مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش:

برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش بر‌اساس اسناد بالادستی سیاست‌گذاری می‌شوند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش گفت برنامه‌ها و فعالیت‌های این دفتر بر‌اساس اسناد بالادستی سیاست‌گذاری می‌شوند.

کد مطلب: ۱۳۲۶۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش بر‌اساس اسناد بالادستی سیاست‌گذاری می‌شوند

محمد جعفری در وبینار کشوری که با حضور معاونان تربیت بدنی و سلامت، روسای ادارات تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی، کارشناس مسئولان و کارشناسان تربیت بدنی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، سرگروه های آموزشی درس تربیت بدنی استان ها برگزار شد، درباره اهم برنامه های حوزه تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی اظهار کرد: مهم ترین برنامه این دفتر با توجه به سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، توسعه تربیت بدنی و ورزش در مدارس؛ رشد و شکوفایی استعدادهای فکری؛ ارتقای کیفیت در حوزه های بینش، دانش و مهارت؛ تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش آموزان؛ به سازی در موضوع منابع انسانی به عنوان محور تحول در نظام تعلیم و تربیت و بهبود منابع انسانی است.

وی افزود: سند تحول بنیادین بر شیوه های ارزشیابی دانش آموزان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف، استعدادها و خلاقیت های آنان؛ ارتقای سلامت جسمی و روحی معلم و دانش آموز؛ رشد و شکوفایی استعداد و شوق فرهنگی هنری و تربیت روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان؛ بهینه سازی فضا و زیرساخت های کالبدی مدارس در مسیر تحقق اهداف تعلیم و تربیت تاکید دارد.

جعفری بیان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری به نکات بسیار مهمی از جمله توجه به سبک زندگی، عدالت مردم محور، توجه به نیروی انسانی مستعد و کارامد، توجه به نیروهای جوان در بحث علم و پژوهش اشاره دارند.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه تربیت بدنی در سند تحول بنیادین اظهار کرد: وقتی سوال می شود خروجی سند چیست؟ باید بدانیم که سند تحول به تربیت همه جانبه دانش آموزان اشاره دارد و باید دانش آموزان در تمام ابعاد تربیت شوند. باید به خوبی سند تحول بنیادین را به عنوان سند اصلی آموزش و پرورش کشور مطالعه کنیم خروجی سند تربیت همه جانبه و در تمام ابعاد و ساحت دانش آموزان است لذا موظف هستیم برنامه ها و فعالیت ها را طوری تعریف کنیم که در کف مدرسه با شعار مدرسه محوری تربیت همه جانبه دانش آموزان توسط ارکان نظام تعلیم و تربیت انجام شود.

وی عنوان کرد: عملیاتی شدن سند در صورتی است که برنامه ها و سیاست ها در تمام ابعاد تعریف شود. جایگاه تربیت بدنی در سند کاملا مشخص است در کنار اینکه اعتقاد داریم یکی از ساحت ها ساحت زیستی و بدنی است به عنوان یک معلم تربیت بدنی معتقدیم از طریق تربیت بدنی می توانیم در تربیت دانش آموزان در ساحت های دیگر هم موثر باشیم زیرا دانش آموزان درس تربیت را دوست دارند و تلاش دارند آن را از دست ندهند.

جعفری افزود: اگر مدیر و معلم به این مهم توجه کند می تواند به عنوان یک الگوی موثر برای دانش آموزان و برای تربیت همه جانبه آنان مثمرثمر باشد.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی آموزش و پرورش درباره اهم تکالیف این حوزه با توجه به سند تحول بنیادین به مواردی اشاره کرد و گفت: توسعه تربیت بدنی و ورزش در مدارس و اینکه برنامه ها باید خانواده محور باشد؛ توانمندسازی دانش آموزان با اولویت بخشی به تخصیص منابع در مناطق کم برخوردار و محروم؛ تدوین برنامه آموزشی متناسب با نیازهای دانش آموزان؛ ارتقای توانمندی های معلمان؛ ایجاد شبکه های یادگیری؛ طراحی، ساخت و تجهیز فضاها و مدارس؛ ایجاد تنوع در فرصت های تربیتی؛ سنجش عملکرد تربیت بدنی؛ حاکمیت برنامه محوری در تدوین برنامه درسی از جمله این موارد است.

وی تاکید کرد: ضروری است دوره های آموزشی در باب آموزش در حوزه اسناد بالادستی به ویژه سند تحول داشته باشیم زیرا این نکات کلیدی می تواند به عنوان راهبرد برای اجرای فعالیت ها در حوزه مدرسه و تربیت بدنی باشد.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی آموزش و پرورش یکی دیگر از اسناد را برنامه درس ملی دانست و افزود: 11 حوزه یادگیری در این بخش تعریف شده است که یکی از این حوزه های یادگیری حوزه یادگیری سلامت و تربیت بدنی است و قلمرو حوزه آن مهارت های حرکتی، آمادگی جسمانی، رشته های ورزشی، تفریحات و تغذیه سالم، نظام مراقبت از سلامت فردی است.

وی بیان کرد: محرومیت زدایی و ارتقای عدالت تربیتی، مشارکت محوری فعالیت ها و کیفیت بخشی آموزشی، مردمی سازی فعالیت ها با رویکرد تربیتی، کیفیت بخشی به درس تربیت بدنی و فعالیت سلامت محور، طراحی و مناسب سازی فضا و اماکن ورزشی، گسترس فعالیت مکمل تربیت بدنی، توسعه و پایش آمادگی جسمی دانش آموزان، آموزش، ارتقا و توانمندسازی نیروی انسانی نیز از جمله اهداف کلان دفتر به شمار می آیند.

گفتنی است در ادامه معاونان دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی در حوزه های مختلف پیرامون توسعه کیفی درس تربیت بدنی، آموزش منابع انسانی، فعالیت ها و فضاهای ورزشی برنامه های خود را ارائه دادند و به سوالات همکاران استان ها پاسخ داده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار