بحران آب یک چالش جهانی است

تهران (پانا) - سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه ایران مانند سایر کشورهای هدف، تحت تأثیر اقدامات قهری غیرانسانی و ظالمانه یکجانبه قرار گرفته است، گفت دستیابی به اهداف توسعه پایدار از جمله دسترسی به آب پاک و بهداشت با موانع اقدمات قهری یکجانبه مواجه شده است.

کد مطلب: ۱۳۵۸۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
بحران آب یک چالش جهانی است

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در کنفرانس آب سازمان ملل افزود: جهان در یک مقطع حساس قرار دارد. بسیاری از کشورها در آستانه بحران آب هستند و بسیاری دیگر به زودی با این چالش‌های شدید روبرو خواهند شد.

بر اساس گزارش العالم این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این یک چالش جهانی است و مشارکت واقعی برای بسیج منابع مالی بین‌المللی، انتقال فناوری و دانش و افزایش ظرفیت‌سازی برای مدیریت پایدار آب کشورهای در حال توسعه ضروری است. برای دستیابی به اهداف مشترک در حوزه آب، باید از چندجانبه گرایی حمایت و همبستگی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی را تقویت کنیم و سازمان ملل متحد باید وظیفه حیاتی خود را در این زمینه ایفا کند.

سفیر ایران در سازمان ملل اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور نیمه خشک با منابع آبی محدود، تاثیرات تغییرات آب و هوایی جهانی را با پیامدهای عمیقی تجربه می‌کند به همین دلیل ایران نیز مانند سایر نقاط جهان تحت تأثیر تخریب محیط زیست قرار گرفته است. این تاثیر شامل تغییرات در الگوهای بارش، خشکسالی‌های مداوم، استرس گرمایی، طوفان‌های شن و گرد و غبار، آلودگی هوا و آب، فرسایش خاک و همچنین از دست دادن تنوع زیستی، زیستگاه‌ها و منابع طبیعی است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نیاز و حق اساسی تلاش زیادی کرده و به اقدامات و تلاش‌های خود برای دسترسی همگان به آب شرب سالم، بهداشتی و مطمئن و همچنین فراهم سازی امکانات بهداشتی در این حوزه ادامه خواهد داد.

ایروانی گفت: جمهوری اسلامی ایران با تدوین برنامه و راهبرد ملی مدیریت آب خود با مشورت طیفی از ذی‌نفعان از جمله نهادهای ذی‌ربط دولت و بخش‌های خصوصی، اولویت‌های سیاستی خود را برای تحقق اهداف و برنامه‌های توسعه پایدار ملی خود در ۵ حوزه شامل بهبود حکمرانی آب، جمع آوری و پردازش داده‌ها و اطلاعات، بسیج منابع مالی ملی، توسعه ظرفیت سازی و نوآوری تدوین کرده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: هدف از این طرح ترویج استفاده و مدیریت پایدار آب، بهبود بهره وری آب، رسیدگی به کمبود و آلودگی آب، کاهش هدر رفت آب، ترویج فن آوری‌های مربوط به کاهش مصرف آب، ارتقای سیستم‌های آبیاری و افزایش تاب آوری در برابر تغییر آب و هوا می‌باشد.

وی افزود: یکی دیگر از اولویت‌های اصلی ایران افزایش پایداری تولیدات کشاورزی، بهبود سلامت عمومی، کاهش مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی، اجرای اصلاحات مبتنی بر بازار، احیای منابع آب، افزایش آگاهی عمومی محلی و ملی، ایجاد زیرساخت‌ها، استفاده از آب در شرایط اضطراری و توسعه مزارع گلخانه‌ای با استفاده از رویکرد آب یکپارچه است.

ایروانی تصریح کرد: خدمات رسانی به روستاها و رفع شکاف میان شهر و روستا یکی از اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران در حوزه آب است و برای این منظور، دولت برنامه گسترده‌ای به مظور آبرسانی در کل کشور تدوین کرده است و در چارچوب این اقدام، خدمات رسانی به کلیه روستاهای کشور تا سال ۲۰۳۰ تکمیل می‌شود.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز مانند سایر کشورهای هدف، تحت تأثیر اقدامات قهری غیرانسانی و ظالمانه یکجانبه قرار گرفته است. اقدامات قهری یکجانبه در دسترسی مردم این کشورها به غذا، آب و مراقبت‌های بهداشتی تاثیر منفی زیادی دارد. دستیابی به اهداف توسعه پایدار در این کشور از جمله دسترسی به آب پاک و بهداشت با موانع اقدمات قهری یکجانبه مواجه شده است و این اقدمات مغایر با حقوق بشر بویژه حق توسعه، حق بهداشت و سلامت و حق دسترسی به فناوری‌های محیط زیست محور است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران پنجمین کشور بزرگ از نظر تعداد پناهندگان است. علیرغم چالش‌های موجود به ویژه تحمیل اقدامات یکجانبه قهری (UCM) و کمبود آب، بیش از ۵ میلیون پناهجوی افغانی در حال حاضر در ایران زندگی می‌کنند. توجه به رفع نیازهای این افراد از سوی جامعه بین المللی اقدام فوری و غیر قابل انکار است.

سفیر ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به اهداف مشترک، آماده همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار