مدیر منطقه ۸ عملیات انتقال گاز کشور اعلام کرد:

صادرات 3 میلیارد مترمکعبی گاز از منطقه 8 کشور

تبریز (پانا) - مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز کشور از انتقال 8 میلیارد و 296 میلیون و 712 هزار مترمکعب گاز در 3 ماه نخست امسال برای مصارف مختلف از این منطقه خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۸۴۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد
صادرات 3 میلیارد مترمکعبی گاز از منطقه 8 کشور

فیروز خدایی بیان کرد: گاز انتقالی برای مصارف خانگی، نیروگاه ها، صنایع و صادرات از منطقه 8 عملیات گاز انتقال یافته و حدود 3 میلیارد مترمکعب هم به کشور‌های همسایه صادر شده است.

وی اظهار کرد: از این میزان بیش از 5 میلیارد مترمکعب گاز به شرکت‌های گاز استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان و کردستان تحویل داده شده است.

مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز گفت: به دلیل حساسیت و اهمیت مصرف گاز طبیعی در بخش‌های مختلف، فعالیت‌ها در واحد‌های مختلف عملیاتی با نظم و هماهنگی خاص به صورت شبانه روزی در حال انجام است تا هیچ مشکلی از بابت قطع و افت فشار گاز در فصول مختلف سال به وجود نیاید.

خدائی با اشاره به اجرای 6 مورد عملیات انشعاب گرم (هات تپ) بر روی خطوط لوله با هدف حفظ پایداری انتقال گاز و تاب آوری شبکه خطوط لوله در 3 ماه نخست سال جاری در این منطقه عملیاتی ادامه داد: با توجه به ضرورت انجام عملیات انشعاب گیری در خطوط مختلف محدوده تحت پوشش این منطقه، یک مورد از این عملیات مربوط به اخذ انشعاب 6 اینچ کارخانه قند مهاباد در محدوده خط 30 اینچ ابراهیم آباد- ارومیه و مورد دیگر هم مربوط به اخذ انشعاب 6 اینچ محور صفاخانه شاهین دژ در محدوده خط 40 اینچ تکاب- میاندوآب است.

وی یادآور شد: انجام عملیات انشعاب گرم (HOT-TAP) زمینه اجرای عملیات انشعاب گیری از خطوط لوله گازدار را بدون تخلیه آن فراهم کرده و سرعت عمل و ضریب ایمنی عملیات را افزایش داده است.

مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز از انتقال نزدیک به 34 میلیارد مترمکعب گاز از لوله‌ها و تاسیسات این منطقه در سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان گاز در سال 1401 نسبت به سال 1400 در حدود 7 درصد افزایش یافت.

ماموریت منطقه 8 گاز کشور که در تبریز مستقر است، دریافت گاز طبیعی از مناطق3، 7 و 9 و منابع خارجی (جمهوری آذربایجان) و انتقال ایمن و پایدار به مبادی مصارف داخلی کشور و پایانه‌های صادراتی (کشور‌های ترکیه، جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری ارمنستان) و همچنین بهره برداری و نگهداری از خطوط لوله است.

این منطقه از مناطق دهگانه شرکت انتقال گاز ایران است که با 3 هزار و 700 کیلومتر خط انتقال و 9 تاسیسات تقویت فشار، گاز تحویلی از مبادی تولید را به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و بخشی از استان‌های زنجان، کردستان، گیلان و پایانه صادراتی انتقال می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار