در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

شناخت دانش‌آموزان نسبت به درآمدزایی مشاغل باعث می‌شود فقط به پزشکی و مهندسی فکر نکنند

توزیع متناسب دانش‌آموزان بین رشته‌های مختلف به تامین مناسب نیروی انسانی در آینده کمک می‌کند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان باید با وضعیت درآمدزایی همه مشاغل آگاهی پیدا کنند تا فقط به رشته‌های پزشکی و مهندسی فکر نکنند عنوان کرد که توزیع متناسب دانش‌آموزان بین رشته‌های مختلف به تامین مناسب نیروی انسانی در آینده کمک می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۱۹۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
شناخت دانش‌آموزان نسبت به درآمدزایی مشاغل باعث می‌شود فقط به پزشکی و مهندسی فکر نکنند

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آموزش اقتصاد در سنین نوجوانی و تأثیر آن بر آینده بازار کار ایران گفت: «آموزش اقتصاد عملی در سنین کودکی وقتی مؤثر است که در آینده بر اقتصاد ایران اثرش دیده شود.»

متناسب با نیاز اقتصادی کشور نیروی انسانی تربیت شود

مرحبا درباره اهمیت تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: «باید متناسب با نیاز اقتصادی کشور نیرو تربیت شود. همه قبول دارند که باید تربیت نیروی انسانی در راستای تأمین نیرو برای تولید در کشور باشد اما آنچه در این سال‌ها اتفاق افتاده این است که عموماً خانواده بیشتر تمایل به رشته‌های تجربی و ریاضی داشتند و کمتر مایل بودند فرزندشان رشته‌های مهارتی را بگذراند.»

وی افزود: «درنهایت نیروی انسانی با مدرک دیپلم تا وارد دانشگاه نمی‌شد مشخص نبود که در کدام بخش از تولید قرار است دوره آموزش تخصصی را بگذارند و مثمر ثمر باشد و بعد از دوره دانشگاه عموماً افراد به چرخه مدرک‌گرایی گرفتار می‌شدند. در این سال‌ها متأسفانه نیرویی که موردنیاز کشور بوده متناسب با نیازهای کشور آموزش ندیده است.»

ابتدا توسعه بستر آموزش تخصصی فراهم شود بعد به اقتصاد دانش‌بنیان برسیم

مرحبا درباره آموزش نیروی انسانی در بستر اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: «در اقتصاد ایران، نیروی انسانی متخصص‌مان متناسب با نیاز بازار تربیت نشده پس در این شرایط صحبت از دانش‌بنیان کردن کمی کار را سخت می‌کند چون زیربنای اقتصاد دانش‌بنیان این است که نیروی انسانی متخصص و ماهر وارد رشته کاری مرتبط با همان تخصص بشود.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ «باید ابتدا بستر آموزش تخصصی نیروی انسانی را متناسب با بازار کار فراهم کنیم و این مهم از همان دوران دانش‌آموزی و در زمان انتخاب رشته دانش‌آموزان میسر است.»

وی افزود: «هر دانش‌آموز در این خلاقیت می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد و باید از همان دوران ابتدایی برنامه‌ریزی کرد تا دانش‌آموز به سمت مسیر شغلی مشخصی برود. بخشی از دانش‌آموزان متناسب با علایق‌شان باید به رشته‌هایی بروند که علاقه دارند و مهم‌تر اینکه درباره وضعیت درآمدزایی مشاغل کاملاً توجیه باشند تا صرفاً به پزشک و مهندس‌شدن فکر نکنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار