یک اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا:

برای توانمندسازی مدارس فنی‌وحرفه‌ای از بخش خصوصی دعوت به همکاری شود

تهران (پانا) - یک اقتصاددان پیشنهاد داد در راستای اجرایی شدن تکلیف آموزش و پرورش برای کمک گرفتن از بخش خصوصی جهت اجرای فصل 19 برنامه هفتم توسعه، این نهاد برای دعوت از بخش خصوصی پیش‌قدم شود.

کد مطلب: ۱۳۸۷۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد
برای توانمندسازی مدارس فنی‌وحرفه‌ای از بخش خصوصی دعوت به همکاری شود

فصل 19 لایحه‌ برنامه توسعه هفتم که به مجلس ارائه شد، با عنوان «ارتقاء نظام آموزشی» به موضوعات مختلف آموزش و پرورش ازجمله کیفیت و عدالت تربیتی پرداخته است.

در ماده ۸۸ این برنامه طی بندهایی آموزش و پرورش مکلف شده است به‌منظور برخورداری دانش‌آموزان از فرصت‌های تعلیم و تربیت با‌کیفیت و تأمین و بسط عدالت تربیتی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تا پایان سال اول برنامه توسعه هفتم اقداماتی را انجام دهد.

در بند ث ماده ۸۸ آموزش و پرورش مکلف شده است: رشته‌های آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دوره متوسطه دوم مبتنی بر آمایش و آینده‌پژوهی و توسعه زیرساخت‌های کمی و کیفی هنرستان‌ها بر اساس بسته‌های حمایتی مصوب‌ دولت با مشارکت سازمان‌ها، ‌نهادهای عمومی غیردولتی، شهرک‌های صنعتی، صاحبان صنایع و مشاغل اتحادیه‌های ‌حرفه‌ای اصناف و بنگاه‌های اقتصادی برای راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارخانه، شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری را بازطراحی و توسعه دهد.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه در گام اول آموزش و پرورش باید به بخش خصوصی اعلام کند که تمایل دارد از تجربیات آن‌ها در نظام آموزشی استفاده کند، گفت: «آموزش و پرورش به مدارسش این اختیار و اجازه را بدهد که با شرکت‌ها، مؤسسات یا حتی کارخانه‌ها برنامه تدریس مشترک تعریف کند. این برنامه‌ها می‌توانند شامل تدریس محتواهای عملیاتی مشترک متناسب با هر رشته‌ای باشد.»

وی افزود: «یک کارخانه‌دار نیاز بازار کار را به‌خوبی می‌شناسد و حتی می‌تواند پیش‌بینی کند که تا ده سال آینده در حرفه خودش به چه تخصصی نیاز واقعی وجود دارد. همین تجربه اگر با علم نظام آموزشی آمیخته شود قطعاً دنیای بازار کار را در آینده متحول خواهد کرد.»

بغزیان عنوان کرد: «آموزش و پرورش می‌تواند با بخش خصوصی کارگروه‌های مشترکی متناسب با انواع رشته‌هایی که در مدارس وجود دارد، تشکیل دهد و برنامه‌های آموزشی را بر اساس نیازمندی‌های صنعت و بازار کار طراحی و اجرا کند.»

این اقتصاددان گفت: «در همین راستا بخش خصوصی که شامل کارخانه‌ها یا شرکت‌ها می‌شود می‌توانند در تأمین منابع مالی و تجهیز کردن مدارس و توانمند کرد دانش‌آموزان در راستای کمک به بهبود بازار کار کمک کنند. چون می‌دانند در این مدارس نیروی انسانی تربیت می‌شود که قرار است بعدها در شرکت یا کارخانه خودش مشغول به کار شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار