند یعنی هم عرضه و هم تقاضا همدیگر را پیدا می‌کنند.»

عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری افزود: «از نگاه پژوهشی و آینده‌نگری، این طرح می‌تواند فرصتی باشد تا نیروی انسانی در جای خودش قرار بگیرد. یک حلقه از نظام اشتغال، نیروی انسانی متخصص است و البته کافی نیست و باید حلقه‌های دیگر هم این را تکمیل کند. درواقع مسئله اشتغال تک‌بعدی نیست و برای اجرایی شدن چنین طرحی همکاری و همیاری سازمان‌ها و نهادهای دیگر هم باید باشد تا نقش مؤثر خود را ایفا کنند.»

مهرعلی تبار عنوان کرد: «در این طرح تمامی نهادهایی که به‌نوعی ذینفع هستند شامل وزارت کار یا وزارت صنعت یا انجمن‌های مردمی و غیره به هدف شان در حوزه تأمین نیروی انسانی متخصص خواهند رسید. آموزش و اشتغال تک‌بعدی نیست که برای یکی صرفاً آموزش و پرورش را مسئول بدانیم و برای دیگری صرفاً وزارت کار را مسئول بدانیم. جزیره‌ای عمل کردن باعث می‌شود هزینه‌ای که در آموزش خرج می‌شود، جواب ندهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار