در گفت‌وگو با پانا:

تغییر محتوای آموزشی با تحولات فناوری همگام باشد

تهران (پانا) - یک کارشناس آموزش و پرورش معتقد است با توجه به اینکه آموزش به سمت تکنولوژی محورشدن می‌رود بازنگری در محتواهای درسی بیش از گذشته ضروری است.

کد مطلب: ۱۳۶۱۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد
تغییر محتوای آموزشی با تحولات فناوری همگام باشد

بعد از گذراندن دوران کرونا و تجربه آموزش آنلاین، به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت به لحاظ تکنیک و روش آموزش دچار تحول شد. نظام آموزشی با دنیای تازه‌ای از تکنیک‌های آموزش آشنا شد که در شرایط کنونی با حضوری شدن مدارس نباید از این تجربه مهم غافل شد.

با رشد فناوری آموزش آنلاین متحول شده است

الهام یوسفی، کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش به سمت تکنولوژی‌محور شدن می‌رود، گفت: «بعد از اتفاق کرونا دنیا در حوزه آموزش آنلاین صاحب تجربه عمیق و اثرگذاری شد.»

یوسفی افزود: «به مرور با رشد روز افزون فناوری‌های نوین، آموزش به‌صورت آنلاین بیشتر از گذشته اجرایی خواهد شد و این مهم نیاز به حضور فیزیکی صرف در کلاس درس را کمتر خواهد کرد.»

وی گفت: «در همین ارتباط لازم است تغییراتی در محتوای آموزشی نیز اتفاق بیافتد.»

باید تغییر محتوای آموزشی با تحولات فناوری همگام باشد

این کارشناس آموزش و پرورش اظهار کرد: «با توجه به رشد روزافزون علم و فناوری، محتوای آموزشی نیز باید با این تغییرات همگام شود. در برخی موارد، ممکن است که بعضی از دروس ابتدایی کاملاً نیاز به بازنگری داشته باشند، درحالی‌که دروس پیشرفته‌تر نیاز به توسعه دارند.»

وی افزود: «به‌عنوان مثال، دروسی مثل ریاضیات و علوم دقیق با توجه به تغییرات نیازمند بازنگری شوند. همچنین، دروسی که به تکنولوژی مرتبط هستند مانند برنامه‌نویسی و شبکه‌های کامپیوتری نیز باید در محتواهای درسی گنجانده شوند.»

ضرورت تغییر در ساختار آموزشی با رشد تکنولوژی

یوسفی اظهار کرد: «با توجه به روش‌های آموزشی به روز شده، دانش‌آموزان در آینده می‌توانند محتوا را به روش‌های جدید و مؤثرتر یاد بگیرند. آموزش به‌صورت آنلاین و استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی، می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا به‌راحتی و با سرعت بیشتری مفاهیم را فهمیده و یادگرفته و درک بهتری از مطالب داشته باشند. همچنین، استفاده از تصاویر، ویدئوها و شبیه‌سازهای جدید، می‌تواند کمک کننده باشد تا دانش‌آموزان به راحتی یاد بگیرند.»

وی با اشاره به اثرگذاری تغییرات تکنولوژی بر روی نظام آموزشی گفت: «با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی، فرآیند آموزش و پرورش نیز باید بازنگری شود. از جمله تغییرات می‌توان به تغییر در ساختار و شیوه تدریس، استفاده از دستگاه‌های هوشمند و فناوری‌های نوین، توسعه مهارت‌های جدید و تلاش برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش اشاره کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار