رافائل گروسی در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:

آژانس آماده پیشبرد کار با ایران است؛ مذاکرات احیای برجام ‌ادامه دارد

هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی کاملا محکوم و غیرقانونی است/ از درز اطلاعات محرمانه درباره ایران ‌عصبانی می‌شوم اما نمی‌توانم همه اعضا را چک کنم

تهران (پانا) - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه آژانس آماده پیشرفت کار با ایران است گفت توقعات در این زمینه هم در داخل ایران و هم در سطح جهانی بسیار بالاست. ‌

کد مطلب: ۱۳۵۲۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
آژانس آماده پیشبرد کار با ایران است؛ مذاکرات احیای برجام ‌ادامه دارد

رافائل گروسی صبح امروز پس از برگزاری دور دوم مذاکرات با رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری با اصحاب رسانه حضور یافت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی اظهار کرد: باعث افتخار است که من به تهران آمدم. ما آماده هستیم تا کار را پیش ببریم. دیروز این افتخار را داشتم که دیداری با دانشمندان نخبه ایران داشته باشیم. دیروز دور نخست رایزنی‌ها را آغاز کردیم و امروز نیز این رایزنی‌ها ادامه دارد.

وی افزود: دو مساله بسیار مهم است؛ مساله اول این است که توقعات بسیار زیاد است حضور شما خبرنگاران نشان‌دهنده این است که این موضوع حائز اهمیت است؛ چنین توقعاتی در سطح بالایی در سطح جهانی نیز به چشم می‌خورد. مساله دوم به همکاری‌های فنی و علمی مربوط می‌شود من شب گذشته در جلسه‌ای که با آقای اسلامی داشتم در این خصوص بحث کردم. چطور آژانس می‌تواند کمک کند تا همایش ملی انرژی هسته‌ای ایران به صورت بین‌المللی انجام شود که این رویداد جنبه‌ای بین‌المللی پیدا کند و ما قرار است از آن حمایت کنیم.

گروسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی از اسناد محرمانه ایران پیش از اینکه آژانس به آن‌ها واکنش نشان دهد، در رسانه‌های غربی منتشر می‌شود؟ بیان کرد: هروقت که خبری مبنی بر درز گزارشات محرمانه می‌شنوم، شخصا بسیار عصبانی می‌شوم. به من حق بدهید من به عنوان مدیرکل نمی‌توانم تمامی اعضا را چک کنم. با شما موافق هستم که درز اطلاعات چیز خوشایندی نیست اما گفت‌‌‌وگوی مستقیم با یکدیگر حائز اهمیت است تا شایعات را پایان دهیم.

فضای تعامل آژانس و ‌ایران مبتنی بر صداقت ادامه دارد

وی ضمن اشاره به سفر به ایران و دیدار با مقامات نیز گفت: همیشه از دیدار با آقای اسلامی استقبال می‌کنم اما بحث ما بحث کاری و ضروری است. ما می‌خواهیم با ایران دیالوگی جدی و سیستماتیک داشته باشیم. خوشحالم که این فرصت در اختیار من قرار گرفت تا با همکارانم دیدار کنم اما همچنان دیدارها تمام نشده است. البته من قرار است با مقامات دیگر نیز دیدار داشته باشم. جوی که حاکم است یک جو کاری مبتنی بر صداقت است و کار با ایران ادامه دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: بازرسی‌های آژانس براساس توافقات با کشورهای عضو آژانس است و ایران هم یکی از اعضای آژانس است. از جامعه ایران می‌خواهیم درک کند بابت این بازرسی‌ها، چون این موارد براساس توافقات NPT است و اسرائیل جزو NPT نیست و توافق دیگری با آن‌ها داریم اما از نظر من همه کشورها باید جزو آژانس باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سیاسی عمل‌کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: هیچ‌گاه از آژانس به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده نشده و نمی‌شود؛ ما همواره شفاف عمل می‌کنیم و عملکرد ما تحت نظر است و اینگونه صحبت‌ها به نظر من مضحک هستند. ما در آژانس به حرف‌های دیگران توجه نمی‌کنیم برای ما مهم است که تحت پادمان کار کنیم. مذاکرات احیای برجام در دستور کار قرار دارد و در حال ادامه است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آژانس، تهدیدهای مکرر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم نمی‌کند؟ گفت: اشاره به حمله به نیروگاه‌های اتمی رایج شده و این بخاطر حمله به اوکراین است که ممکن است خاطرات گذشته را به یاد بیاورد. طی کنفرانس‌های عمومی آژانس اینها توسط آژانس محکوم شده است. هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی کاملا محکوم و غیرقانونی است البته منظور من نیروگاه اوکراین است و همچنین نیروگاه‌های دیگر.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار