سردار آزمون : به ما بی‌احترامی کردند؛ دیگر تیمداری نمی‌کنم

تهران (پانا) - سردار آزمون معتقد است کارلوس کی‌روش برای تیم ملی زحمت زیادی کشید ولی شرایط طوری رقم خورد که راه ما و او از هم جدا شد.

کد مطلب: ۱۳۵۴۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد
سردار آزمون : به ما بی‌احترامی کردند؛ دیگر تیمداری نمی‌کنم

به گزارش خبرورزشی، می‌گوید هنوز نمی‌داند جنسیت فرزندش چیست. با این حال از همین حالا کلی آرزوهای رنگارنگ برایش دارد و خواب‌های زیادی برای آینده‌اش دیده است. بی‌صبرانه منتظر است تا به دنیا بیاید و فصل جدیدی از زندگی‌اش را در کنار فرزندش شروع کند.

صحبت از سردار آزمون فوق ستاره فوتبال ایران است که قرار است تا چند ماه آینده برای اولین‌بار مزه پدر شدن را بچشد. سردار که مصدومیت سختی را پشت سر گذاشت، این روزها شرایط فوق‌العاده‌ای در بایرلورکوزن دارد و به مهاجم فیکس تیمش تبدیل شده است. ستاره آلمانی بای‌آرِنا در دو بازی گذشته تیمش در بوندسلیگا موفق شد گلزنی کند و حالا در حال تبدیل شدن به بازیکنی است که هم خودش می‌خواهد و هم فوتبال‌دوستان ایرانی از او انتظار دارند.

پیدا کردن سردار آن هم در آلمان و راضی‌کردنش برای انجام مصاحبه کار سختی است. با این حال وقتی راضی به حرف زدن شود، مصاحبه با او خیلی راحت و البته لذت‌بخش است. ستاره تیم ملی در این گفت‌وگو در مورد همه‌چیز صحبت کرد و حرف‌های مهمی را بر زبان آورد. از مافیای بزرگ والیبال و منصرف شدن از تیم‌داری در این رشته گرفته تا پدر شدن، گل‌زنی متوالی برای لورکوزن و البته اتفاقات جام جهانی و جدایی کیروش. گفت‌وگوی اختصاصی خبرورزشی با یکی از بهترین فوتبالیست‌های چند سال اخیر ایران و آسیا را در ادامه می‌خوانید:

بعد از مدت‌ها نیمکت‌نشینی دوباره به ترکیب اصلی لورکوزن رسیدی. در این مورد صحبت کن...

خب واقعیت این است که من اصلا تجربه این اتفاقات و نیمکت‌نشینی را نداشتم. شرایط سختی برای من بود و فشار زیادی را تحمل می‌کردم. باید هرطور بود خودم را به شرایط ایده‌آل می‌رساندم و به ترکیب اصلی تیمم برمی‌گشتم. سخت تلاش کردم و زحمت کشیدم و بالاخره به چیزی که می‌خواستم رسیدم. روزهای واقعا سختی بود ولی برای من لذت خاصی داشت و از این بابت خیلی خوشحالم.

فکر می‌کنم مصدومیتی که قبل از جام جهانی برای تو پیش آمد، خیلی تاثیرگذار بود. درست است؟

بله قطعا همین‌طور است. خیلی مصدومیت بدی بود و حسابی من را اذیت کرد. همچنین مدت زمان زیادی طول کشید تا بتوانم به شرایط ایده‌آل برگردم و همین موضوع خیلی در اتفاقات این فصل موثر بود.

صمیمی‌ترین دوست تو در لورکوزن کیست؟

نمی‌خواهم واقعا کلیشه‌ای جواب بدهم ولی با همه بازیکنان رابطه بسیار خوبی دارم و رفاقت می‌کنم. کل تیم ما به همین شکل است و صمیمیت زیادی بین اعضای تیم وجود دارد. چون با کل تیم رفیق هستم، نمی‌توانم اسم یک نفر را بیاورم.

در دو بازی متوالی دو گل به ثمر رساندی و طلسم گل‌نزدن‌هایت در بوندسلیگا شکست. در این خصوص چه صحبتی داری؟

همان‌طور که گفتم شرایط برای من خوب نبود. مصدوم بودم و از فرم خوبم فاصله گرفتم. با این حال باید خیلی تلاش می‌کردم تا بتوانم مهره مفیدی برای تیمم باشم. از این بابت خیلی خوشحالم و از خودم راضی هستم. گل‌زنی همیشه لذت‌بخش است و حس فوق‌العاده‌ای دارد. شما حتی دروازه خالی را هم باز کنی برایت حس لذت‌بخشی دارد. امیدوارم بتوانم باز هم برای لورکوزن گل بزنم و مهره تاثیرگذاری برای تیمم باشم.

ادامه فصل را برای لورکوزن چطور می‌بینی؟

خب ما فصل را خوب شروع نکردیم و نتایج بدی گرفتیم. در کادرفنی تغییر داشتیم و با آمدن آلونسو شرایط برای تیم ما بهتر شد. نتایج بهتری گرفتیم و الان هم اوضاع تیم ما خوب است. تلاش می‌کنیم در بازی‌های باقی‌مانده بهترین نتایج را بگیریم و بتوانیم خودمان را به رتبه‌های بالاتر جدول برسانیم. همه تیم‌ها در بوندسلیگا آماده‌اند و سطح بازی‌ها خیلی بالاست. حتی تیم‌های انتهای جدول هم با تمام وجود می‌جنگند تا از منطقه سقوط فرار کنند. به همین دلیل تا پایان فصل همه بازی‌ها سخت است ولی ما تیم خوبی داریم و می‌توانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

ژابی آلونسو بازیکن بسیار بزرگی بود. کار او در مربیگری را چطور ارزیابی می‌کنی؟

بله او فوتبالیست بسیار بزرگی بود و افتخارات زیادی را در طول دوران بازی‌اش به دست آورده است. مربی بسیار بادانشی است و تاثیر خودش را در تیم ما گذاشته و کاملا قابل حس است. اما مهم‌ترین نکته در مورد او به رابطه‌اش با بچه‌های تیم برمی‌گردد. فوق‌العاده ارتباط خوبی با بچه‌های تیم برقرار کرده و با همه بازیکنان رفیق شده است. او تا همین چند سال پیش مشغول بازی کردن بود و به همین خاطر شرایط بازیکنان را به خوبی درک می‌کند. از این‌که با چنین مربی بزرگی کار می‌کنم، خیلی خوشحالم.

در سال‌های قبل دیگر در این هفته‌ها قهرمانی بایرن تا حدود زیادی مسجل می‌شد. با این حال در این فصل شاهد رقابت جذابی بین چند تیم برای قهرمانی هستیم و نمی‌شود با قاطعیت گفت که بایرن قهرمان خواهد ش‌. در این خصوص صحبت کن و این‌که به نظر خودت کدام تیم در نهایت به قهرمانی خواهد رسید؟

بله دقیقا همین‌طور است و امسال شاهد یکی از جذاب‌ترین فصل‌های بوندسلیگا هستیم. چند تیم فوق‌العاده کار کردند و نتایج بسیار خوبی گرفتند ولی رقابت اصلی برای قهرمانی بین بایرن و دورتموند است. من فکر می‌کنم بایرن در نهایت باز هم قهرمان خواهد شد و جام را بالای سر خواهد برد. واقعا تیم قدرتمندی است و شکست دادن این تیم کار بسیار سختی است. در هر پست بازیکنان باکیفیتی دارند و کادرفنی این تیم هم که دیگر نیازی به تعریف ندارد. به نظرم بایرن امسال هم قهرمان خواهد شد.

بعد از گل‌زنی به فرایبورگ خوشحالی خاصی انجام دادی و خبر از پدر شدنت دادی. در این خصوص صحبت کن.

واقعا حس عجیبی است و وقتی متوجه می‌شوی که قرار است پدر شوی، انگار دنیا را به تو دادند. حس فوق‌العاده‌ای است و تا آن را تجربه نکنی متوجه نخواهی شد. خداراشکر بابت این اتفاق زیبا. چند روزی است که متوجه شدم قرار است پدر شوم. به خاطر همین آن خوشحالی را انجام دادم. هیچ‌وقت این گل و این شادی را فراموش نمی‌کنم و همیشه در ذهنم باقی خواهد ماند.

جنسیت بچه مشخص است؟

نه در حال حاضر مشخص نیست ولی تا ۱۰ روز دیگر مشخص خواهد شد. البته فرقی نمی‌کند پسر باشد یا دختر. مهم سالم بودن آن است. خدارا بابت این اتفاق فوق‌العاده شکر می‌کنم و از حالا بی‌صبرانه منتظر به دنیا آمدن فرزندم خواهم ماند.

چه زمانی قرار است به دنیا بیاید؟

فکر می‌کنم اواخر شهریور.

رابطه‌ات با پاتریک شیک که رقیب تو محسوب می‌شود، چطور است؟

خیلی رفقای خوب و صمیمی هستیم. درست است که هم‌پستی هستیم ولی واقعا هر کداممان گلزنی کنیم، طرف مقابل خوشحال می‌شود. ارتباط بسیار خوبی با هم داریم و هیچ مشکلی بینمان نیست.

در لیگ اروپا موناکو را شکست دادید و باید در مرحله بعد به مصاف فرانس واروش مجارستان بروید. این دیدار را چطور می‌بینی؟

موناکو واقعا تیم خوبی بود و از مدعیان فوتبال فرانسه به حساب می‌آید. من فکر می‌کنم در هر دو بازی نمایش بسیار خوبی داشتیم و موفق شدیم این تیم را حذف کنیم. از این بابت خیلی خوشحالم و امیدوارم باز هم بتوانیم در ادامه بازی‌ها موفق باشیم. واروش تیم بسیار خوبی است و سابقه بردن تیم ما را دارد. اصلا کار راحتی نخواهیم داشت ولی پر از انگیزه و انرژی هستیم. همه تلاشمان را می‌کنیم تا بهترین نتایج را بگیریم. با این حال باید به این نکته دقت کرد که چند تیم فوق‌العاده قدرتمند در لیگ اروپا حضور دارند و بعضی از تیم‌های قوی تازه از این مرحله وارد رقابت‌ها می‌شوند.

در مورد شرایط تیم ملی هم صحبت کن. تیم ما هنوز سرمربی ندارد و اوضاع خیلی خوب پیش نمی‌رود.

بله همین‌طور است و اوضاع خوب نیست ولی از دست من به عنوان یک بازیکن کاری برنمی‌آید. من وظیفه دارم با جان و دل برای تیم ملی بازی کنم ولی انتخاب سرمربی تیم ملی وظیفه فدراسیون است. امیدوارم هرچه زودتر این کار انجام شود و بهترین تصمیم برای تیم ملی گرفته شود.

به نظرت برای تیم ملی مربی ایرانی بهتر است یا خارجی؟

واقعا این سوالی نیست که من به آن جواب بدهم. همه ما بازیکنان عاشقانه تیم ملی کشورمان را دوست داریم و هرکسی هم سرمربی تیم ملی باشد، به آن احترام می‌گذاریم و همه تلاشمان را برای موفقیت تیم ملی می‌گذاریم.

برای انتخاب سرمربی تیم ملی با تو به عنوان یکی از قدیمی‌های تیم ملی مشورتی نکردند؟

نه اصلا. نه تماسی گرفتند و نه نظری خواستند. من اصلا دلم نمی‌خواهد در این خصوص دخالت کنم. کسی به حرف ما گوش نمی‌دهد و نظر بازیکنان تیم ملی اصلا اهمیتی ندارد. دوستان خودشان هرکاری که بخواهند انجام می‌دهند و کسی هم پاسخگو نیست. مگر قبلا وقتی نظر خواستند و ما هم نظر دادیم، کسی به حرف ما گوش کرد که الان این کار را انجام دهند؟ باز هم می‌گویم آرزوی من و سایر بازیکنان، موفقیت تیم ملی و سربلندی ایران است و امیدوارم هر تصمیمی گرفته می‌شود، اتفاقات خوبی را برای تیم ملی به همراه داشته باشد.

در مورد رفتن کی روش چه صحبتی داری؟ تو رابطه خوبی با کارلوس داشتی و اولین بار هم توسط او به تیم ملی دعوت شدی.

بله کی روش برای تیم ملی ما زحمت زیادی کشید ولی شرایط طوری رقم خورد که بعد از جام جهانی راه ما و او از هم جدا شد. من رابطه خوبی با کیروش داشتم و برایش در تیم ملی قطر آرزوی موفقیت و سلامتی می‌کنم. این را هم بگویم من کلا با همه مربیان تیم ملی که کار کردم، رابطه خوبی داشتم و مشکلی بین ما نبود. قطر همیشه جزو رقبای اصلی ما در آسیا بوده و معمولا همیشه با این تیم در بازی‌های مختلفی روبرو می‌شویم. حالا که کیروش آن‌جاست، فکر می‌کنم بازی ما با قطر خیلی خوب از آب در بیاید. جذابیت این دیدار بالاست و فکر کنم در آینده‌ای نزدیک این اتفاق رخ خواهد داد.

صحبت از کی روش شد، شادی خاص تو با کیروش بعد از گل تیم ملی به ولز در جام جهانی از صحنه‌های ماندگار ایران در تاریخ جام جهانی شده است. شادی گلی که مختص گنارو گتوزو بود و او در جام جهانی ۲۰۰۶ با مارچلو لیپی این خوشحالی را انجام داده بود. چه شد که تصمیم گرفتی این خوشحالی را انجام دهی؟

خب بعد از باخت به انگلیس فشار زیادی روی تیم ما بود و باید ولز را شکست می‌دادیم که امیدهای خودمان را برای بازی آخر نگه داریم. در آن بازی و تا قبل از گل اول، هرچه زدیم به در بسته خوردیم و توپ‌ها به طرز عجیبی به گل تبدیل نمی‌شد. حتی توپ من به تیر خورد و واقعا بدشانسی آورده بودیم. با شروع وقت‌های اضافه اما شرایط به نفع ما برگشت و دو گل زدیم. برد تیم ملی آن هم در جام جهانی طبیعتا برای ما خیلی خوشحال‌کننده بود. واقعا خوشحالی من با کیروش بدون هماهنگی یا فکر قبلی بود. کاملا فی‌البداهه و ناگهانی بود و از خوشحالی زیاد تصمیم گرفتم گردن کارلوس را فشار بدهم.

نترسیدی با توجه به سن زیاد کیروش و هیجانات زیاد آن بازی، اتفاقی برای او بیفتد؟

(می‌خندد) در آن جو و شرایطی که در بازی با ولز وجود داشت، اصلا به این چیزها فکر نمی‌کردم. کل تیم خوشحال بود و اصلا کسی به چیزی جز برد تیم ملی فکر نمی‌کرد. روز فراموش‌نشدنی بود و امیدوارم این پیروزی‌ها برای فوتبال ملی ما بارها و بارها تکرار شود.

شاید ما در هیچ دوره از جام جهانی آن‌قدر به صعود نزدیک نبودیم که این اتفاق بعد از برد مقابل ولز برای ما رخ داد. به نظرت چرا نتوانستیم مقابل آمریکا امتیاز بگیریم و به مرحله بعد صعود کنیم؟

الان صحبت کردن در مورد اتفاقات گذشته فایده‌ای ندارد و باید روبه جلو نگاه کرد. اگر می‌خواهی بدانی چرا تیم ملی مقابل آمریکا نتیجه نگرفت، دلیلش این است که آن‌ها بهتر از ما بودند و توانستند بازی را ببرند. آمریکا بهتر از ما بازی کرد، به گل نیاز داشت و زد. بعد از آن هم نیاز داشت تا بازی را مدیریت کند که این کار را هم به بهترین شکل انجام داد. نباید از واقعیت‌ها فرار کنیم. آمریکا بهتر از ما بود و برنده شد. تیم ما شایستگی صعود به مرحله بعدی را نداشت. برای حضور پرقدرت در جام جهانی و صعود به مرحله بعد ، یک تیم ملی باید از سال‌ها قبل برنامه داشته باشد، هزینه کند، امکانات را فراهم کند، همه از تیم ملی حمایت کنند و در نهایت هم تلاش زیادی توسط بازیکنان و کادرفنی تیم انجام گیرد تا یک تیم ملی بتواند خوب نتیجه بگیرد. اگر واقع‌بین باشیم و انصاف داشته باشیم، این کارها برای تیم ملی انجام نشد. در سال‌های قبل هم همین وضعیت وجود داشت. باز هم می‌گویم که آمریکا تیم بهتری از ما بود و توانست ما را ببرد و راهی مرحله بعدی شود.

با شرایط فعلی که برای تیم ملی وجود دارد، به نظرت شانسی برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا داریم؟

تیم ما هنوز مربی ندارد. نمی‌دانیم برنامه تیم ملی در ماه‌های آینده به چه شکل است. طبیعتا شانس ما کمتر از بقیه تیم‌های مدعی است. ما با جانمان و با تمام توانمان برای تیم ملی بازی می‌کنیم. هرچه در توان داریم برای تیم ملی و موفقیتش می‌گذاریم ولی با این شرایط واقعا قهرمان شدن کار سختی است. با این حال امیدوارم بهترین‌ها برای تیم ملی اتفاق بیفتد و در مدت زمان باقی‌مانده تا جام ملت‌های آسیا، شرایط بهتر شود.

می‌گفتند به دلایل غیرفوتبالی قرار است تو را برای جام جهانی خط بزنند. واقعا این موضوع صحت داشت؟

من اصلا در جریان این موضوع نبودم و هیچ اطلاعی نداشتم. در آن زمان همه فکر و ذکرم مصدومیتم بود که بتوانم خودم را آماده کنم و به بازی مقابل انگلیس برسانم. مصدومیت سختی داشتم و دو ماه طول کشید. من حتی یک جلسه هم تمرین هوازی برای بازی با انگلیس نداشتم و فقط روی مصدومیتم کار می‌کردم که خودم را برسانم.

تو امسال تجربه متفاوتی را تجربه کردی و در والیبال بانوان تیمداری کردی. در مورد این تجربه صحبت کن.

خب من تنها دلیلم برای این کار حمایت از ورزش بانوان بود. بانوان همیشه مظلوم واقع شدند و توجهی به ورزش بانوان نمی‌شود. من هم با هزینه شخصی خودم و فقط به دلیل حمایت از آن‌ها تصمیم گرفتم تیمداری کنم. من هیچ حمایتی نشدم و اسپانسر هم نداشتم. با این حال به همه تعهداتم عمل کردم و سعی کردم بهترین امکانات را فراهم کنم. خداراشکر با همه اتفاقات تلخ و بی‌مهری‌هایی که شد، توانستیم به فینال برویم ولی نایب قهرمان شدیم. من به نایب قهرمانی تیمم افتخار می‌کنم و برای من ارزشش مثل قهرمانی است.

گلایه‌های تو از فدراسیون والیبال برای چه موضوعی بود؟

ببینید شرایط ورزش بانوان و به طور کلی وضعیت بدنی آن‌ها نسبت به آقایان متفاوت است. فاصله بازی‌ها بسیار نزدیک بود و بازی‌های تیم ما هم به گیم پنجم کشیده شد. از فدراسیون تقاضا کردیم تا تاریخ بازی فینال را عوض کنند ولی این اتفاق نیفتاد. خیلی مسائل دیگر هم وجود دارد که نمی‌خواهم بازش کنم. فقط این را بدانید که مافیا در والیبال به مراتب بیشتر از فوتبال است. وضعیت عجیبی در این رشته وجود دارد و خیلی از مسائل با زد و بند اتفاق می‌افتد. خودم خبر دارم تیم‌هایی مثل سایپا و پیکان و چند تیم دیگر به مراتب بیشتر از ما خرج کردند ولی در مورد تیم ما حاشیه‌سازی می‌کردند. هرچه که بود تمام شد ولی این اتفاقات که امسال برای ما رخ داد، عجیب و غریب بود. به همین خاطر و البته به خاطر توهین‌هایی که به من و پدرم شد، دیگر در والیبال بانوان برای سال آینده تیمداری نخواهم کرد.

ماجرای توهین به پدرت چه بود؟

پدر من اسطوره والیبال این کشور است و ۸ سال در تیم ملی ایران بازی کرده و جزو افتخارات والیبال ایران محسوب می‌شود. با این حال در بازی فینال به او بی‌احترامی کردند. او را از سالن بیرون انداختند و خیلی کار زشتی کردند. دلیل این کار این است که یکسری آدم که چیزی از والیبال نمی‌دانند، در سر کار هستند و معلوم است این اتفاقات می‌افتد. دقیقا این مشکل در فوتبال ما هم وجود دارد و آدم‌هایی تصمیم می‌گیرند که تخصصی ندارند.

ممکن است در آینده در فوتبال تیمداری کنی؟

نه اصلا این کار را دوست ندارم. فعلا که به توصیه پدرم دیگر در والیبال بانوان تیم نمی‌دهم. آن‌ها قدر ما را نمی‌دانند، درحالی که هدف من فقط خدمت به شهرم و البته بانوان بود. اگر روزی دوباره بخواهم تیمداری کنم، باز هم ترجیح می‌دهم در رشته هایی مثل والیبال و بسکتبال تیم بدهم.

سردار به پایان سال نزدیک می‌شویم و نوروز هم در راه است. چه پیغامی برای مردم ایران داری؟

پیشاپیش عبد نورورز را به همه ایرانی‌های تمام دنیا تبریک می‌گویم و امیدوارم بهترین اتفاقات برایشان بیفتد. آرزوی سلامتی برای مردمم می‌کنم و البته امیدوارم مشکلات اقتصادی هم حل شود، چون مردم کشورم لایق بهترین‌ها هستند.

آرزوی فوتبالی تو برای سال جدید چیست؟

خب دوست دارم در درجه اول تیم ملی موفق باشد و بتوانیم بعد از سال‌ها در جام ملت‌های آسیا به مقام قهرمانی برسیم و برای مردم افتخارآفرینی کنیم. همچنین دوست دارم همه بازیکنان ایرانی که توانایی‌اش را دارند و استعدادش را دارند، بتوانند در بهترین تیم‌های اروپایی بازی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار