دیدار فرماندار سربیشه با ریش سفید بخش درح

در مسیر همدلی

بیرجند (پانا) - فرماندار سربیشه در راستای سنت دیرینه احترام و مشورت با ریش سفیدان و معتمدان با "حاج درخت توتی"، ریش سفید و معتمد بخش درح دیداری 2 ساعته داشت.

کد مطلب: ۱۳۴۷۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
در مسیر همدلی

به گزارش پانا فرماندار سربیشه در این دیدار گفت: احترام به ریش سفیدان و معتمدان جامعه موضوعی است که در احادیث بر آن تأکید شده و می‌طلبد که این ظرفیت همچون گذشته دوباره احیا شود.

محمدرضا لکزایی با بیان اینکه بزرگان در دوره‌ها و در طوایف مختلف جایگاهی ویژه داشته‌اند، افزود: هر ملتی و هر مسئولی، بزرگان را تکریم کند سنتی نیکو را نهادینه کرده است.

وی با اشاره به اینکه دین اسلام به بزرگان و ریش‌سفیدان اهمیت و جایگاه ویژه داده است، افزود: تکریم بزرگان و ریش‌سفیدان نه‌ تنها در جامعه مورد تأکید قرار گرفته بلکه تکریم بزرگان قابل تعمیم به تمام اقشار و رده‌های جمعیتی است.

فرماندار سربیشه ادامه داد: بزرگان در مباحث مسائل اجتماعی به‌عنوان یک چهره معتمد، کدخدا، ریش‌سفید و فصل‌الخطاب مسائل اجتماعی و فرهنگی به‌ ویژه در حل منازعات و مجادلات نقش‌آفرینی می‌کنند.

ریش سفیدان، پیوند‌دهنده گذشته و آینده

لکزایی با بیان اینکه ریش‌سفیدان به‌خاطر اعتباری که میان مردم دارند در موارد حساس به کمک سیستم‌ های قانونی می روند، گفت: افراد معتمد و مصلحت‌اندیش محلی هنوز هم در کنار دستگاه‌های امنیتی و قضایی در ایجاد امنیت پایدار در منطقه نقش‌آفرین هستند.

وی معتمد و ریش سفید بخش درح را یکی از مردان بزرگ و قابل احترام این منطقه دانست و افزود: آقای "درخت توتی" از بزرگان و رشید سفیدان این منطقه در امینت و مسائل اجتماعی بخش درح از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

فرماندار سربیشه با اشاره به اینکه بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان دارای ویژگی‌‌های منحصر به‌فرد هستند، گفت: بزرگان، بسیاری از ناملایمات و نامهربانی‌ها را با دل رئوف خود می‌پذیرند و اهل تعامل هستند و ریش سفیدان در زمان حال، پیوند‌دهنده گذشته و آینده هستند.

جایگاه ریش سفیدان بین مردم احیا شود

لکزایی هدف از دیدار 2 ساعته با معتمد و ریش سفید بخش درح را احیای جایگاه ریش‌سفیدان در بین مردم عنوان کرد و تصریح کرد: متأسفانه تا حدودی جایگاه بزرگان و ریش‌سفیدان بین مردم تنزل پیدا کرده و آن احترامی که مردم در گذشته برای ریش‌سفیدان طایفه و قوم قائل بودند امروزه بسیار کم‌رنگ شده است که ما مسئولان با دیدار های مختلف و مشورت از بزرگان باید این جایگاه را احیا کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار