اشک تهیه کننده فیلم چرا گریه نمی‌کنی در آمد

رضا محقق: من وصل هستم اما وصل به خدا هستم

تهران (پانا) - تهیه‌کننده فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» می‌گوید فیلم او استحقاق این را ندارد که لقب رانت روی آن بگذارند.

کد مطلب: ۱۳۴۴۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد
اشک تهیه کننده فیلم چرا گریه نمی‌کنی در آمد

سیدرضا محقق در نشست خبری چرا گریه نمی‌کنی؟ گفت: امروز تنها آمدم اینجا، حرف‌های بسیاری شنیدم. برخی می‌گویند از رانت استفاده کرده‌اید. اگر می‌خواهید با من مخالفت و دشمنی کنید، شرافتمندانه دشمنی کنید. فیلم‌هایی که ساخته‌ام همگی پول تولیدشان ۴۰۰ تومان هم نشده است. این چه رانتی است؟

وی در جواب به سوال خبرنگاری درباره نیامدن کارگردان به سالن نشست با وجود حضور در پردیس ملت گفت: نیامدن کارگردان بی‌احترامی به اصحاب رسانه است. من نمی‌توانم برای آقای علیرضا معتمدی تعیین تکلیف کنم که بیاید یا نیاید. تهیه کننده صاحب اثر است و تصمیم می‌گیرد کاری در جایی باشد یا نباشد و من تصمیم گرفتم که باشم. این نگاه که تا اینجا می آیند و به داخل سالن نمی‌آیند، خودشان باید پاسخگو باشند. امروز روز میلاد امام علی علیه السلام است که می‌گوید پای حرفت بایست، اگر حق باشد و من‌ پای حرف و کارم هستم. صاحبان سینما مردم هستند. در نتیجه نمی‌شود آن را تحریم کرد.

ما در سینما که صاحبانش مردم هستند نمی توانیم تحریم کنیم

محقق گفت: این نگاهی که تا پشت در تشریف بیاورید اما در نشست حاضر نشوید، انتخاب اوست. امروز روز مبارکی است و حضرت علی می گوید پای حرفت بایستد. ما در سینما که صاحبانش مردم هستند، نمی توانیم تحریم کنیم. ما داریم معیشت مردم را نشانه می‌گیریم. بحثی با عنوان کاسبی تحریم مطرح بود. این موضوع در بدنه هنر رخنه کرد. اگر در تونس یا قاهره اتفاق‌هایی افتاد، آیا سینما تعطیل شد؟ مگر همین سینمای پارسال و ۱۰ سال پیش نبود؟ مگر جشنواره چند سال پیش نبود با همین رویکرد؟ الان سینما عوض شده؟ در کجای جهان یک آزاداندیشی را سراغ داریم که به کسی امر کند که این کار را بکند و یا نکند.

وی افزود: دوستان رسانه‌ای، اخلاق رسانه‌ای را رعایت کنند. برخی مواقع به چیزهایی می‌رسیم که قطعا خوشایند نیست. باید این مسایل و ادبیات را تفکیک کنیم. چرا وقتی خودمان بر دری می کوبیم انتظار داریم باز شود و اگر کاری نداریم انتظار داریم بسته بماند؟

این تهیه کننده افزود: اگر کسی می خواهد در سینمای مستقل و خصوصی کار کند، چون مخالف نظر شماست، باید برای آن شائبه ایجاد کنید. زمانی که در سینمای هنر و تجربه فیلم با برادرم با خون را دنبال می کردم شما کجا بودید؟ من وصل هستم اما وصل به خدا. من به دوستان گفتم اینجا میدان شماست، من می‌دانم آنان حضور پیدا خواهند کرد. ما غم مردم هستیم. مگر ما جدا از مردم هستیم. من کوچک مردم هستم.

محقق گفت: هجمه‌های زیادی به من وارد شد. امسال به لطف خدا سه فیلم در سه فستیوال هنر اروپایی داشتم. فیلم درب، جایزه بهترین فیلم سه قاره را گرفت. فیلم آقای احمد بهرامی جایزه بهترین کارگردانی را گرفت. من سختی کشیدم و نمی توانم با سینما قهر کنم. سینما خانه من است. قهر معنا ندارد، صحبت و نقدی دارید آن را منصفانه مطرح کنید.

وی تصریح کرد: جامعه ما شفاف است و در همه جای دنیا اختلاف سلیقه وجود دارد. من از همه عوامل چرا گریه نمی‌کنی که من را تنها گذاشتند، قدردانی می کنم. چرا سینما را نمی توان خاموش کرد. مسائلی مطرح شد و گفتند آقای معتمدی نمی دانسته که فیلم در جشنواره فجر ارائه شده، من پیامکی از او دارم که اعلام کرده نسخه ای از فیلم را تحویل جشنواره بدهم. نباید وسط بازی کنیم.

این تهیه‌کننده افزود: گفتند محقق، داماد کسی است؟ من به داماد پاسدار بودن افتخار می کنم. من به هر چه به دست آورده ام، افتخار می کنم. کارگردان فیلم در یکی از پست‌ها اشاره کرده که اسمش از فیلم درآمده است. کجای دنیا چنین کاری می کنند که من انجام دهم شما تیتراژ فیلم را دیدید. چند بار اسم کارگردان در تیتراژ اعلام شده بود؟ من درباره پرسش هایی که مربوط به کارگردانی است ورود نمی کنم و به خود او واگذار می کنم.

وی افزود: من سینما را دوست دارم. سینما عشق من است و شما نمی توانید بگویید چرا عشقت را دوست دارید؟ من هر کاری کردم بر اساس علاقه خودم بوده است.

محقق درباره اینکه ممیزی فیلم و اختلاف کارگردان با تهیه کننده چه اندازه به اکران «چرا گریه نمی کنی؟» ضربه می زند، گفت: من با کسی اختلاف ندارم و در زندگی ام دوست ندارم با کسی بجنگم. دوستان اصلاحیاتی که مطرح کردند را انجام دادیم و تقدیم سازمان سینمایی کردیم.

محقق درباره اینکه بخشی از فیلم تمسخر ارزش هاست، پاسخ داد: ما یکسری ارزش ها در سینما داریم و دوستان بعد از بازبینی یک فیلم را تایید می کنند. به عقیده من ناگفته هایی بوده که باید به آن پاسخ داده شود.

تهیه کننده «آه سرد» در پاسخ به این سوال که نگران نیستید اختلاف بازیگران و عوامل فیلم با تهیه کننده اعتبار شما و فیلم را زیر سوال ببرد، گفت: من راه خودم را می روم، مگر این بازیگران بودند که من را بزرگ کردند؟ من ۲۰ سال است کار می کنم. بگذارید آزادی کمی نفس بکشد. بگذارید مردم درباره من قضاوت کنند. مردم ما باهوش و فهمیده هستند و قضاوت را به عهده مردم با شرافت ایران می گذارم.

وی اضافه کرد: شما دم از دلسوزی مردم می زنید، اگر دلتان برای مردم می سوزد کمک کنید. برای مردم چه کاری انجام دادید؟ چند نفر شما در این سرما به خوی رفتید تا کمک کنید؟ ۵هزار نفر در سینما کار می کنند شما با تحریمتان این ۵ هزار نفر را تحریم کردید و جای خودتان را با سیاسیون اشتباه گرفتید. کجای دنیا بازیگران این میزان اظهار نظر می کنند؟ اگر سیاست را دوست دارید چرا نمی روید رجال سیاسی شوید؟ شما که تحریم های ظالمانه آمریکا را می بینید چرا بر علیه آنان پست نمی گذارید؟ می‌ترسید پروازهایتان به خارج از کشور به خطر بیفتد؟ من هر کاری از دستم بربیاید برای سینما انجام می دهم.

محقق در پایان این نشست پرحاشیه گفت: خدای بزرگ؛ من بخشید، تو هم ببخش. من فراموش می کنم، تو هم فراموش کن. همه ما متعلق به سینمای ایران هستیم، رفتید اما می دانم دوباره باز می گردید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار