توصیه به کم‌آبیاری برای مقابله با خشکسالی

تهران (پانا) - معاون مدیر آب و خاک استان همدان با اشاره به کاهش میزان تخصیص آب از برخی سدهای استان،.به کشاورزان توصیه کرد تا کم آبیاری را برای مقابله با خشکسالی در دستور کار قرار دهند.

کد مطلب: ۱۳۷۷۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد
توصیه به کم‌آبیاری برای مقابله با خشکسالی

به گزارش ایانا، ناصر فتاحی در خصوص وضعیت حقابه کشاورزی استان بیان کرد: منابع آبی بخش کشاورزی به دو دسته آب‌های سطحی و زیرزمینی تقسیم می‌شود. چاه کشاورزان همان حقابه دریافتی از منابع زیرزمینی است. کشاورزان از قبل پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند و میزان حقابه آن‌ها از آب‌های زیرزمینی مشخص است.

وی ادامه داد: برای آب‌های سطحی هر سال با توجه به میزان بارندگی، جلسه‌ای تشکیل می‌شود و میزان حقابه را تعیین می‌کنند.

معاون مدیر آب و خاک استان همدان درباره میزان حقابه تخصیصی از سدها توضیح داد: برای اراضی پایین دست سد اکباتان؛ یک میلیون و 130 هزار متر مکعب، سد سرابی تویسرکان؛ یک میلیون و 300 هزار متر مکعب و سد نعمت‌آباد نیز 500 هزار متر مکعب حقابه تخصیص داده شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: برای سد شیرن‌سو و آبشینه به دلیل عدم موجودی سد، حقابه‌ای به ما تعلق نگرفت. همچنین درخواست ما برای حقابه سد کلان ملایر 6 میلیون متر مکعب بوده است اما 4 میلیون متر مکعب به ما تخصیص داده شد.

وی افزود: در سال زراعی 1401-1400، بارندگی استان همدان 240.08 میلی‌متر و نسبت به میانگین بلندمدت که 330 میلی‌متر است، 27 درصد کاهش داشتیم.

وی ادامه داد: در سال زراعی 1402-1401، بارندگی 263.06 میلی‌متر است که 9 درصد نسبت به سال گذشته بهتر شده است، اما نسبت به میانگین همچنان با 20 درصد کمبود داریم.

فتاحی اضافه کرد: کم آبی در استان همدان قطعا موجب کاهش تولیدات مخصوصا در قسمت محصولات دیم شده است. اراضی آبی نیز ناگزیرند تا از مخازن آب‌های زیرزمینی برداشت بیشتری داشته باشند تا محصولات آن‌ها دچار تنش نشوند.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه سازگاری با کم آبی، کم آبیاری را به کشاورزان توصیه کردیم.

فتاحی بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر، فشار بیشتری به مخازن آب‌های زیرزمینی آمده و در نتیجه استان همدان با مشکل کم آبی مواجه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار