سید سبحان نعمتی*

بعثت روز طنین بانگ گیتی است

روز بعثت، روزی است که همگان به دین اسلام دعوت می‌شوند و بانگ یکتاپرستی در سراسر دنیا می‌پیچد.

کد مطلب: ۱۳۴۷۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد
بعثت روز طنین بانگ گیتی است

روز مَبْعَث بر پایهٔ باورهای اسلامی و به استناد تاریخ دین اسلام، روزی است که محمد، پیامبر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد.

مسلمانان معتقدند او در غار حرا، توسط جبرئیل و از سوی الله به پیامبری نائل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و یکتاپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند. محمد در این زمان چهل سال داشت ، بعثت در اصطلاح به معنای برانگیختن و برگزیدن پیامبران از سوی خدا برای هدایت مردم است.

بعثت در فرهنگ قرآنی به معنای عامل برانگیختن و رسانیدن به مرحله‌ای خاص از تکامل است که در آن نوعی تحول وجود دارد. کلمه بعثت هر چند برای همه پیامبران به کار می‌رود، اما برای پیامبر اسلام جایگاه خاص‌تری دارد به‌ طوری که اکثریت از این کلمه، به برانگیخته شدن ایشان به پیامبری ،نام می برند.

بر اساس باور شیعیان، محمد ابن عبدالله در روز ۲۷ رجب سال ۴۰ عام الفیل، مبعوث شد. شیعیان این روز را جشن می‌گیرند و در روایات اسلامی اعمال مستحبی برای روز مبعث پیش‌بینی شده‌است. دعا، نماز و غسل مستحب از اعمال این روز است.

در نزد اهل سنت تاریخ دقیق بعثت پیامبر اسلام مشخص نیست؛ ولی بعضی معتقدند که این واقعه در شب ۲۱ ماه رمضان بوده‌است.

وقتی پیامبر اسلام در غار به تفکر و عبادت مشغول بود با نزول نخستین آیات سوره علق دعوت او به سوی پرودگارش آغاز شد و با نخستین آیات سوره مدثر ادامه یافت. وی ابتدا جریان را با خدیجه و سپس با پسر عمویش علی بن ابیطالب در میان می‌گذارد. سال بعد با نزول آیه سوره شعرا «وَاَنْذِرْ عَشیرَتَک‌َ الاْقْرَبین‌َ» ابتدا بستگانش را دعوت به اسلام می‌کند و در همان سال با نزول سوره حجر دعوت خود را علنی می‌کند و به بازار عکاظ می‌رود و همهٔ مردمی را که برای تجارت در آن جمع بودند به اسلام دعوت می‌کند و تنها عده کمی از میان آنها ایمان می‌آورند اما بعدها در سراسرِ جهان انتشار می‌یابد.

*خبرنگار پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار