در نشست تخصصی روسای ادارات، کارشناس مسئولان و کارشناسان ارزیابی عملکرد تاکید شد؛

وزارت آموزش و پرورش جزو سالم‌ترین دستگاه‌های کشور است

حجت‌اله الماسی: باید رویه سنتی نظام ارزیابی را اصلاح و به‌روز کنیم /علیرضا کریمیان: فرایند ارزیابی عملکرد موجب رشد و تعالی فرد و سازمان می‌شود

تهران (پانا) - سلامت اداری در وزارت آموزش و پرورش از جمله نکات مهمی بود که در نشست تخصصی روسای ادارات، کارشناس مسئولان و کارشناسان ارزیابی عملکرد این وزارت‌خانه بر آن تاکید شد.

کد مطلب: ۱۳۲۷۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
وزارت آموزش و پرورش جزو سالم‌ترین دستگاه‌های کشور است

بهنام آقاجانلو - نشست تخصصی روسای ادارات، کارشناس مسئولان و کارشناسان ارزیابی عملکرد قطب یک کشوری، امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در این نشست اظهار کرد: ارزیابی عملکرد یک فرایند سیستماتیک است و برای انجام دادن هرکاری نیاز به وسیله‌ای داریم، از جمله برای اعمال مدیریت نیازمند ابزار هستیم؛ لذا این فرایند یک ابزار و وسیله است تا بهتر بتوانیم سازمان خود را اداره کنیم. در این فرایند یک‌سری ویژگی‌های شخصیتی کارکنان و عملکرد آنان را ارزیابی می‌کنیم. نکته مهم در این رابطه اما این است که شاخص‌های مدنظر را تببین کنیم.

وی افزود: در این فرایند بسیاری از توانایی‌های کارکنان شناسایی می‌شود، از جمله توانایی های ذاتی. همچنین خصوصیات اکتسابی شناسایی خواهد شد و مهارت‌ها و تخصص‌هایی که افراد یاد گرفته‌اند نیز برای ما عیان می‌شود و در نهایت این فرایند، سطح شایستگی‌های کارمندان و کارکنان را به ما نشان می‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به این موضوع که در فرایند ارزیابی عملکرد،‌ زمینه رشد و توسعه کارمند و همچنین زمینه رشد و توسعه سازمان ترسیم و مهیا می‌شود، عنوان کرد: از اصلی‌ترین اهداف ارزیابی عملکرد می‌توان به این موضوع اشاره داشت که این کار به ما کمک می‌کند تا به جایگاهی بهتر برسیم و جایگاه و ارزش کارمند نیز برای ما تعیین شود.

کریمیان یادآور شد: وقتی که ارزیابی عملکرد سیستماتیک باشد اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و همین موضوع برای مدیر و مجموعه یک سازمان می‌تواند آورده‌های مناسبی داشته باشد. هر سازمانی ضعف‌هایی دارد و برای بهبود این ضعف‌ها و شناسایی آن‌ها نیاز است که فرایند ارزیابی عملکرد سیستمایتک انجام شود. یکی از وظایف مجموعه مدیریتی تعریف برنامه در راستای آموزش و بهسازی منابع انسانی است؛ وقتی برنامه تعریف می‌شود و پس از آن قصد سنجش برنامه‌های تعریف شده و میزان اثرگذاری آنها را بر سازمان داریم، ارزیابی عملکرد است که به کمک سازمان می‌آید.

وی افزود: ارزیابی عملکرد زمینه رقابتی مناسب را برای کارکنان فراهم می‌سازد و به همین خاطر کارمند شما در فضای رقابتی مناسب سعی می‌کند به توانایی‌های خود بیفزاید و برای رسیدن به اهداف متعالی از تجریبات و تخصص خود استفاده کند.

وزارت آموزش و پرورش جزو سالم‌ترین دستگاه‌های کشور است

در ادامه سیدمجتبی هاشمی،‌ مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: آن‌چه هدفگذاری شده تا در این جلسه به سمع و نظر شما عزیزان برسد، این است که بتوانیم از مجموعه‌ سیاست‌های کلان کشور تحت عنوان سیاست‌های کلی نظام اداری که مرتبط با حوزه‌های مختلف از جمله حوزه آموزش و پرورش است، در یک فرایند قابل اجرا همراه با جلب حمایت به بحث سلامت اداری کمک کنیم و اهمیت بیشتری برای این موضوع قائل شویم.

وی تصریح کرد: البته می‌دانیم دستگاه تعلیم و تربیت و وزارت آموزش و پرورش جزو سلامت‌ترین دستگاه‌های کشور است اما چون گستره بزرگی دارد و جامعه ذی‌نفعان بسیاری را شامل می‌شود و در حوزه فرهنگ بسیار موثر است، می‌تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند‌.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه صحبت از آموزش و پرورش یعنی صحبت از آینده، گفت: در حوزه اداره‌کل ارزیابی، برنامه‌های تحولی تدوین شده و به زودی مراحل اجرایی آن دنبال می‌شود. سلامت اداری بحثی بسیار مهم است که باید در همه برنامه‌ها جاری و ساری شود.

وی افزود: شبکه‌سازی دیگر ویژگی برنامه ما است و سیاست آموزش نیز از دیگر بخش‌های مهم برنامه تحولی ما است که ان‌شالله در همه فرایندها جاری خواهد بود.

باید رویه سنتی نظام ارزیابی را اصلاح و به‌روز کنیم

در ادامه حجت‌اله الماسی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش اظهار داشت: چنین جلساتی هرچقدر به هم‌اندیشی اختصاص یابد نتایج مثمر ثمری خواهد داشت. نقطه قوت و حسن این گونه جلسات این است که کارگاهی است. ما امروز باید از پیشینیان خود در این حوزه عبرت بگیریم و تامل کنیم و پس از آن به سراغ بازنگری برویم.

وی ادامه داد: اگر این نظام ارزیابی که داریم را به همین رویه سنتی ادامه دهیم، نباید توقع داشته باشیم که بعدی‌ها بگویند اثر بخشی داشته‌ایم. بنابراین باید پس از امکان‌سنجی، در همه مولفه‌هایی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تامل و بازنگری داشته باشیم و البته وقت بگذاریم و مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار