روسیه، جمهوری آذربایجان را به نقض آتش‌بس با ارمنستان متهم کرد

تهران (پانا) - روسیه جمهوری آذربایجان را به نقض توافقنامه آتش‌بسی که به جنگ ۲۰۲۰ با ارمنستان پایان داد، متهم کرده است.

کد مطلب: ۱۳۵۸۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
روسیه، جمهوری آذربایجان را به نقض آتش‌بس با ارمنستان متهم کرد

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزارت دفاع روسیه شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که «واحدی از نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان ۲۵ مارس (پنجم فروردین) از خط تماس در منطقه شوشا عبور کردند که این اقدام ناقض» توافقنامه نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) است.

این بیانیه افزود که صلحبانان روس «در حال اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از تشدید تنش و اقدامات تحریک‌آمیز متقابل هستند.»

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان شنبه اعلام کرد که کنترل برخی از جاده‌های فرعی در منطقه قره‌باغ را در دست گرفته است.

این وزارتخانه در بیانیه خود افزود: اقدامات کنترلی لازم توسط واحدهای ارتش جمهوری آذربایجان به اجرا درآمد تا از جاده‌های خاکی شمال لاچین» برای انتقال سلاح از ارمنستان استفاده نشود.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هفته گذشته مدعی شد که گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنی در داخل خاک جمهوری آذربایجان که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت در آن مستقر هستند، با استفاده از جاده‌های خاکی جایگزین برای جاده شوشا - لاچین، به انتقال محموله‌های نظامی از ارمنستان به منطقه قره‌باغ ادامه می‌دهند.

در این بیانیه همچنین ادعا شد که گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنی، نیروی نظامی، مهمات، مین، سوخت و سایر ملزومات نظامی و فنی را از طریق جاده خانکندی - خلفلی - تورش‌سو در ساعات شب و در شرایط جوی مه‌آلود به شهر خانکندی مرکز قره‌باغ حمل می‌کنند.

گذرگاه لاچین تنها جاده‌ای است که قره‌باغ و ارمنستان را به یکدیگر متصل می‌کند و در ماه‌های اخیر توسط افرادی که فعالان محیط زیست خوانده می‌شوند مسدود شده است.

ایروان می‌گوید که این مساله منجر به بروز بحران انسانی در قره‌باغ شده است.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش‌بسی به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش خود را برای برقراری آتش‌بس بین طرفین آغاز کردند ولی در مدت ۳۰ ماه گذشته، آتش‌بس بین دو طرف بارها نقض شده است.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان پنجشنبه هشدار داد که نقض بدون مجازات توافق‌های بین‌المللی از جانب جمهوری آذربایجان، باکو را تشویق می‌کند که به اقدام‌های تحریک‌آمیز جدید متوسل شود.

پاشینیان در جلسه کابینه با اشاره به شلیک روز چهارشنبه تک تیراندازان جمهوری آذربایجان و قتل یکی از سربازان ارمنستان گفت: من توجه جامعه بین‌المللی را به این واقعیت آشکار جلب می‌کنم که جمهوری آذربایجان اوضاع کنونی را به سوی افزایش تنش‌ها سوق می‌دهد.

نخست وزیر ارمنستان با این حال ابراز اطمینان کرد که معاهده صلح با باکو به دست خواهد آمد.

وی جدیدترین اظهارات الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان، در مورد لزوم پذیرش شروط باکو از سوی ایروان برای برقراری صلح را اقدامی تجاوزکارانه علیه ارمنستان دانست و گفت: معاهده صلح وجود خواهد داشت و بر اساس اسناد مکتوبی که تاکنون در بالاترین سطوح به دست آمده، حاصل خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار