استاندار قزوین:

در حوزه تربیتی مدارس وحدت رویه نداریم

قزوین(پانا)- استاندار قزوین گفت در حوزه تربیتی و پرورشی خالی از این وحدت‌رویه هستیم و برنامه‌های پرورشی مدارس کاملاً سلیقه‌ای اجرا می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۶۸۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
در حوزه تربیتی مدارس وحدت رویه نداریم

محمدمهدی اعلایی امروز در جلسه دوم شورای آموزش و پرورش استان قزوین که در سالن جلسات شهیدچگینی ادار‌ه‌کل آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری و مردم ما ایجاد یک شرایط متفاوت در آموزش و پرورش را مطالبه می‌کنند و به همین خاطر باید با یک نگاه خلاقانه به سمت ایجاد تحول در آموزش و پرورش برویم.

وی اضافه کرد: نگاه ما نباید این باشد که این تحول حتماً باید در سطح ملی و به شکل سلسله‌مراتبی اتفاق بیفتد؛ البته بخشی از این تحول باید در سطح ملی اتفاق بیفتد، اما بخش دیگری از تحول هم باید در فضای تحت مدیریت ما در استان قزوین اتفاق بیفتد.

اعلایی ادامه داد: بخشی از اصلاح امور آموزش و پرورش متکی به نرم‌افرازها است، اما بخش دیگر اصلاح ساختار آموزش و پرورش متکی به متولیان و منابع انسانی است که برای اصلاح این بخش نمی‌توان در سطح ملی برنامه‌ریزی کرد و برای اصلاح حوزه منابع انسانی آموزش و پرورش باید در سطح استان و حتی شهرستان برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.

لزوم شناسایی نیروهای جوان و توانمند آموزش و پرورش استان قزوین

استاندار قزوین با تأکید بر لزوم شناسایی نیروهای جوان توانمند، خوشفکر، باانگیزه، باسواد و متعهد در مجموعه آموزش و پرورش استان قزوین گفت: در هیچ دستگاهی به اندازه آموزش و پرورش نیروی انسانی توانمند نداریم و در گذشته هم متداول بوده که از نیروهای قوی آموزش و پرورش در سایر دستگاه‌ها هم به عنوان مدیر استفاده شود. بنابراین برای شناسایی نیروهای جوان توانمند آموزش و پرورش باید بیشتر وقت بگذاریم.

اعلایی اضافه کرد: بنابراین یک گروهی در شورای آموزش و پرورش تشکیل می‌شود که کار این گروه مراجعه به همه مدارس و ادارات آموزش و پرورش و شناسایی نیروهای جوان باسواد و نخبه به ویژه در حوزه‌های مدیریت و برنامه‌ریزی است. چرا که چنین استعدادهایی در سطح مدارس استان قزوین داریم، اما متأسفانه آن‌طور که باید و شاید شناخته نشده‌اند تا بتوانند در فرآیند تحول‌آفرینی آموزش و پرورش نقش‌آفرین باشند.

وی ادامه داد: البته در فضای مدیریتی دستگاه‌های اجرایی یک مقاومت اولیه برای به‌کارگیری جوانان وجود دارد و تصور بر این است که باید برای استفاده از جوانان حتماً زمان خاصی طی شود؛ در حالی که این نگاه دولت سیزدهم و نگاه مبنایی مقام معظم رهبری نیست. بنابراین در سال 1402 جوان‌سازی بدنه مدیریتی و تصمیم‌گیر آموزش و پرورش باید در دستور کار قرار گیرد.

رویکردهای تربیتی و پرورشی مدارس استان یکسان‌سازی شود

رئیس شورای آموزش و پرورش استان قزوین همچنین بر لزوم یکسان‌سازی رویکردهای تربیتی و پرورشی در همه مدارس استان قزوین تأکید کرد و گفت: در حال حاضر شاهد این هستیم که نگاه تربیتی 2 مدیر مدرسه متفاوت است و برای نمونه یک مدیر مدرسه به سخت‌گیری در اجرای فرائض دینی اعتقاد دارد و دیگری برعکس اعتقاد دارد که سهل‌گیری در اجرای فرائض دینی اثر مثبت دارد.

اعلایی تصریح کرد: بنابراین باید در حوزه تربیتی و پرورشی در مدارس استان قزوین به یک وحدت رویه برسیم. در ضمن برای مباحث آموزشی تعداد بسیاری طرح را با وحدت رویه اجرا می‌کنیم، اما در حوزه تربیتی و پرورشی خالی از این وحدت‌رویه هستیم و امور پرورشی مدارس کاملاً سلیقه‌ای اداره می‌شود و متکی به این است که مدیران مدارس چه برداشت‌ها و نگاه‌هایی دارند.

وی افزود: نظام مشاوره در آموزش و پرورش استان قزوین باید از رفتارهای کلیشه‌ای و رفع مسئولیت خارج شود و فقط داشتن یک مدرک تحصیلی در حوزه مشاوره نباید باعث شود که به هر فردی به عنوان مشاور آموزشی و تربیتی اعتماد کنیم.

مهم‌ترین رسالت آموزش و پرورش تعلیم معارف نورآنی قرآن و نهج‌البلاغه است

امام جمعه قزوین هم در این جلسه با بیان اینکه در جامعه افرادی هستند که فقط از صداهای موجود در فضای مجازی، اینترنت و ماهواره دنباله‌روی می‌کنند، گفت: یعنی ما نتوانستیم این افراد را طوری تربیت کنیم که اگر در یک فضای فریبنده تهاجم فرهنگی افتاد، بتواند موضع گرفته و اصالت انسانی خودش را حفظ کند.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی اضافه کرد: افراد دنباله‌رو کسانی هستند که مانند برگ‌های پاییزی درختان هر نسیمی جایی بوزد، اینها دوان‌دوان به دنبال آن نسیم می‌روند. نمونه آن افرادی هستند که اسیر احزاب، گروهک‌ها و جناح‌ها شدند و هر طرفی که گروهک‌ها دویدند، اینها هم دویدند؛ چرا که روی اصالت شخصیت آنها کار نکرده بودیم و به همین خاطر اسیر دیگران شدند.

وی ادامه داد: مهمترین رسالت آموزش و پرورش این است که کاری کند تا فرزندان ما در سمت‌وسوی علم ربانی به حرکت درآیند و در زمینه کسب معارف نورآنی قرآن کریم و نهج‌البلاغه فعال باشند.

معلمان در ابعاد تربیتی و پرورشی به بازآموزی نیاز دارند

رئیس ستاد اقامه نماز استان قزوین هم در ادامه این جلسه با بیان اینکه معلمان اثرگذارترین قشر جامعه هستند، گفت: تجلیل و تقدیر از معلمان جزو تکالیف روزانه ماست، اما آنچه مهم است ارتقای جایگاه معلم در راستای توسعه و تعالی جامعه است و به همین خاطر معلمان در ابعاد تربیتی و پرورشی به یک بازآموزی نیاز دارند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدقریش موسوی افزود: بنابراین معلمان نیاز به انس با قرآن و توانمندسازی در حوزه تفسیر قرآن دارند و باید درس اخلاق را مانند طلاب و روحانیون یاد بگیرند و این واقعیتی است غیرقابل انکار.

وی ادامه داد: اهتمام به ارتقای جایگاه معلمان باید بیش از اهتمام به جایگاه طلاب و حوزویان باشد، چرا که بچه‌های ما زیر دست معلمان تعلیم و تربیت می‌شوند. بنابراین ارائه درس اخلاق به معلمان و ارتباط دادن آنها با نهج‌البلاغه، تفسیر قرآن، مهدویت و نماز یک نیاز ضروری است و در حال حاضر همکاری لازم در این حوزه را در معلمان استان قزوین نمی‌بینیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار