رئیس مجمع نمایندگان مازندران:

وزارت جهاد کشاورزی باید خسارت باغداران را جبران کند

ساری (پانا) - نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضع موجود مرکبات و نارضایتی باغداران شمال به ویژه مازندران که با افزایش تولید نیز مواجه بودند، اعلام کرد که وزارت جهاد کشاورزی باید خسارت تولیدکنندگان مرکبات را جبران کند.

کد مطلب: ۱۳۴۱۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
وزارت جهاد کشاورزی باید خسارت باغداران را جبران کند

علی بابایی کارنامی با تاکید بر اینکه نیاز به تصمیم‌گیری با ثبات برای کشاورزانی داریم که کار خود را در تولید و توسعه استان به خوبی انجام می‌دهند، اظهار تاسف خود را از بابت تصمیمات مقطعی اعلام کرد که خیلی زود رها می‌شود.

او اظهار داشت که این تصمیمات زودگذر سبب آن است که در زمان طوفان و بحران و حوادث طبیعی، دیگر تصمیم گرفتن سخت می‌شود و فایده‌ای ندارد.

بابایی کارنامی با بیان اینکه امسال اقدامات پیشگیرانه در حوزه کشاورزی کم داشتیم و سیاست‌های اجرایی و بالادستی را خوب اعمال نکردیم، اعلام کرد: اینها در حالی است که سیاست‌های مشوقانه داشتیم و کشاورزان راه خودشان را رفتند و تولید بالایی را نیز در سطح استان شاهدیم.

نماینده مردم شریف شهرستان های ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صادرات باید برنامه‌محور و روی حساب و کتاب باشد، از حضور نمایندگانی از عراق و ترک بر سر باغات مرکبات گفت که این اقدام، مغایر با اصول صادرات است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور هر کدام تکالیفی را در صادرات داشتند و به موقع انجام ندادند، عنوان کرد که خسارت‌های بخش کشاورزی به دلیل این قصورها باید جبران شود.

علی بابایی کارنامی با بیان اینکه گفته شده بود تا اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها خرید تضمینی کنند، ادامه داد: اکنون آماری نداریم که چقدر خرید تضمینی شده است تا بتوانیم آنالیزی از وضعیت موجود داشته باشیم.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از اعلام قیمت شورای قیمت‌گذاری بدون شرط قیمت تضمینی انتقاد و این سوال را مطرح کرد که اگر دولت می‌دانست مرکبات را با قیمت تضمینی نمی‌خرد چرا قیمت اعلام کرد؟

نماینده حوزه ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها نباید به قیمت شورای قیمت‌گذاری تن می‌دادند، نقدی را به نماینده کشاورز وارد دانست چرا که نباید صورتجلسه را امضا می‌زد.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران اظهار داشت که دولت فقط یک شوک قیمت و یک کف قیمت اعلام کرد و کنار رفت و این قیمت نیز تابع عرضه و تقاضا نبود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی می‌گوید: باقی‌ماندن محصولات روی دست کشاورزان و سورتینگ‌داران در حالی است که کشاورز همزمان با آن، با افزایش قیمت انواع کودها مواجه می‌شود.

بابایی کارنامی از اعلام وعده و وعیدها توسط برخی دستگاه‌ها گفت که صادرکننده و کشاورز را به خیال خوش فرو برد و امروز شرمنده مردم شدیم.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه البته صادرات 30 درصد کار است و بقیه به تنظیم بازار داخلی ربط دارد، می‌گوید: شنیده‌ها حاکی از آن است که نارنگی پاکستانی هم قرار شده به بازار کشور بیاید و از همین حالا باید کاری کنیم که وضعیت مرکبات به وضعیت برنج دچار نشود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اظهار اینکه ما نرفتیم مجلس که بنشینیم و تماشا کنیم و عده‌ای هر کاری بکنند، تاکید کرد که باید با مسببان این شرایط برخورد شود و از سوی دیگر، خسارت‌های کشاورزان جبران بشود.

علی بابایی کارنامی در پایان اعلام کرد که گزارش مبسوطی باید به وزیر جهاد کشاورزی داده شود و در نشستی با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار مازندران و وزیر صنعت، معدن، تجارت و ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی به یک روش مطلوب در صادرات استان برسیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار