صدور فرمان پوتین برای پذیرش مفهوم جدید سیاست خارجی روسیه

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری روسیه امروز جمعه با امضای فرمانی، مفهوم جدید سیاست خارجی این کشور را تایید و با آن موافقت کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۹۷۰۵
لینک کوتاه کپی شد
صدور فرمان پوتین برای پذیرش مفهوم جدید سیاست خارجی روسیه

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه اعلام کرد که فرمانی را برای پذیرش مفهوم جدید سیاست خارجی روسیه صادر کرده است.

پوتین در نشستی با اعضای دائم شورای امنیت گفت: امروز فرمانی را امضا کردم که مفهوم به روز شده سیاست خارجی روسیه را تشریح می‌کند.

پوتین گفت که وزارت خارجه روسیه به همراه سایر بخش‌ها سخت تلاش کرده اند تا مفهوم جدید سیاست خارجی را با واقعیت‌های مدرن مطابقت دهند.

شورای امنیت روسیه پیشتر تاکید کرده بود که مفهوم جدید سیاست خارجی این کشور منعکس کننده رویکرد جدیدی در روابط مسکو با غرب است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز طی سخنانی تاکید کرد که این فرمان آمریکا را محرک اصلی سیاست‌های روسیه‌هراسی در جهان می‌داند.

لاوروف روز جمعه در نشست شورای امنیت روسیه افزود: سیاستی که با هدف تضعیف روسیه از هر طریق ممکن است، به عنوان نوع جدیدی از جنگ ترکیبی توصیف می شود.

وی افزود: منطق پشت مفهوم جدید سیاست خارجی روسیه منعکس کننده تغییرات انقلابی در امور بین‌المللی است و از حق مردم روسیه برای موجودیت و توسعه آزاد دفاع خواهیم کرد.

لاوروف تاکید کرد که مفهوم جدید سیاست خارجی روسیه امکان اتخاذ اقدامات مشابه یا متفاوت را در پاسخ به اقدامات غیردوستانه علیه روسیه فراهم می کند.

وی گفت: مفاد این مفهوم فرض می کند که اقدامات ضد روسیه از سوی کشورهای غیردوست در صورت لزوم به شدت سرکوب خواهد شد.

مهمترین مفاد سند مفهوم جدید سیاست خارجی روسیه

به نوشته اسپوتنیک، بر اساس مفهوم جدید سیاست خارجی روسیه که در پورتال رسمی اینترنتی اطلاعات حقوقی منتشر شده است، مسکو نه خود را دشمن غرب می داند، نه خود را از آن منزوی می کند و نه قصد خصمانه ای نسبت به آن دارد.

در این سند مفهوم جدید سیاست خارجی روسیه آمده است که روسیه خود را دشمن غرب نمی‌داند و خود را از غرب منزوی نمی‌کند و قصد خصمانه‌ای نسبت به آن ندارد و بر آگاهی خود از بیهودگی رویارویی با روسیه و پذیرش واقعیت چندقطبی و بازگشت به مرور زمان برای تعامل بر اساس اصول برابری در حاکمیت و احترام به منافع تکیه می کند.

براساس این مفهوم، روسیه از ارتش برای دفع و جلوگیری از هرگونه حمله مسلحانه علیه خود یا هر یک از متحدانش استفاده خواهد کرد و مسکو به ویژه به تقویت همه جانبه روابط و هماهنگی با مراکز قدرت جهانی دوست -چین و هند- اهتمام دارد.

این مفهوم جدید، پروژه پیشرو روسیه در قرن بیست و یکم را تبدیل اوراسیا به فضای یکپارچه صلح، ثبات و رفاه می داند و با سیاست خطوط تقسیم در منطقه آسیا و اقیانوسیه مخالف است.

براساس این سند مفهوم جدید سیاست خارجی روسیه، یکی از اولویت های روسیه حذف «مبانی هژمونیک» از جانب ایالات متحده و دیگر کشورهای غیردوست در امور بین المللی خواهد بود.

براساس این مفهوم، روسیه در تلاش است تا نظم جهانی را شکل دهد که امنیت قابل اعتماد و فرصت‌های برابر را برای همه فراهم کند.

دربخش دیگری از این مفهوم جدید سیاست خارجی که در شبکه روسیا الیوم منتشر شده، آمده است که روسیه در مورد توسعه احتمالی سلاح های بیولوژیکی و سمی تحقیق خواهد کرد.

براساس این مفهوم، روسیه تلاش می کند تا بر اساس اصل مقابله به مثل، امنیت برابر برای همه کشورها تحقق یابد.

این سند همچنین ایالات متحده آمریکا را محرک اصلی و منبع اصلی سیاست ضد روسی و بزرگترین تهدید پیش روی جهان و توسعه بشر می‌داند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار