دانش‌آموزخبرنگار پانا روایت می‌کند؛

نصف جهان پُر از رمز و راز

شهریار (پانا) - دانش‌آموزخبرنگار پانا در سفر نوروزی به شهر اصفهان، سی‌ و سه‌ پل را به‌عنوان یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی اصفهان خواند و نقش جهان را به عنوان شاهکار معماری ایران زمین معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۹۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
نصف جهان پُر از رمز و راز

وقتی که وارد استان اصفهان شدم، حیرت انگیز بودم چون به استانی سفر کردم که بدون شک نصف جهان است. پس تصمیم گرفتم به جایی بروم که تعریف آنجا زبانزد همه است.‌ به نقش جهان و از نماد استان اصفهان یعنی سی و سه پل دیدن کردم. به شهری رفتم که گویی تمام جهان با نقوش مختلف در یک مکان جمع شده بود.

میدان نقش جهان اصفهان، ثبت سازمان یونسکو شده است به همین دلیل شهرت و شکوه بین المللی دارد. میدان نقش جهان، پس از این که اصفهان در دوره صفویان به پایتخت ایران تبدیل شد، رونق بسیاری گرفت. میدان نقش جهان به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است.

در نقش جهان بنا های مختلفی وجود دارد، همچون مسجد جامع عباسی که مهم ترین آثار تاریخی نقش جهان اصفهان این مسجد است مسجد جامع اصفهان، دارای مناره ها و گنبد بسیار زیبایی است. دومین مسجد در نقش جهان مسجد شیخ لطف الله است. شیخ لطف الله که گنبد زیبایی در گوشه ی این میدان به چشم می خورد که بی شک توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده است زیرا این مسجد بدون مناره است.

سردر قیصریه، عمارت عالی قاپو و بازار قیصریه که بازار اصفهان جزو بزرگترین و زیباترین بازار های ایران است. ورودی بازار در میدان نقش جهان توسط سردری زیبا دارد. حجره ها در نقش جهان دارای سوغات استان اصفهان که شامل خوراکی های متنوع، صنایع دستی، ظروف مسی، فرش می شوند.

بعد از نقش جهان به نماد استان اصفهان یعنی سی و سه پل رفتم. این پل یکی از یازده پل اصفهان است که از رودخانه زاینده‌رود عبور میکند. سی و سه پل علاوه بر زیبایی حیرت آوری که دارد، به‌عنوان طولانی ترین پل روی زاینده رود شناخته می شود. پل سی و سه پل مربوط به دوران حکومت شاه عباس صفوی است و در سلسله صفویه ساخته شده است. سی و سه پل طولانی‌ترین پل در بین پل‌های اصفهان و بزرگ‌ترین بنای روی آب در جهان است.

هر ساله استان اصفهان گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. وقتی که به نقش جهان و سی و سه پل رفتم شوق بازدید از جاذبه های تاریخی و تماشایی این مرز و بوم برایم چند برابر شد.

خبرنگار دانش آموز: زهرا کمالی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار