سرپرست وزارت آموزش و پرورش در برنامه صف اول:

برنامه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش حول ۹ محور ترسیم و به نمایندگان مجلس ارائه شده است

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش در برنامه صف اول شبکه خبر با تشریح برنامه‌های خود برای وزارت آموزش و پرورش گفت برنامه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش حول ۹ محور ترسیم و به نمایندگان مجلس ارائه شده است.

کد مطلب: ۱۳۷۵۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
برنامه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش حول ۹ محور ترسیم و به نمایندگان مجلس ارائه شده است

رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در برنامه صف اول شبکه خبر در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه آیا شما سابقه معلمی دارید، اظهار کرد: سال۱۳۷۰ یعنی ۳۲ سال پیش وارد دانشسرای تربیت معلم شده‌ام، سال ۷۴ فارغ التحصیل شدم و سال ۷۵، بعد از یک سال معلمی، با شرکت در آزمون کنکور سراسری با رتبه ۳۴ وارد رشته دبیری زبان در دانشگاه رازی کرمانشاه شدم و به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شدم؛ پس از فارغ التحصیلی در روستایی در کرمانشاه معلم شدم و به طور همزمان در تهران نیز تدریس داشتم.

وی ادامه داد: در دوره کارشناسی ارشد به عنوان دانشجوی معلم نمونه انتخاب شدم و در دوره دکترا همچنان در آن روستا هم درس می‌دادم و درس هم می‌خواندم. سال ۸۴ مدیرکل ایثارگران بنیاد شهید شدم و به تهران آمدم و در سال ۸۷ با رتبه اول از دانشگاه علامه طباطبایی فارغ التحصیل شدم و به عضویت هیات علمی این دانشگاه درآمدم. در آن زمان معاون بنیاد شهید کشور شدم و به دانشگاه که برگشتم در گروه فاخر زبان‌شناسی دانشگاه علامه در حوزه تخصصی فارسی‌زبانان کار خود را ادامه دادم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ۱۲ سال بعد درجه استاد تمامی این دانشگاه را دریافت کردم و در سال۱۴۰۰ پژوهشگر نمونه شدم و در سال ۱۴۰۱ توفیق خدمت در دانشگاه فرهنگیان را پیدا کردم.

وی در ادامه در مورد اینکه فرزندانش در چه مدارسی تحصیل می‌کنند، گفت: پسرم در مدرسه شاهد درس می‌خواند که یک مدرسه دولتی است و برای افرادی است که خود معلم هستند و یا انتصاب به ایثارگران دارند. این مدارس امتیازهایی دارند و پسر من نیز مقام استانی اذان دارد که در این مدرسه محصل است.

وی با اشاره به کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس دولتی اظهار کرد: برنامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کردم که در آن تحول در آموزش و پرورش را حول ۹ محور ترسیم کردم؛ یکی از کلیدی‌ترین این موارد، مدرسه است. معتقدم باید با ایده به مدرسه بازگردیم که انشالله این تحول را کلید خواهیم زد. کانون تحول، مدرسه؛ محل تحول، کلاس و عامل تحول نیز معلم است. باید مدارس دولتی به گونه‌ای اداره شوند که اولین گزینه انتخابی مردم برای تحصیل فرزندان خود، مدرسه دولتی باشد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: باید روی مدارس دولتی کار کنیم، یکی از برنامه‌های محوری ما در مدیریت جدید آموزش و پرورش این امر خواهد بود. اگر مدارس دولتی رتبه‌بندی شوند که در سند تحول بنیادین هم روی آن تاکید شده است، تمرکز بر آموزش و پرورش شکل می‌گیرد، همه کشورهایی که پیشرفت کردند روی آموزش و پرورش کار کردند و در آن کشورها مبنای تحول در جامعه، آموزش و پرورش است.

باید به آموزش و پرورش بازگردیم تا مسائل ما حل شود

صحرایی بیان کرد: باید به آموزش و پرورش بازگردیم تا مسائل ما حل شود، اگر کار فرهنگی در آموزش و پرورش انجام شود آسیب اجتماعی کم خواهد شد؛ مسیر داشتن ایران قوی، آموزش و پرورش و معلمان قوی است و بدون کمک آموزش و پرورش این امر، ممکن نیست این موضوع را سند تحول بنیادین نیز می‌گوید.

وی با اشاره به بودجه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: موضوع بودجه موضوع مهمی است و نارضایتی زیادی در این باره وجود دارد؛ این امر چالش اصلی آموزش و پرورش است زیرا اکنون ۹۷.۵ درصد بودجه صرف امور پرسنلی می‌شود. برای کار فرهنگی باید به اندازه سایر کارها هزینه کنیم لذا نیاز به وفاق ملی برای تقویت آموزش و پرورش داریم. آموزش و پرورش نسبت به سال‌های پیشین و قبل انقلاب پیشرفت کرده است و بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش در خود آن قابل حل است. باید تقویم آموزشی، منابع، کلاس درس و معلم را تقویت کنیم. اصلاح نظام تعلیم و تربیت از آموزش تا سنجش، مولد سازی و منابع آموزش و پرورش، دست خود این وزارت خانه است. آموزش و پرورش اگر بخواهد از درون خود را تقویت کند، کارهای خیلی زیادی می‌تواند انجام دهد.

ساختار آموزش و پرورش به تحول نیاز دارد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ساختار امروز آموزش و پرورش نسبت به گذشته فرقی نکرده، اما دنیای پیرامون آن تغییر داشته است. بزرگترین نهاد دولتی، آموزش و پرورش است اگر ظرفیت این وزارت‌خانه به مثابه یک دستگاه و سازمان عمل کند در درون خود خلق ثروت می‌کند.

وی با تاکید براینکه تحول از درون آموزش و پرورش آغاز می‌شود، اشاره کرد: مولدسازی ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای آموزش و پرورش است. سال‌ها از کمبود بودجه می‌گوییم اما راهکار نمی‌دهیم خلاقیت در مدیریت امر مهمی است، در برون آموزش و پرورش نیز اصلاح نگاه مدیران به این وزارت مهم است.

صحرایی افزود: رئیس جمهور هرگونه هزینه در آموزش و پرورش را سرمایه گذاری می‌دانند و دولت ۴۲ همت برای رتبه‌بندی معلمان بودجه اختصاص داد، زیرا معتقد است هر هزینه‌ای در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است و این سرمایه گذاری تضمین کننده تقویت سایر ساحت‌ها خواهد بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: به مدیران کشور می‌گویم برای داشتن ایران قوی آموزش و پرورش را قوی کنید تا ایران قوی شود. در آموزش و پرورش نیز معلمان مهم هستند، سرمایه اجتماعی کشور و شریف‌ترین قشر ما معلمان هستند.

وی اضافه کرد: وزیر آموزش و پرورش باید کار خود را از مدرسه شروع کند و بین مدرسه، منزل، مسجد و محله ارتباط برقرار کند تا زیست بوم تربیت درست شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه از ظرفیت مدارس باید استفاده کرد، اظهار کرد: در تابستان و اوقات فراغت مدارس تعطیل هستند اما باید همه نهادهای فرهنگی نقطه تربیت را مدرسه بگذارند، ما نیز حاضریم مدارس را در تابستان در خدمت نهادهایی که کار فرهنگی می‌کنند بگذاریم، لذا امسال ۱۰ هزار مدرسه را پیش‌بینی کردیم، اما می‌توانیم تعداد همین مدارس را هم افزایش دهیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در برنامه پیشنهادی‌ که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، ۸ برنامه ارائه کردم که سند تحول بنیادین یکی از برنامه‌های اصلی خواهد بود؛ سند تحول یک سند کارشناسانه و با ظرفیت بالا است که در حد نظر باقی مانده است. این سند نیاز به نگاشت قانونی و نهادی لازم دارد، زیرا اجرای سند تحول نیاز به مشارکت سایر دستگاه‌ها دارد و با این نگاشت‌ها می‌توان از مشارکت سایر دستگاه‌ها و نهادها بهره برد.

صحرایی با بیان اینکه سند تحول به نگاشت‌های مدرسه‌ای و رسانه‌ای نیاز دارد، بیان کرد: سند شش زیرنظام دارد که باید براساس آن برنامه‌ریزی کنیم. باید برای اجرای این سند یک نرم افزار جامع یک پارچه نوشته و سند در این نرم‌افزار اجرایی شود.

در آموزش و پرورش به پیگیری منویات مقام معظم رهبری خواهم پرداخت

وی با بیان اینکه دومین محور برنامه‌هایم تربیت معلم است، اظهار کرد: در دهه ۷۰ حدود ۵۲۱ مرکز تربیت معلم داشتیم. دانشگاه فرهنگیان نیز سال ۹۱ شروع به کار کرد. ایده و آرمان اصلی ما این است تمامی معلمان از دانشگاه تربیت معلم یعنی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی جذب شوند.

وی با بیان اینکه از سال۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود ۵۰۴ هزار معلم وارد آموزش و پرورش شده است که حدود ۲۰ درصد از طریق این دو دانشگاه بوده است؛ اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان مشکل فضا دارد، لذا ازسال گذشته در شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی بحث کیفیت بخشی به دانشگاه را مطرح کردیم تا همه دانشسراها به دانشگاه فرهنگیان بازگردند و ساختمان‌های دانشگاه علمی کاربردی متعلق به دستگاه‌های اجرایی برای مدتی و در راستای استفاده بهینه در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: مطلوب ما این است که دانشگاه فرهنگیان ۴۰ هزار دانشجو بگیرد تا بتواند سالی۴۰ هزار معلم به آموزش و پرورش بدهد. این عدد اکنون ۲۰ هزار نفر است. امسال کنکور اختصاصی تربیت معلم داریم که کاری جدید و ملی است همچنین با کمک یک دانشگاه دیگر در ۵ رشته دانشجو تربیت می‌کنیم تا برای معلمی جذب آموزش و پرورش شوند.

صحرایی بیان کرد: چند هدف برای دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته‌ایم که تحقق این اهداف به فضای فیزیکی در این دانشگاه نیاز دارد، لذا مشکل فضا در دانشگاه فرهنگیان باید حل شود و برای تحقق این امر به وفاق ملی نیاز داریم تا از اموال موجود دولت استفاده بهینه کنیم، و بر این اساس کیفیت دانشگاه تربیت معلم در دوره مدیریت جدید افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در دانشگاه فرهنگیان جز پیگیری منویات مقام معظم رهبری کار دیگر نکردم در آموزش و پرورش هم همینطور است اما برای این پیگیری نیاز به کمک همه دستگاه‌ها داریم.

معلمان سرمایه اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند

وی اظهار کرد: معلمان سرمایه اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند، لذا برنامه ویژه‌ای برای معیشت، منزلت و مرجعیت معلمان داریم. یکی از این موارد تاسیس مرکز ملی توانمندسازی سرمایه انسانی آموزش و پرورش است. از دیگر برنامه‌ها کارآمد سازی نظام مدیریتی آموزش و پرورش، عدالت تربیتی، تمرکز بر مدرسه و توجه به نظام مالی جدید، خانواده و فضا و تجهیزات نیز از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

صحرایی گفت: فضای آموزشی، معلم سوم است و یک بُعد یادگیری بر اساس فضا و محیط شکل می‌گیرد. معماری در تربیت فرد نقش مهمی دارد. در کشور ما علاوه بر بُعد اسلامی، معماری محلی و ملی داریم سازمان نوسازی طرحی دارد که انواع نقشه‌های ساختمانی توسط معماران در اختیار است و الگوی بومی، اسلامی ایرانی مدارس در هر منطقه مشخص است.

آزمون‌های نهایی به اندازه کنکور حساس و مهم است؛ اما حمایت و پشتیبانی تمامی امکانات کشور مانند کنکور را نداریم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در مدارس عناصر هویت ایرانی نیز باید به کار گرفته شود و بنابر فرمایش مقام معظم رهبری؛ «محیط مدرسه باید شوق انگیز باشد» لذا برنامه ویژه‌ای داریم تا در هر منطقه متناسب با زیست بوم مدارس ساخته شوند.

وی ادامه داد: فضا و تجهیزات ارتباط مستقیم با یادگیری دارد و نظام‌های آموزشی جدید به سمت مباحثه و حل مساله آمده‌اند، لذا به این امر در سند زیر نظام و فضا توجه شده است.

وی درباره قانون تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور و برگزاری آزمون‌های نهایی بیان کرد: وقتی که سرپرستی آموزش و پرورش را به عهده گرفتم، چند چالش جدی داشتیم. چالش اول رتبه‌بندی معلمان بود که در این مدت تمام افراد رتبه‌های خود را کسب کردند و در حال حاضر در حال بررسی اعتراضات به رتبه‌های اختصاص داده شده هستیم. و در نهایت آیین نامه رتبه بندی را اصلاح خواهیم کرد.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آزمون نهایی با تاثیر۴۰ درصد ضریب قطعی در کنکور اثر گذار است و این قانون برای کمک به دانش آموز و تعلیم و تربیت است، زیرا دانش آموزان در طول سه ساعت کنکور تمام زندگی خود را به آزمون می‌گذاشتند که به آموزش ارتباطی نداشت.

صحرایی با تاکید براینکه آموزش و سنجش در کنار هم هستند، گفت: سازمان سنجش طی دو روز کنکور را برگزار می‌کند و تمام امکانات کشور برای برگزاری کنکور بسیج می‌شود و بودجه کافی نیز برای این کار در اختیار سازمان سنجش قرار می‌گیرد، آما آزمون‌های نهایی با همان حساسیت در آموزش و پرورش و طی یک فرایند برگزار می‌شود، اما آن حمایتی که از سازمان سنجش می شود را ما نداریم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ۲۵ روز آزمون نهایی داریم که ۴۶ آزمون نهایی برگزار می‌کنیم، سازمان سنجش برای برگزاری کنکور، ۱۷۳۹ حوزه امتحانی دارد و آموزش و پرورش ۵ هزار حوزه امتحانی دارد، لذا ایمنی چنین آزمونی از سوی آموزش و پرورش به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد.

وی تاکید کرد: آزمون ما سالم است، بعد از برگزاری آزمون، انتشار سوال مهم نیست، اما نباید پیش از برگزاری آزمون، سوال فاش شود، لذا از تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم و از دستگاه‌های سیگنال‌یاب و... استفاده می‌کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: عکس گرفتن از سوالات به منزله لو رفتن نیست، این موضوع، انتشار سوال است، لذا به خانواده‌ها اطمینان می‌دهم که دقت کافی در این بحث داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار