منارجنبان یکی از آثار دیدنی اصفهان

اصفهان (پانا) - دانش‌آموز خبرنگاران پانا در ایام نوروز منارجنبان اصفهان یکی از آثار دیدنی اصفهان را معرفی کرده است.

کد مطلب: ۱۳۵۹۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد
منارجنبان یکی از آثار دیدنی اصفهان

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان است. این بنا در سال ۷۱۶ قمری ساخته شده و عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» در آن به خاک سپرده شده‌است. کارلادان یکی از روستاهای معروف منطقه ماربین باستان است. نکته قابل توجه دربارهٔ این بنای تاریخی این است که با حرکت دادن یک مناره، مناره دیگر نیز به حرکت و جنب و جوش می‌آید و لازم است ذکر شود هر مناره دارای پهنای ٩ متری و بلندای ١٧ متری است. تاریخی که بر فراز سنگ عمو عبدالله نوشته شده‌است سال ۷۱۶ هجری را نشان می‌دهد که در دوره سلطان محمد خدابنده الجایتو ، ایلخان مسلمان است.

منارجنبان یکی از مشهورترین و به نام ترین جاذبه های اصفهان است که شروع ساخت آن به قرن هشتم برمی‌گردد. همانطور که از نام آن مشخص است، این بنا دو مناره دارد که از آن دوران تا به امروز در حال جنبیدن و حرکت هستند و همچنان محکم و پابرجا ایستاده اند. این ساختمان با سقف گنبدی شکلش که با کاشی های لاجوردی تزیین شده است، معماری منحصر به فردی دارد و به خوبی می توان آن را یک نمونه بارز از معماری ایرانی دانست.

این بنا دارای ۲ مناره هر کدام به ارتفاع ۱۷.۵ متر از سطح زمین است که با تکان خوردن هر کدام از این مناره ها، مناره دیگر هم به لرزش در می آید.

جالب است بدانید که در لرزش این مناره ها، فقط مناره ها نیستند که می لرزند بلکه در واقع تمام بنا به لرزه در می‌آید.

دانش آموز خبرنگاران: ستایش صالح پور، هستی جعفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار