محمد اسلامی در نشست خبری مشترک با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛

گزارش‌های آژانس انرژی اتمی باید اعتمادآفرین باشد؛ ‌آژانس وظایف خود را در چارچوب ‌پادمان ‌‌نگه دارد

ایران غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نداشته است/ جریان هسته‌ای جمهوری اسلامی‌ جریانی قدرتمند است و‌ با عشق، صلح و مودت در حال رشد است و آمادگی داریم دستاوردهای خود را با سایر کشورها در میان بگذاریم

تهران (پانا) - رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد نکته حائز اهمیت برای جمهوری اسلامی ایران این است که گزارش‌های آژانس ‌اعتماد‌آفرین باشد تا بتوان بدون ورود و نفوذ دادن عناصری که نیت آن‌ها برهم زدن روابط عادی و حرفه‌ای است، مسائل را حل‌و‌فصل کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۲۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد
گزارش‌های آژانس انرژی اتمی باید اعتمادآفرین باشد؛ ‌آژانس وظایف خود را در چارچوب ‌پادمان ‌‌نگه دارد

محمد اسلامی صبح امروز پس از برگزاری دور دوم مذاکرات با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دیدار اخیر با جناب آقای گروسی که از دیروز بعد از ظهر آغاز شد، پیام‌آور ارتباطات و روابط کاری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی است. نکته‌‌ای که برای ما حائز اهمیت است این است که گزارشات به گونه‌‌ای باشد که اعتماد‌آفرین باشد تا ما بتوانیم برای حل‌و‌فصل مسائل زمینه‌ ورود و نفوذ دادن عناصری که نیت آن‌ها برهم زدن روابط عادی و حرفه‌ای است ‌را به وجود نیاوریم تا همواره آژانس بتواند وظایف خود را در چارچوب پادمان پابرجا نگهدارد. به گونه‌ای که این شیوه تعامل پایدار بماند و همواره آژانس بتواند وظایف خود را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب ضوابط پادمان پابرجا و اطمینان بخش نگه دارد.

وی افزود: در هفته‌ای که گذشت ما بیست‌ونهمین کنفرانس هسته‌ای که به صورت ملی بود را در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم، شب گذشته‌ تفاهم کردیم که کنفرانس سی‌ام ما بین‌المللی باشد تا ظرفیت قابل ملاحظه دانشمندان که تاثیرگذار است و می‌تواند به آژانس بین‌المللی کمک کند، برگزار شود و این کنفرانس از سال آینده به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود که مورد موافقت آقای گروسی قرار گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: شب گذشته سهم بانوان دانشمند هسته‌ای موجب شگفتی آقای گروسی بود که این تعداد بانوان هسته‌ای تاثیرگذار در این زمینه فعال هستند؛ همچنین چند تن از همسران شهدای هسته‌ای نیز در جلسه حضور داشتند؛ پیام واضح همایش دیشب این بود که جریان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران جریانی قدرتمند است و این جریان با عشق، صلح و مودت در حال رشد است و آمادگی داریم دستاوردهای خود را با سایر کشورها در میان بگذاریم.

اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران توسط شورای حکام صادر شود، واکنش شما چیست؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای خود که کاملا روشن و واضح است، مصمم بوده است و منافع ملی خود را با هیچ چیز جابجا نمی‌کند. اگر قطعنامه‌ای صادر شود، مراجع ذیربط تصمیم‌گیری خواهند کرد‌ و ما طبق تصمیمات عمل خواهیم کرد. آنچه برای ما مهم است این است اجازه ندهیم عناصری ضوابط را زیر سوال ببرد بنابراین هیچ گونه عدم انطباقی ایجاد نخواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اظهار کرد: اگر به گزارش اخیر آقای گروسی مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که در همان گزارش شناسایی ذره ۸۴ درصد مطرح بود نه غنی‌سازی ۸۴ درصد؛ یعنی ملاک میزان تولید است و مخازنی که تولیدات در آن ذخیره می‌شود غنای بالای ۶۰ درصد نداشته است. از این رو این ابهام قابل تعمیم نیست و به طور مشخصی حل و فصل شده است.

وی ادامه داد: درباره سه مکان، الگویی را در سفرم به آژانس با گروسی توافق کرده بودیم همان را دنبال می‌کنیم. اینها ادامه دارد و در قالب یک الگوی تعاملی آن را به سمت حل‌وفصل می‌بریم و هچنان همکاران ما در حال گفت‌وگو هستند.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: سه کشور اروپایی به صورت ویژه و کسانی که با آنها همکاری می‌کنند روی تعهدات برجامی تمرکز می‌کنند. تعهدات برجامی به طور مشخص صفحه مقابل دارد یعنی طرف مقابل نیز باید به تعهدات پایبند باشد. آنها نمی‌توانند وقتی به تعهداتشان عمل نمی‌کنند به ما و آژانس فشار بیاورند که به تعهداتمان عمل کنیم. به همین دلیل برای گام‌های اطمینان‌بخش ما با آقای گروسی این تفاهم را کردیم که ما در چارچوب پادمان روابطمان را تنظیم می‌کنیم. برای ما مهم است که آژانس از عملکرد ما اطمینان خاطر داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار