مدیر یک مجتمع آموزشی و تربیتی برگزیده در رویداد الف‌تا مطرح کرد؛

تحول بنیادین در آموزش و پرورش با خلاقیت و ایده‌های نو

تهران (پانا) - مدیر مجتمع آموزشی و تربیتی عروج اندیشه یزد طرح‌های برگزیده این مجتمع در رویداد الف‌تا و در راستای تحقق سند تحول بنیادین را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۵۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد
تحول بنیادین در آموزش و پرورش با خلاقیت و ایده‌های نو

محمد دائی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: 5 طرح از مجموع ۱۵ طرح ارسالی این مجتمع در رویداد الف تا منتخب و برگزیده شد در این رویداد برگزیده شد.

وی با اشاره به تعدادی از مهمترین طرح‌ها خاطرنشان کرد: یک طرح تحت عنوان بازارچه عروجی داشتیم که این بازارچه با هدف تقویت سواد مالی بچه‌ها مخصوصا دانش‌آموزان دبستانی طراحی شده است. از آنجا که سواد مالی در کتاب‌های درسی بچه‌های دبستان کمرنگ است و هم با توجه به شرایط فعلی، خیلی زیاد بر روی آن در خانواده‌ها کار نمی‌شود و مانور داده نمی‌شود، لذا طرح بازارچه عروجی را برایشان اجرا کردیم.

دائی افزود: در بازارچه عروجی، پولی تحت عنوان عروج اقتصادی مدرسه آماده شده که جایگزین پول واقعی و پول توجیبی بچه‌ها می‌شود. دانش‌آموزان در ابتدای هر ماه، پول توجیبی‌های خود که برای خرید از فروشگاه مدرسه دارند را تحویل مدرسه داده و در قبال آن، پول عروجی دریافت می‌کنند که مشابه پول واقعی است اما با طراحی المان‌های داخلی خود استان یزد است تا بچه‌ها انس بیشتری با آن بگیرند.

مدیر مجتمع آموزشی و تربیتی عروج اندیشه با بیان اینکه دانس‌آموزان، پول عروجی را تا پایان ماه باید مدیریت کنند، گفت: این کار نوعی مدیریت مالی است. ضمن اینکه در ادامه نیز کلاس‌های کارآفرینی برگزار می‌کنیم و بچه‌ها مهارت‌هایی را یاد می گیرند که می‌توانند تولید محصول کنند و حتی می‌توانند با فروش محصولات به بچه‌های دیگر، خودشان بازارچه برای خودشان داشته باشند.

وی افزود: کلاس‌های مدیریت کسب و کار، تکنیک‌های کسب و کار و فروش و... هم برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

دائی با بیان اینکه طرح بعدی "مدیریاری" است، اظهار کرد: طرح مدیریاری به این شکل است که چون معلمان، چندان در کار اجرایی مدارس ورود پیدا نمی‌کنند و از طرفی حجم کار اجرایی در مدرسه خیلی زیاد است و کادر اجرایی، مدام درگیر آن کارها هستند و شاید وقت نداشته باشند که به بحث‌های فکری و محتوایی مدرسه توجه و تمرکز داشته باشند، بنابراین در این طرح، برای هرکدام از موضوعات مدرسه از جمله مسائل اردویی، فرهنگی، تربیتی، ورزشی و... کمیته‌ای تشکیل شده است که خود، معلمان مسئول آن کمیته می‌شوند. مثلا یکی از معلمان، مسئول کمیته ورزشی مدرسه می‌شود، یکی فرهنگی، یکی آموزشی و تحصیلی؛ به این صورت هر معلم علاوه بر اینکه مسئول یک کمیته است در کمیته و شورای دیگر نیز عضو خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این شوراها و کمیته‌ها تشکیل و برنامه‌های شاخص هر کدام برای طول سال برنامه‌ریزی می‌شود و سپس با توجه به صلاحدید مدیر و تایید نهایی مدیر مجتمع، به مرحله اجرا می‌رسد .

دائی افزود: به این ترتیب خود معلمان در کار اجرا ورود پیدا می کنند و اجرا را با کمک دانش‌آموزان انجام می‌دهند و این ایده بخش زیادی از بار اجرایی مدرسه را از روی دوش کادر اجرایی کم می کند.

مدیر مجتمع آموزشی و تربیتی عروج اندیشه با اشاره به طرح بعدی با عنوان "اعتکاف کله‌گنجشکی" برای دانش‌آموزان پایه چهارم تا ششم ابتدایی گفت: با توجه به اینکه هم‌اکنون زمان برگزاری آیین‌ معنوی اعتکاف در ایام سال تحصیلی قرار دارد و دانش‌آموزان برای شرکت در این برنامه بسیار مشتاق هستند و چون اعتکاف سه‌روزه برای بچه‌های دوره ابتدایی، تقریبا سخت است، مثل روزه کله‌گنجشکی که دانش‌آموزان ابتدایی از صبح تا اذان ظهر روزه می‌گیرند، این ایده را مطرح کردیم که اعتکاف را هم به صورت کله‌کنجشگی به جا آورند. به این ترتیب دانش‌آموزان، یک و نیم روز به مسجد می‌آیند و در کنار انجام آیین معنوی اعتکاف، در مسجد به بحث‌های آموزشی هم می‌پردازند. بدین ترتیب فضای شاد و لذت‌بخش معنوی در داخل مسجد برای بچه‌ها رقم می‌خورد.

دائی، طرح چهارم را شوراهای دانش‌آموزی مدرسه بیان کرد و افزود: ۵ نفر به عنوان اعضای شورای دانش‌آموزی مدرسه انتخاب می‌شوند و مدرسه را اداره می‌کنند ولی ما با تمرکز بر دوره دبیرستان (متوسطه اول)؛ در این طرح تاکید داریم که مدرسه، یک سری شوراها مثل شورای فرهنگی، اقامه نماز، کتاب و... را تعیین کند که کمک‌کار مدیر در اجرای برنامه‌ها باشد. این شوراها حالت مشورت‌دهنده نیستند بلکه تصمیم‌گیر و اجراکننده هستند؛ یعنی شورای ما بر اساس شاخص‌های خود برنامه‌ها را در طول سال انتخاب می‌کنند.

وی تصریح کرد: وقتی دانش‌آموز در فرآیند اجرایی مدرسه قرار می‌گیرد، مدرسه از محیط خشک و بی‌روح تبدیل به محیطی می‌شود که شوق حضور دانش‌آموز در مدرسه خیلی زیاد است و عوامل اجرایی به فرآیند مدرسه نظارت می‌کنند و بچه‌ها خودشان مدرسه را مدیریت می‌کنند.

مدیر مجتمع آموزشی و تربیتی عروج اندیشه با بیان اینکه این‌مجتمع از سال 95 فعالیت خود را در قالب مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی آغاز کرده است، گفت: فعالیت مجتمع از دوره پیش‌دبستانی شروع شده و اکنون تا پایه هشتم، هم دانش‌آموز دختر و هم پسر داریم و چون از سال 95 فعالیت را شروع کرده‌ایم، بچه‌ها امسال به پایه هشتم رسیده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت مجتمع در شهر یزد بیان کرد: این مجتمع دارای ۳ هزار دانش‌آموز است و هدفمان این بوده که تحول بنیادین در آموزش و پرورش را در عرصه عمل نشان دهیم و اجرا کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار