اعلام منابع تولید و اشتغال در بودجه سال آینده

تهران (پانا) - دولت برای تولید و اشتغال در لایحه بودجه سال آینده ۳۱ هزار میلیارد تومان منابع دیده است که این مبالغ از طریق صندوق‌های عدالت و پیشرفت در استان‌ها تخصیص داده می‌شود تا امکانات و حمایت‌ها فقط مختص چند شهر بزرگ نباشند.

کد مطلب: ۱۳۳۸۲۰۵
لینک کوتاه کپی شد
اعلام منابع تولید و اشتغال در بودجه سال آینده

باوجود افزایش درآمدهای مالیاتی، نرخ مالیاتی تولید نسبت به قوانین پایه 7 درصد کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر قرار نیست از تولیدکننده و مردم مالیات بیشتری گرفته شود بلکه قرار است با شناسایی فرار مالیاتی و استفاده از پایه‌های جدید سهم درآمدهای پایدار در بودجه افزایش پیدا کند.

اما در بخش حقوق و دستمزد، دولت هم ضریب حقوق را به طور متوسط 20 درصد افزایش داده است و هم براساس قانون جمعیت، حق اولاد را صددرصد و حق عائله را 50 درصد بیشتر کرده است با این حساب حداقل حقوق سال آینده 7 میلیون تومان است و حقوق‌ها تا این سقف هم از مالیات معاف هستند.

دولت برای تولید و اشتغال هم 31 هزار میلیارد تومان منابع دیده است که این مبالغ از طریق صندوق‌های عدالت و پیشرفت در استان‌ها تخصیص داده می‌شود تا امکانات و حمایت‌ها فقط مختص چند شهر بزرگ نباشند.

در بودجه سال آینده، دولت سنگین‌ترین رقم‌های سال‌های گذشته را به حمایت از معیشت و کاهش هزینه‌های مردم اختصاص داده است. 104 هزار میلیارد تومان برای یارانه نان و 69 هزار میلیارد تومان هم برای کاهش هزینه‌های دارویی کنار گذاشته شده که این رقم‌ها به غیر از حمایت‌های مستقیم یارانه‌ای و دیگر حمایت‌ها در بخش بیمه و سلامت است.

اما یک خبر خوب هم لابلای بودجه برای کشاورزان دیده شده است. حدود 3 هزار میلیارد تومان یارانه برای تامین نهاده‌ها و کود محصولات کشاورزی اختصاص داده شده است و شرایط گرفتن تسهیلات بانکی هم برای کشاورزان راحت‌تر شده است.

یکی از نگرانی‌های جدی مردم بحث آب است. دولت در بودجه سال آینده 35 هزار میلیارد تومان منابع برای طرح‌های مدیریت آب و کنترل آب‌های مرزی دیده است و برای اولین بار یک هزار میلیارد تومان به توسعه طرح استفاده از آب‌های ژرف اختصاص داده است.

اعداد و ارقام با ویژگی‌های بودجه زیاد است و نمی‌شود همه را بیان کرد اما در یک کلام، دولت سیزدهم هم بودجه را شفاف کرده است و هم با وجود محدودیت منابع پول خوبی به حل مشکلات اصلی کشور اختصاص داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار