در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

چندین راهکار برای کاهش مدرک‌گرایی دانش‌آموزان

تهران (پانا) _ عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است برنامه‌های کارورزی و گفت‌وگو با کارفرمایان موفق، می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا ایده آل‌گرایی در زمینه مدرک‌گرایی را کاهش دهند و بلافاصله بعد از تمام شدن مدرسه شغلی انتخاب کنند که با علاقه و استعداد آن‌ها منطبق باشد. 

کد مطلب: ۱۳۷۱۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد
چندین راهکار برای کاهش مدرک‌گرایی دانش‌آموزان

بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت بازار کار برای دیپلمه‌ها گفت: «بازار کار پذیرای دانش‌آموزان دیپلمه است، اما به دلیل رقابت بسیار بالا در بازار کار‌ممکن است برای این دسته از افراد سخت باشد کار پیدا کرد.»

وی افزود: «دلیل عدم پذیرش سریع دیپلمه‌ها در بازار کار این است که دانش‌آموزان دیپلمه در دوره تحصیلی خود به موضوعات مشابه بازار کار مرتبط با رشته خود تمرکز نمی‌کنند و ممکن است مهارت‌های لازم برای شغل خاصی را نداشته باشند. در ضمن، بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند که متقاضیان تحصیلات بالاتری داشته باشند.»

نظام آموزشی بسترهای آموزش و توسعه مهارت‌های شغلی را آماده کند

رحیمی اظهار کرد: «نظام آموزشی باید بهترین بسترهای آموزش و توسعه مهارت‌های شغلی را برای دانش آموزان ارائه دهد. برای مثال دوره‌های حرفه‌ای برای تمامی رشته‌ها برگزار کند. تدریس مواد حرفه‌ای و آموزش مهارت‌های عملی مرتبط با حوزه شغلی، کسب و کار، فناوری و سایر حوزه‌های مرتبط با بازار کار ضرورت دارد.»

وی افزود: «ایجاد روابط و همکاری با شرکت‌ها، صنایع و سازمان‌های مختلف به منظور آشنایی دانش‌آموزان با نیازهای بازار کار، تجربه‌های کاری و تبادل دانش از مواردی لست که نظام آموزشی باید به آن توجه ویژه داشته باشد.»

مهارت آموزی به جذب سریع در بازار کار کمک می‌کند

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اهمیت تمرینات مرتبط با کار در دوران تحصیل برای شغل‌یابی دانش‌آموزان گفت: «ارائه فرصت برای تمرین و کار عملی به‌طور مستقیم در زمینه کاری، مهارت‌های کاربردی و روش کار در آن حوزه اهمیت دارد. درواقع فراهم کردن فرصت‌های کسب تجربه عملی در زمینه‌های مختلف برای دانش آموزان به آشنایی آنها با محیط کار کمک کرده و نتیجه این مهم جذب سریع در بازار کار است.»

رحیمی درباره هدایت دانش آموزان به سمت بازار کار گفت: «ابتدا باید به توسعه مهارت‌های شغلی و آگاهی از فرصت‌های شغلی در بازار کار توجه داشت. برنامه‌های کارورزی و تمرین شغلی، نمایشگاه‌های شغلی و گفت‌وگو با کارفرمایان موفق، می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا ایده‌آل گرایی در زمینه مدرک‌گرایی را کاهش دهند و شغلی انتخاب کنند که با علاقه و استعداد آنها منطبق باشد.»

وی افزود در خصوص اثرات جذب زودهنگام دیپلمه‌ها (بدون رفتن به دانشگاه) در توسعه اقتصاد ایران گفت: «قاعدتا دانش‌آموزان با توجه به توانمندی‌های فردی، مهارت‌های شغلی و بازار کار بهتر می‌توانند به اشتغال و ایجاد ارزش برای اقتصاد کمک کنند. همچنین، بهبود بازار کار نیز باعث شده که این دانش‌آموزان در برجسته‌ترین شغل‌ها و موقعیت‌های شغلی برای رشد و توسعه خود قرار گیرند که این مسئله بر اقتصاد کشور تاثیر بسیار دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار